/* JS */
skyscraper-ozdravme-1-re1km
Skyscraper-left (120 x 600 px)
50
skyscraper_ozdravme_1
skyscraper-ozdravme-2
Skyscraper-right (120 x 600 px)
50
OZDRAVME.SK
dr-max-balicky-right
Skyscraper-right (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
dr-max-balicky
Skyscraper-left (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
co-sa-deje
Leaderboard (728 x 90 px)
100
Informujeme o tom, čo sa deje v zdravotníctve.
takeda-zriedkave-choroby
Leaderboard (728 x 90 px)
Zriedkavé choroby sú časté
17.10.2024

Anketa II: Priority pre ministra? Konsolidačné opatrenia, stabilizácia zdravotníckeho personálu a ambulantný sektor

Minister zdravotníctva je v situácii, kedy je potrebné riešiť veci na viacerých frontoch.
Anketa II: Priority pre ministra? Konsolidačné opatrenia, stabilizácia zdravotníckeho personálu a ambulantný sektor
Odporúčame

Ako napríklad uvádza dekan Lekárskej fakulty UK v Bratislave prof. Juraj Payer, kedy zhoršenie situácie s nedostatkom zdravotníckeho personálu na klinikách by ochromilo ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti, tak aj výučbový proces a vedecko-výskumné aktivity, ktoré na klinikách prebiehajú. 

Kamil Šaško od vymenovania do funkcie ministra zdravotníctva deklaroval, že od začiatku pôsobenia pracuje na prvom cieli, ktorým je „upokojiť situáciu v slovenskom zdravotníctve a zabezpečiť, aby pacientov mal kto liečiť, ošetrovať a zachraňovať“.

Dal taktiež prísľub, že bude rokovať s profesijnými organizáciami. I preto minister abolvoval tento týždeň už niekoľko stretnutí so zástupcami zdravotníkov ako i pacientov.

{{suvisiace}}

Napriek tomu, že životnosť ministrov zdravotníctva sa nepočíta na roky a zástupcovia zo sektora sa stretávajú v poradí už s niekoľkým ministrom, stále majú očakávania a odporúčania pre ďalšieho – nového ministra.

Oslovili sme preto zástupcov komôr, asociácií, združení, ktoré pôsobia v zdravotníctve, pacientov, analytikov, lekárske fakulty a taktiež politikov, ktoré tri priority by podľa nich mal nový minister riešiť ako prvé.

Vzhľadom na rozsiahle odpovede respondentov sme sa rozhodli príspevok rozdeliť na tri časti:

  1. Komory pôsobiace v zdravotníctve
  2. Inštitúcie, asociácie, lekárske fakulty
  3. Analytici, politici

Inštitúcie, asociácie, lekárske fakulty

Z oslovených sa do ankety zapojili: Štátny ústav pre kontrolu liečiv, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Zväz ambulantných poskytovateľov, Asociácia súkromných lekárov, Asociácia zdravotných poisťovní SR, Asociácia na ochranu práv pacientov, Asociácia inovatívneho farmaceutického priemyslu, GENAS, SK+MED, Lekárska fakulta UK v Bratislave a Jesseniova lekárska fakulta UK v Martine. 

Oblastí, na ktoré by sa mal minister podľa respondentov zamerať, je mnoho - konsolidačné opatrenia, zdravotné poistenie, ambulantný sektor, dostupnosť zdravotnej starostlivosti, stabilizácia zdravotníckeho personálu, katalóg výkonov, rozpočet, nové nemocnice, vzdelávanie, lieková politika či legislatíva.  

Len pre úplnosť uvádzame, že oslovení boli i Úrad verejného zdravotníctva SR, Asociácia štátnych nemocníc, Asociácia nemocníc Slovenska, NKÚ, NCZI, Lekárska fakulta UNLP v Košiciach a Lekárska fakulta SZU v Bratislave.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Štátny ústav pre kontrolu liečiv

Uvedomujeme si, že Ministerstvo zdravotníctva SR sa aktuálne sústreďuje na viacero priorít, ktoré si vyžadujú urgentnú pozornosť. V kontexte pôsobnosti Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv medzi priority patrí úprava Zákona č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, ideálne tak, aby bol rozdelený na dva samostatné zákony – zákon o liekoch a zákon o zdravotníckych pomôckach. Na tejto úprave sa aktívne podieľame.

