V zdravotníctve potrebujeme nielen stabilitu, ktorú nám sľubuje programové vyhlásenie

Programové vyhlásenie vlády už nie je aktuálna téma. Schválila ho i vláda, parlament, médiá mu už nevenujú pozornosť. I na základe predchádzajúcich skúseností programových vyhlásení bývalých vlád možno očakávať, že v nasledujúce mesiace, roky nebudeme o dokumente často počuť.
To, či aktuálna vláda pripravila programové vyhlásenie iba z povinnosti alebo z neho niečo aj pretaví do skutočnosti, uvidíme až neskôr.
Napriek tomu sme pripravili jeho krátke zhrnutie, sumár komentárov respondentov pôsobiacich v sektore a pozreli sme sa i na plnenie niektorých častí programového vyhlásenia.
Cieľom je zastaviť úpadok nášho zdravotníctva a prinavrátiť chýbajúcu stabilitu
Vláda v programe sľubuje prípravu dlhodobej stratégie rozvoja zdravotníctva. Tá má byť výsledkom konštruktívneho dialógu s celým politickým, odborným spektrom a každým z relevantných subjektov, ktoré v zdravotníctve pôsobia.
Spolupráca, stabilita, predvídateľnosť, odpolitizovanie, transparentnosť, odbornosť, nediskriminácia. O tom všetkom si môžeme prečítať v programovom vyhlásení v kapitole Zdravotná politika.
{{suvisiace}}
Vláda si stanovila cieľ zastaviť úpadok nášho zdravotníctva a prinavrátiť do sektora chýbajúcu stabilitu, vrátiť pacienta do centra poskytovania zdravotnej starostlivosti a priblížiť sa v kľúčových indikátoroch výsledkom zdravotného systému západoeurópskemu štandardu.
„Základnými piliermi opatrení bude určenie cesty pacienta, stabilizácia legislatívneho a finančného prostredia, zmodernizovanie zdravotníckej infraštruktúry, predvídateľnosť a adresná regulácia,“ píše sa v programovom vyhlásení vlády.
Vláda sa zmieňuje i o definícii nároku pacienta, audite doplatkov a poplatkov, nastavení čakacích dôb či aktualizácii minimálnych sietí poskytovateľov. Tieto kroky chce realizovať v rámci spolupráce aktérov zdravotného systému.
Priority
Vláda si zadefinovala v kapitole Zdravotná politika krátkodobé, strednodobé a dlhodobé priority. Uvádzame niektoré z nich.
V krátkodobých prioritách uvádza stabilizáciu ministerstva zdravotníctva po personálnej a procesnej stránke.
Zmieňuje sa o národnej zdravotníckej stratégii a zverejnenom zozname projektov, ktoré sa budú realizovať počas najbližších 4 rokov. Ako krátkodobú prioritu spomína i opätovné zavedenie procesov zverejňovania cenových máp a realizácie centrálnych obstarávaní nákupov nemocníc.
Prioritný dôraz kladie na personálnu stabilizáciu v zdravotníctve.
V dokumente sa uvádza, že stabilita a predvídateľnosť financovania zdravotníctva sú pre vládu prioritou. „Zadefinujeme výšku celkových zdrojov vrátane úhrady za poistencov štátu na základe kvalitatívnych a kvantitatívnych očakávaní, vychádzajúc predovšetkým z dopytu po zdravotnej starostlivosti, plánovaných reforiem, dlhu nemocníc a kapitálových potrieb,“ píše sa v programovom vyhlásení vlády.
V súvislosti s financovaním zdravotníctva je dôležité spomenúť, že vláda v rámci konsolidačných opatrení schválila zvýšenie zdravotných odvodov od nového roka.
Strednodobé priority
Vláda zabezpečí rozvoj, ochranu a podporu verejného zdravia celej spoločnosti na Slovensku, pod záštitou verejného zdravotníctva formou účinnej prevencie a cielených programov.
V tejto oblasti vláda pokračuje v aktivitách predchádzajúcej vlády, ktoré sa týkajú prevencie HPV.
Vláda chce rozšíriť skríningové programy o skríning pľúc, žalúdka a prostaty.
Na posilnenie ambulantnej zdravotnej starostlivosti vláda sľubuje aktualizáciu katalógu zdravotných výkonov a nastavenie plán jeho postupnej implementácie.
Spoločne so samosprávnymi krajmi chce zrealizovať audit poplatkov a doplatkov.
Zmieňuje sa aj o príprave reformy špecializovanej ambulantnej starostlivosti a zrealizovaní schválenej koncepcie všeobecnej ambulantnej starostlivosti.
„Kľúčovým opatrením v týchto segmentoch bude aj presun kompetencií medzi zdravotníckym a nezdravotníckym personálom,“ uvádza sa v programovom vyhlásení.
{{odporucane}}
Vláda chce vytvoriť podmienky pre transparentný a rýchlejší vstup inovatívnych liekov s preukázanou pridanou hodnotou pre pacienta, berúc do úvahy rozpočtové limitácie. Zmieňuje sa i o motivačných mechanizmoch pre vstup nových generických a biologicky podobných liekov na trh.
Vláda chce iniciovať rokovania na úrovni Európskej únie o pravidlách reexportu.
Chce navrhovať riešenia na zvýšenie dostupnosti služieb v oblasti duševného zdravia, integrovaný a nadrezortný prístup, prevenciu duševných porúch a podporu duševného blahobytu.
Dlhodobé priority
Vláda v dokumente uvádza, že sa Slovensko radí ku krajinám s najrýchlejšie starnúcou populáciou v rámci Európskej únie. Očakáva preto zvýšený dopyt služieb zdravotno-sociálnej starostlivosti. A zvýšenému dopytu prispôsobí aj spôsob financovania tohto typu starostlivosti.
Vláda zavedie systematickú osvetu a cielenú edukáciu občanov v oblasti zdravovedy.
Celé znenie programového vyhlásenia vlády nájdete tu.
Prvá trhlina v ambícii odpolitizovať rezort
Štvrtá veta v kapitole Zdravotná politika znie: „Ambíciou vlády je odpolitizovanie rezortu zdravotníctva“. I keď vyhodnotenie jednotlivých bodov programového vyhlásenia vlády prichádza k záveru funkčného obdobia vlády, tak spomínanú ambíciu vlády už teraz možno označiť ako nesplnenú. Ministerstvo zdravotníctva totiž vyhovelo žiadosti politickej strany.
Ministerstvo zdravotníctva informovalo, že zruší platnosť odborného usmernenia, ktoré malo zjednodušiť proces zmeny pohlavia u transrodových ľudí. Rezort nepostupoval na základe odborných argumentov, či faktov, urobil tak na žiadosť koaličného partnera SNS.
Urobiť odpočet sľubov bude náročné
Ako sa na programové vyhlásenie vlády pozerajú zdravotníci, analytici a politici, ste si mohli už prečítať na webe ozdravme.sk.
Komentáre ku kapitole, ktorá sa venuje zdravotnej politike, pre ozdravme napísali:
- Jaroslava Orosová, prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov;
- Asociácia nemocníc Slovenska;
- Iveta Lazorová, prezidentka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek (celý komentár tu);
- Martin Vlachynský, analytik INESS (celý komentár tu);
- Róbert Babeľa, bývalý štátny tajomník MZ (celý komentár tu);
- Dušan Zachar, riaditeľ INEKO (celý komentár tu);
- Andrea Letanovská, podpredsedníčka strany Demokrati a primárka OAIM, NOÚ, Klenová, Bratislava (celý komentár tu);
- Ondrej Sukeľ, prezident Slovenskej lekárnickej komory (celý komentár tu);
- Marián Šóth, prezident Asociácie súkromných lekárov SR (celý komentár tu);
- Tomáš Szalay, poslanec NR SR za SaS (celý komentár tu);
- Martin Krchňavý, investment Manager v PENTA INVESTMENTS (celý komentár tu).
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Jaroslava Orosová, prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov
V úvode ma veľmi výrazne ma potešilo progresívne vyhlásenie, že zdravie nepozná ideológiu, rezort bude odpolitizovaný a na jeho stabilnom dlhodobom rozvoji sa budú spoločne podieľať politici a odborníci.
Dokument veľmi trefne pomenováva kamene úrazu slovenského zdravotníctva, ako nedostatok personálu, financií a dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Sľubuje predvídateľnosť financovania, stabilizáciu legislatívy a prinavrátenie dôvery v systém zo strany zdravotníkov i pacientov. Ak však mám byť úprimná, akokoľvek až neuveriteľne dobre vízia znie,
v dokumente mi chýbajú hmatateľné spôsoby realizácie riešení, ako aj konkrétne časové horizonty. Neuvádza kde štát nájde peniaze, ako zabezpečí celú chýbajúcu generáciu zdravotníkov, ani akým spôsobom odstráni nežiadúce vplyvy a vzťahy v zdravotníctve.