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou je významná inštitúcia z pohľadu dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou vrátane výkonu súdnolekárskych a patologickoanatomických pitiev, ako aj z pohľadu dohľadu nad zdravotným poistením. Vedenie úradu bolo a bude aktívne nápomocné v presadzovaní potrebných zmien, reforiem a nápravných opatrení v zdravotníctve. Úrad bude aktívne plniť svoje zákonné povinnosti a participovať na plnení programového vyhlásenia vlády.

Z pohľadu úradu je krátkodobá priorita konsolidácia zdrojov v zdravotníctve v roku 2025 v rátane rozpočtu. V súlade s PVV bude potrebné rozšíriť kompetencie úradu v dohľade nad zdravotným poistením. Úrad je nápomocný v hľadaní manažérskych a finančných opatrení na zabezpečenie efektívnejšieho hospodárenia zdravotných poisťovní. Úrad má identifikované potrebné opatrenia mobilizujúce rezervy vo verejnom zdravotnom poistení. Ďalšou z priorít je zabezpečenie primárnej sféry, a to realizovaním verejnej optimálnej siete s cieľom zvýšiť priepustnosť a redukovať čakacie doby v ambulanciách. 

Zo strednodobého a dlhodobého pohľadu bude potrebné doriešiť optimalizáciu siete nemocníc najmä v zavedení kritérií kvality a v redukcii čakacích dôb. Veľkou výzvou pre MZ SR bude stabilizácia stredného zdravotníckeho personálu a zastavenie odchodu postgraduálnych a bonitných lekárov.

{{odporucane}}

Jaroslava Orosová, prezidentka Zväzu ambulantných poskytovateľov

Asi najurgentnejšou témou, ktorou sa musí nový minister po svojom nástupe bezodkladne zaoberať, je dopad konsolidačných opatrení na zdravotníctvo. Túto tému sme opakovane otvárali a aktívne pripomienkovali na všetkých dostupných fórach vrátane Hospodárskej a sociálnej rady SR ako na minulotýždňovom stretnutí s prezidentom, ktoré inicioval samotný prezident SR.

Druhou mimoriadne dôležitou témou bude príprava štátneho rozpočtu, pričom nás samozrejme zaujíma najmä kapitola zdravotníctva, pretože jeho prvotný návrh zverejnený v piatok považujeme za viac ako nedostatočný. Tento rozpočet je výrazne pod úrovňou predikovanej inflácie. S danými číslami by sme v nasledujúcom období po roku, v ktorom ambulantný sektor zaznamenal minimálne navýšenie nevedeli našim pacientom zabezpečiť rovnakú starostlivosť a hlavne dostupnosť zdravotnej starostlivosti ako po minulé roky. Rozpočet teda bude mimoriadne horúcou témou nasledujúcich dní a týždňov. Máme za to, že ak štát na krytie potrebnej zdravotnej starostlivosti pre svojich občanov nemá dostatok zdrojov, je načase začať aktívne pripravovať viaczdrojové financovanie, po ktorom už niekoľko rokov voláme.

S tým úzko súvisí ďalšia dôležitá téma, ktorú nateraz akosi stále odsúvame v čase a priestore a to je nový katalóg výkonov. Tento by však mal obsahovať aj cenovú prílohu, ktorá by jasne stanovila výšku cien jednotlivých výkonov. Bez jasného nástroja, ktorý exaktne identifikuje chýbajúce finančné prostriedky nikdy pozitívnu zmenu nedosiahneme, pretože nebude vedieť povedať koľko zdrojov potrebujeme a koľko nám chýba.

Nateraz poslednou, no nie menej dôležitou témou je dotiahnutie reformy špecializovanej ambulantnej starostlivosti. Rovnako na to naviazané zatraktívnenie práce v každom sektore ambulantnej sfére, vrátane tej špecializovanej, nastavenie motivujúcich finančných ale aj nefinančných stimulov tak, aby nám do systému začali opäť nastupovať mladí a schopní lekári. Vytvoriť podmienky, ktoré zabezpečia, že podnikanie v ambulantnej sfére nebude označované za rizikové a nerentabilné.