A na záver, ako zástupcu ambulantného sektora ma mrzí a zaráža, že jeho sanácia v zmysle tak potrebnej aktualizácie minimálnej siete, reformy segmentov a uvedenie do praxe tak dlho sľubovaného a pripravovaného nového katalógu výkonov, patrí až k strednodobým prioritám. Toľko času na čakanie totiž rúcajúci sa ambulant určite nemá. V každom prípade, napriek kritike, budem veľmi rada, ak vláda dodrží predsavzatie výrazne zlepšiť naše zúbožené zdravotníctvo, a za týmto účelom bude načúvať tak svojim expertom, ako aj zdravotníkom, tak aby sa sľuby pre všetkých zúčastnených nakoniec stali realitou.
Asociácia nemocníc Slovenska
Po preštudovaní časti Zdravotnej politiky Programového vyhlásenia vlády je zrejmé, že nové vedenie rezortu vníma potreby, alebo minimálne to, o čom predstavitelia sektora dlhodobo diskutujú.
Témy ako pacient v strede záujmu, zlepšenie kvality, bezpečnosti a dostupnosti zdravotnej starostlivosti, reforma ambulancií a nemocníc, predvídateľné prostredie, DRG, zlepšenie infraštruktúry a investície a iné sú evergreeny. Spievajú sa síce dookola, ale veľa sa nezmenilo. To, že Ministerstvo zdravotníctva súbežne s PVV vydalo aj podrobnejší plán AKO chce tieto ciele projektovo dosiahnuť je za nás vítaná zmena a hádam aj signál, že je skutočne pripravené projektovo jednotlivé témy diskutovať a veríme že aj riešiť.
Rovnako vnímame pozitívne, že pri riešení problémov s nedostatkom zdravotníckych pracovníkov sa spomína spolupráca s Ministerstvom školstva a financií, bez ktorých to nepôjde.. a to naozaj nebolo zvykom.
To, že sa v kapitole Zdravotnej politiky objavili témy, ktoré dlhodobo otvárame a ponúkame dialóg a riešenia by mohlo byť dobrým predpokladom na vzájomnú diskusiu a implementáciu nevyhnutných zmien. My sme pripravení. Na ťahu je teraz Ministerstvo zdravotníctva.
Zhrnutie komentárov aktérov zdravotníctva
Iveta Lazorová, prezidentka Slovenskej komory sestier a pôrodných asistentiek, zhodnotila, že „programové vyhlásenie vlády, ktoré sa týka zdravotnej politiky, nás nenapĺňa optimizmom, nakoľko iba konštatuje stav slovenského zdravotníctva a jeho neutešené výsledky, ktoré boli predmetom nespočetného množstva diskusií, stretnutí a konferencií už v predošlom období, ako aj pred voľbami a ktoré pokračujú aj ďalej.“
Podľa komory neprináša nič nové, prevládajú opakujúce sa pomenovanie problémov, s ktorými sa rezort potýka už viac ako dve desaťročia. „V návrhoch riešení týchto problémov však nenachádzame dostatočné opatrenia na to, aby sme boli presvedčení o úspešnosti naplnenia cieľov,“ napísala Lazorová.
Lazorová tiež spomína, že „odpolitizovanie zdravotníctva, konštruktívny dialóg s celým spektrom odborníkov, politikov, či iných subjektov pôsobiacich v zdravotníctve mali za cieľ aj predošlé vlády, žiaľ, do reálnej podoby sa nikdy nedostali. Zdravotníctvo je plné politických nominantov a dialóg sa realizuje iba násilne vynúteným spôsobom.“
Programové vyhlásenie vlády ako celok zásadne neprekvapilo Martina Vlachynského, analytika z INESS.
„Pozrime sa na zdravotníctvo. A rovno si napíšme, že nejde len o text PVV, ale aj o fakt, že ministerka si na miesto štátneho tajomníka vybrala všetkým dobre známeho Michala Štofka. Ťažko nájsť človeka, ktorý by mal podobnú kombináciu prehľadu, skúsenosti s fungovaním ministerstva, komunikačné linky s celým sektorom a osobný entuziazmus hýbať vecami,“ napísal Vlachynský.
Ministerka tým podľa neho naznačila, že neprišla na ministerstvo len kúriť. Na druhej strane však pripomenul, že „staro-nový predseda vlády má bohatú históriu. Neváhal verejne zhodiť riaditeľa VšZP, či potopiť vlastnú ministerku vtedy, keď to uznal za politicky vhodné. Ak sa mu niečo znepáči, určite nezaváha „robiť poriadky“. Výtlak ministerky nemusí stačiť na to, aby podržala svojich ľudí, alebo dokonca samú seba“.
Bývalý štátny tajomník Róbert Babeľa zhodnotil, že „pre celý systém liekovej politiky je dôležité zachovanie kontinuity a stability v procesoch, ktoré sme nastavili“.
Lieková politika sa vcelku správne orientuje na efektivitu a využívanie priestoru, ktorý sa nám využiť za posledné roky veľmi nepodarilo. Napríklad aj efektívnejším vstupom biosimilárov, ktoré môžu ešte výraznejšie pomôcť v oblasti zdrojov na lieky.
Babeľa tiež podotkol, že sa v programovom vyhlásení nespomína, čo bude s NIHO (Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve). „Je to úplne nová bariéra vstupu, a určite aj rýchleho vstupu, inovatívnych liekov. Ako politický projekt s politickým obsadením jeho vedenia si neviem dosť dobre predstaviť, že nová ministerka ako aj vláda ponechá toto ako status quo,“ napísal bývalý štátny tajomník.
Podľa Dušana Zachara, riaditeľa INEKO, oblasť zdravotníctva nebude v rámci kapitol programového vyhlásenia vlády tou, ktorá by vyvolávala veľké kontroverzie a pohoršenie či naopak slová veľkej chvály.
„To by možno mohlo byť aj jedno z pozitív, nakoľko chaotického prijímania opatrení a „svätej vojny“ v zdravotnej politike sme si v ére Igora Matoviča zažili naozaj dosť. Aktéri v sektore to vnímali dosť citlivo a negatívne, preto ak by sa podarilo zlepšiť v programe vlády deklarovanú "transparentnosť tvorby politík, predvídateľnosť financovania a stabilizáciu legislatívnych procesov", tak by to bolo nepochybne úspechom,“ zhodnotil Zachar.
Zdravotnícke tézy v dokumente sú podľa neho koncipované síce zoširoka, ale sú veľmi vágne, pričom sa pri mnohých dá predstaviť veľmi rozdielny spôsob ich napĺňania. „Takže sú nemerateľné a na konci funkčného obdobia môžu mať pravdu aj tí, ktorí budú vravieť, že sa mnohé urobilo, ako aj tí, ktorí budú tvrdiť, že sa nič nepodarilo. To je čaro vágnych formulácií a možno aj úmysel premiéra, ktorý povedal, že v PVV prešiel a odsúhlasil každú vetu a prial si stručný dokument. Urobiť odpočet sľubov bude preto mimoriadne ťažké,“ reagoval Zachar.
„Dokument má ambíciu pripraviť dlhodobú stratégiu rozvoja, ktorá bude výsledkom konštruktívneho dialógu relevantných subjektov, naprieč politickým spektrom s presahom na viaceré volebné obdobia. V centre snaženia má byť pacient a rezort má byť riadený transparentne a odborne,“ napísala pre ozdravme Andrea Letanovská, podpredsedníčka strany Demokrati a primárka OAIM, NOÚ, Klenová, Bratislava.
Tá v komentári podotkla, že programové vyhlásenie nepopiera ústavu, chce odpolitizovať rezort a vylúčiť z jeho riadenia ideológiu.
Prezident Slovenskej lekárnickej komory Ondrej Sukeľ na úvod podotkol, že „programové vyhlásenie akejkoľvek vlády pozostávajúcej z demokratických strán je v zásade nekritizovateľné, keďže vždy a za každých okolností definuje pozitívne plány, vízie, návrhy a riešenia“.
V nadväznosti toho, že sa vláda zaväzuje, že bude riadiť rezort odborne, transparentne a prísne nediskriminačne. Reagoval Sukeľ, že „lekárenská starostlivosť je už dvadsať rokov do značnej miery riadená laickými rozhodnutiami obchodných subjektov, ktoré v číslach spotreby liekov a nákladov na nich nevidia pridanú hodnotu zvyšovania kvality života pacientov, ale pridanú hodnotu zvyšovania ziskov ich obchodných podielov v entitách obchodujúcich liekmi – so všetkými atribútmi slova obchod.“
Podľa jeho slov je diskriminácia odbornosti na dennom poriadku. „A z tejto letargie nás dlhodobo nepreberá ani fatálna nedostupnosť základných liekov, či zaostávanie lekárenstva ako odboru približne štvrťstoročie za vyspelým svetom. Absolútne nepochopenie konceptu farmaceutickej starostlivosti je aktuálne zhmotnené do mediálneho PR blúznenia o „predaji“ liekov krížom-krážom po benzínkach, bufetoch a novinových stánkoch, podporeného klamstvami o tom, že to sú „trendy“,“ napísal Sukeľ.