Marián Šóth, Asociácia súkromných lekárov

Po prvom stretnutí s ministrom zdravotníctva musíme konštatovať, že veľkým prínosom bude, ak bude naša vzájomná komunikácia prebiehať tak, ako Kamil Šaško naznačil.

Čo sa týka priorít v období, kedy bol predstavený návrh rozpočtu na rok 2025, za prioritu považujeme potrebu v čo najvyššej miere uchrániť zdravotníctvo od konsolidačných opatrení.

Ak berieme do úvahy dlhší časový horizont, ambulantný sektor nevyhnutne potrebuje stabilné financovanie so systémom pravidelného navyšovania zdrojov. Získali by sme tak priestor na pokojnú prácu a riešenie ostatných problémov segmentu

Asociácia zdravotných poisťovní SR

Pán minister už vo svojom prvom tlačovom vyjadrení jasne zadefinoval svoje prvé kroky. Chce sa stretnúť so zdravotníkmi, oboznámiť sa s ich požiadavkami a preveriť finančné toky v celom systéme zdravotníctva. Ten postup je správny. Určite identifikuje rezervy, ale najmä zistí, že financovanie nášho zdravotníctva nejde ruka v ruke so zdravotnými potrebami našich obyvateľov.

Prvým konkrétnym krokom, ktorý naozaj pomôže slovenskému zdravotníctvu - pacientom, lekárom aj nemocniciam, bude ich vyňatie spod ťarchy transakčnej dane. Alternatívne sa bude musieť zasadiť o navýšenie výdavkov na zdravotnú starostlivosť plánovanú pre rok 2025, zverejnený návrh rozpočtu verejných výdavkov je totiž pre zdravotníctvo najhorší za posledných 20 rokov.

Paralelne odporúčam posilniť sekciu farmácie a liekovej politiky na MZ SR. Náklady na lieky sa nám na Slovensku vymkli spod kontroly, pričom takmer všetky nástroje na ich reguláciu sú v rukách MZSR. 

Asociácia na ochranu práv pacientov

V prvom rade veríme, že tak, ako to minister deklaroval po vymenovaní, bude pre neho pacient na prvom mieste pri nastavovaní ďalších krokov a smerovania zdravotníctva. Kroky by sa mali realizovať v súčinnosti s organizáciami v zdravotníctve, aj s pacientskou  platformou, pacientskymi organizáciami. 

Prioritou každého hráča v sektore je niečo iné, avšak je potrebné robiť kompromisy tak, aby výsledkom bolo vždy preukázateľné a merateľné zlepšenie zdravia jedinca a populácie.

V súčasnom kľúčovom období pri chýbajúcich finančných a ľudských zdrojoch v rezorte, minister potrebuje politickú a verejnú podporu pri predkladaní budúcoročného rozpočtu, kvôli eliminácii eskalácie napätia v zdravotníctva. Okrem už avizovaného konsenzu medzi nemocničnými lekármi, zdravotníkmi v oblasti platov, je potrebné prijať konsenzus a kroky v rámci témy poplatkov, efektivity zdravotníctva a riešení z pohľadu prínosu pre pacienta.

Minister zdravotníctva uviedol, že kvalitná zdravotná starostlivosť musí byť prístupná pre všetkých bez ohľadu na ekonomický status a bez ohľadu na to, v akom kúte Slovenska pracujú a žijú. Je však potrebné stanoviť jasný nárok pacienta a zohľadniť to, že počet ľudí ohrozených chudobou na Slovensku v dôsledku pandémie vzrástol na takmer 900-tisíc osôb, cestu pacienta – kontinuálny manažment a  prechod pacienta celým systémom poskytovania zdravotnej starostlivosti.  

V neposlednom rade by mal urobiť personálnu revíziu, k čomu sa minister zaviazal už počas príhovoru po vymenovaní do funkcie.

Ďalšou prioritou by mala byť revízia strategického rámca starostlivosti o zdravie pre roky 2014-2030 a začatie analýz na prípravu stratégie na nasledujúce obdobie tak, aby bola v praxi realizovateľná a prínosná pre verejnosť a pacientov.

Asociácia inovatívneho farmaceutického priemyslu

1) Zabezpečiť adekvátny prístup k liekom pacientom na Slovensku – pokračovať v zaraďovaní liekov do kategorizácie, aby sme opakovane nevytvárali “súbežný “ system úhrad tzv. výnimiek a nezvyšovali tak nedostupnosť liekov primárnu ako aj sekundárnu 

(Reforma liekovej politiky v podobe novely Zákona 363/2011 Z.z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia bola pozitívne prijatá celým zdravotníckym sektorom. Základ zmien bol položený správne, v ich implementácii však treba pokračovať.

2) Zabezpečenie akútneho dofinancovania a systematického financovania zdravotného sektora, vrátane liečby pacientov – pravidelné navyšovanie rozpočtu na lieky 

(Akýkoľvek dobrý zákon máme, bez finančného krytia nie je a nebude možné zabezpečiť včasný prístup k liekom. Nehovoríme pritom iba o prichádzajúcich inováciách, ale aj o liekoch, ktoré sú etablované ako štandard liečby vo väčšine európskych krajín. Z úspor sa nedá financovať zvýšenie dostupnosti liekov pre pacientov na Slovensku, ani trvalé zabezpečenie dostupnosti už hradených liekov.)

3) Dátová reforma – prístup k dátam z e-health, reforma metodiky hodnotenia NIHO 

(Nerovný prístup k dátam a neexistujúce či nefunkčné prepojenie jednotlivých zložiek zdravotníckeho systému zhoršuje prístup k adekvátnej zdravotnej starostlivosti, vrátane diagnostiky a liekov. Chýba spoločná báza, na základe ktorej by sme merali a vyhodnocovali účinnosť, pridanú hodnotu aj dlhodobé ukazovatele zdravia populácie. Zároveň v tejto situácii nie je možné plne využívať potenciál dohôd medzi štátom a výrobcami, ako napríklad schémy zdieľania rizík, ktoré by mohli priniesť viac liekov pre občanov. Bez dodatočnej reformy fungovania sa NIHO stáva namiesto podporovateľa inovácií ich významnou bariérou.)

GENAS

Z pohľadu výrobcov generických a biosimilárnych liekov združených v asociácii GENAS pre dostupnosť zdravotnej starostlivosti považujeme za kľúčové stabilizovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Pre udržanie a zlepšenie dostupnosti liekov vidíme ako nevyhnutné pristúpiť k efektívnym riešeniam sekundárnej nedostupnosti generík a biosimilárov vrátane prehodnotenia preregulovanej liekovej politiky. 

Katarína Danková, výkonná riaditeľka SK+MED

Prioritou ministra by malo byť najmä z pohľadu dodávateľov zdravotníckych pomôcok podľa asociácie SK+MED:

1) Systémové riešenia na stabilizáciu financovania a elimináciu tvorby dlhov voči dodávateľom a výrobcom zdravotníckych pomôcok.

2) Vyriešenie a návrh opatrení, ktoré vyplývajú z verdiktu Európskeho súdneho dvora vo veci nedodržiavania smernice o oneskorených platbách.

3) Legislatívne a systémové riešenie pre zdravotnícky priemysel, ktorý umožní efektívne a ekonomicky rentabilné fungovanie subjektov na trhu s možnosťou eliminácie byrokratických bariér pri vstupe na trh.

prof. Juraj Payer, dekan Lekárskej fakulty UK v Bratislave

Sme si vedomí toho, že nový pán minister zdravotníctva má neľahkú úlohu, keďže v súčasnej situácii je potrebné riešiť veci na mnohých frontoch.

Ak by som za Lekársku fakultu Univerzity Komenského v Bratislave mal vybrať 3 najdôležitejšie, na prvom mieste určite je potreba úspešne ukončiť rokovania s odborármi, aby sa predišlo výpovediam zdravotníckych pracovníkov, a stabilizovať tak personálnu situáciu v zdravotníctve. Zhoršenie už aj tak hraničnej situácie s nedostatkom zdravotníckeho personálu na klinikách by ochromilo ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti, tak aj výučbový proces a vedecko-výskumné aktivity, ktoré na klinikách prebiehajú.