Programové vyhlásenie vlády v časti Zdravotná politika naznačuje smer, ktorým sa chce vláda uberať a jeho priority člení z pohľadu času a podľa mňa nezachádza do zbytočných detailov. Napísal prezident Asociácie súkromných lekárov SR Marián Šóth.
Za posun považuje zámer vytvorenia dlhodobej stratégie zdravotníctva a jeho odpolitizovanie.
„Materiál pomenúva problémy, na ktoré Asociácia súkromných lekárov SR upozorňuje dlhé roky, napríklad nedostatok personálu a na druhej strane nemožnosť nájsť uplatnenie pre mladých absolventov škôl na Slovensku, prinavrátenie dôvery v postup lekára a zdravotníckeho pracovníka a mnohé ďalšie,“ napísal Šóth.
Tomáš Szalay, poslanec NR SR za SaS, zhodnotil, že ministerstvo zdravotníctva nechce surfovať na vlne konfliktu štátneho a súkromného vlastníctva.
„Na viacerých miestach sa vláda v zdravotníckej časti hlási ku dialógu so sektorom, so všetkými hráčmi. Dlhodobá stratégia rozvoja zdravotníctva má byť „výsledkom konštruktívneho dialógu o plánovaných krokoch s celým politickým a odborným spektrom.“ Pretrhnutá kontinuita a otáčenie kormidla o 180 stupňov po každej politickej výmene vedie k stagnácii, neefektivite, pocitu zmaru a zbytočnosti sa o čokoľvek snažiť. Za seba chcem povedať, že avizovanú snahu o konštruktívny dialóg vítam a teším sa naň,“ napísal Szalay.
Szalay reagoval aj na ambíciu odpolitizovania zdravotníctva. „Viete, ako to dosiahnuť? Keď štát nebude vlastniť ani poisťovňu, ani nemocnice. Nebude mať nutkanie dosadzovať svojich nominantov do nemocníc, ktoré potom objednávajú predražené CTčka, generujú mnohomiliónové straty a treba ich dokola oddlžovať. Nebude používať štátnu poisťovňu ako bankomat a keď v nej budú chýbať bankovky, štát tam doleje peniaze daňových poplatníkov. Ministerstvo zdravotníctva je v šialenom konflikte záujmov, keď má zabezpečiť férovú legislatívu pre všetkých, ale zároveň zodpovedá za hospodárenie svojich organizácií. Vláda má kormidlovať, nie veslovať,“ zhrnul Szalay.
Martin Krchňavý, investment Manager v PENTA INVESTMENTS, zhodnotil, že odpolitizovanie a dostatočné financovanie sektora sú kľúčové predpoklady pre akékoľvek ďalšie opatrenia.
Rozhodujúce pri plnení sľubov z programového vyhlásenia vlády podľa neho bude, či sa podarí zabezpečiť kontinuitu procesov spolu s dostatočným a stabilným financovaním sektora.
„Opatrenia mohli byť konkrétnejšie, ako vždy, avšak hneď v úvode kapitoly vláda sľubuje, že „pripraví dlhodobú stratégiu rozvoja zdravotníctva, ktorá bude výsledkom dialógu s celým odborným a politickým spektrom“. Mnohé spomínané opatrenia sú beh na dlhú trať a vyžadujú si kontinuitu procesov a stabilné prostredie,“ napísal Krchňavý.
Ako ďalej podotkol, posledné roky sme boli svedkami presného opaku, keď politický boj prehlušil akúkoľvek odbornú diskusiu. „Dôsledkom boli neustále zmeny stratégie a neschopnosť konsenzuálnej dohody viedla k tomu, že dodnes nevieme, kde bude stáť národná koncová nemocnica, alebo že projekty nemocníc z plánu obnovy sú na hrane stihnuteľnosti. Odpolitizovanie zdravotníckych tém a dostatočné financovanie sektora sú dva kľúčové predpoklady pre akékoľvek ďalšie opatrenia,“ reagoval Krchňavý.