Druhým zásadným bodom, ktorým by sme chceli na pána ministra apelovať je urýchlenie výstavby novej univerzitnej nemocnice v Bratislave. Súčasný stav poskytovania nemocničnej zdravotnej starostlivosti v našom hlavnom meste je už desaťročia neúnosný práve kvôli chátrajúcim a morálne zastaralým priestorom našej UNB. Univerzitné nemocnice, sú pritom všade vo svete považované za špičkové zdravotnícke zariadenia, vzdelávacie inštitúcie či vedecko-výskumné centrá. Tá naša žiaľ už roky zaostáva nielen v porovnaní so zahraničnými inštitúciami tohto tipu, ale aj s inými regiónmi Slovenska, kde už výstavba nových univerzitných nemocníc prebieha – napr. Martin či Banská Bystrica.

S tým súvisí aj náš tretí apel na pána ministra, a to urýchlene sanovať súčasný stav univerzitných nemocníc v Bratislave. Keďže vieme, že výstavba novej nemocnice potrvá roky, je potrebné zabezpečiť bezproblémový chod existujúcich zdravotníckych a výučbových kapacít UNB. Treba si pritom uvedomiť, že tieto nemocnice preberajú zodpovednosť za najťažšie medicínske prípady, ktoré k nám často prichádzajú z celého Slovenska. Preberáme tiež zodpovednosť za výučbu najvyššieho počtu budúcich lekárov, ktorí budú ovplyvňovať výkon a kvalitu poskytovania zdravotnej starostlivosti aj pre ďalšie generácie. Nie je preto mysliteľné, aby sme ďalšie obdobie fungovali v podmienkach, ktoré nielen že zaostávajú po priestorovej a často i prístrojovej stránke za zahraničnými nemocnicami, ale čo je najsmutnejšie stále viac i za nemocnicami v iných slovenských mestách, v ktorých prebiehajú rekonštrukcie či výstavby univerzitných nemocníc.

Na záver by som chcel aj v mene všetkých svojich kolegov a kolegýň popriať pánovi ministrovi dostatok síl a odvahy, aby sa vysporiadal so všetkými aktuálnymi výzvami, ktoré ho v rezorte čakajú. Verím, že tieto výzvy uchopí správne a zdravotníctvo pod jeho vedením vykročí do budúcnosti tou správnou nohou.

prof. Andrea Čalkovská, Jesseniova lekárska fakulta UK v Martine

Za Jesseniovu lekársku fakultu Univerzity Komenského v Martine sú v súvislosti s Ministerstvom zdravotníctva SR a jeho novým vedením dôležité tieto témy:

1) Intenzívna a kontinuálna podpora výstavby novej Univerzitnej nemocnice svätého Martina.

2) Podpora Biobanky pre nádorové a zriedkavé ochorenia ako základného piliera kvalitného výskumu v oblasti personalizovanej medicíny a inovatívnej terapie pre zlepšenie zdravia obyvateľov.

3) Zlepšovanie podmienok vzdelávania, vytváranie atraktívnych podmienok a fungujúceho zdravotníckeho systému tak, aby absolventi lekárskych a zdravotníckych fakúlt boli motivovaní ostať pracovať na Slovensku.

Ďalšie články z kategórie

Na zmenu poisťovne máte čas do konca septembra
21.08.2025

Na zmenu poisťovne máte čas do konca septembra

Keď si na Slovensku vyberáte zdravotnú poisťovňu, možno máte pocit, že všetky sú rovnaké. Rozdiely medzi nimi sú ale výraznejšie, než sa na prvý pohľad zdá, najmä ak ide o benefity, ktoré vám môžu ušetriť desiatky či stovky eur ročne.

Štát zlyhal pri tendri, i tak chce štátny systém záchraniek
14.08.2025

Štát zlyhal pri tendri, i tak chce štátny systém záchraniek

Na Slovensku budeme mať 351 bodov. Raz za šesť rokov štát rozhoduje o tom, kto bude zabezpečovať ich prevádzku.

Zahryzni si do jablka tendru
Odporúčame
13.08.2025

Zahryznutie do jablka tendru a tanec na hrane zákona

Tender na záchranky je zrušený!(?). Jedine žeby nebol. Lebo povedať, že sa tender zruší je jednoduché, no zrušiť ho v súlade so zákonom je neporovnateľne väčšia výzva.