Anketa III: Priority pre ministra? Rozpočet, stabilizácia a transparentná komunikácia

Životnosť ministrov zdravotníctva sa nepočíta na roky a zástupcovia zo sektora sa stretávajú v poradí už s niekoľkým ministrom, stále majú očakávania a odporúčania pre ďalšieho – nového ministra.
Oslovili sme preto zástupcov komôr, asociácií, združení, ktoré pôsobia v zdravotníctve, pacientov, analytikov, lekárske fakulty a taktiež politikov, ktoré tri priority by podľa nich mal nový minister riešiť ako prvé.
{{suvisiace}}
Vzhľadom na rozsiahle odpovede respondentov sme sa rozhodli príspevok rozdeliť na tri časti:
- Komory pôsobiace v zdravotníctve
- Inštitúcie, asociácie, lekárske fakulty
- Analytici, politici
Analytici, politici
Z oslovených sa do ankety zapojili: Henrieta Tulejová, Martin Vlachynský, Dušan Zachar a Martin Smatana. Zo zástupcov politických strán reagovali Andrea Letanovská (Demokrati) a Oskar Dvořák (PS). Oslovení boli i KDH, OĽaNO a SaS, tí nereagovali.
Oblastí, na ktoré by sa mal minister podľa respondentov zamerať, je viacero - rozpočet, komunikácia, poplatky, investície, financovanie, finančná situácia Všeobecnej zdravotnej poisťovne a štátnych nemocníc, či stabilizácia zdravotníckeho personálu.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Henrieta Tulejová
Nový minister dostal rezort, kde treba naozaj urgentne riešiť desiatky problémov.
Zámerne podčiarkujem slovo urgentne. Systém verejne dostupného zdravotníctva sa už dlhšiu dobu rozpadá a mení sa na systém, kde si ani „bohatí“ nebudú vedieť zabezpečiť kvalitnú a dostupnú starostlivosť.
Bez postupného riešenia problémov bude zdravotníctvo ďalej stúpať rebríčku dôvodov, prečo sa (nielen mladí) ľudia sťahujú zo Slovenska do krajín s dostupnou a kvalitnou starostlivosťou.
Vyberám z desiatok problémov len 3 priority:
- Spraviť PORIADOK V NEOFICIÁLNYCH POPLATKOCH za ambulantnú starostlivosť – ich zjednotenie pre ambulancie i nemocnice a nastavenie ochranného limitu pre každého občana
- INVESTÍCIE do kvality a dostupnosti starostlivosti – využiť zdroje napr. z Misie zdravia a Európskej komisie na transformáciu a zlepšenie výsledkov zdravotníctva v 3 najdôležitejších oblastiach onkológii, neurológii a kardiológii
- VÍZIA A TÍM – pomenovať a odkomunikovať si jasnú víziu, čo chce dosiahnuť a definovať ju i v nadväznosti na reálne personálne kapacity na MZ SR. Lepšie je vyriešiť postupne aspoň niektoré problémy ako venovať sa všetkým a nedosiahnuť nič.
Martin Vlachynský, INESS
Aktuálny rozpočet ukazuje, že minister bude musieť začať hasením. Na naplnenie rozpočtu, kde je nárast nižší, ako inflácia, potrebuje zohnať neidentifikované úspory 150 miliónov eur a upokojiť zdravotníkov, ktorým sa spomalil rast platov.
Do toho pridajme štátnu poisťovňu na okraji priepasti a zadlžovanie štátnych nemocníc, ktoré je ešte o niečo akútnejšie vďaka rozsudku európskeho súdneho dvora o príliš dlhej splatnosti faktúr. ak si popri tomto haseniu nájde čas a priestor, mal by prezentovať svoju predstavu o dotiahnutí rozbehnutých zmien (OSN, DRG, čakacie lehoty, katalóg...), o spoluúčasti pacienta, o budúcnosti VšZP, mal by vyjasniť, ako je to teda bude s transformáciou nemocníc a tak ďalej.
Úplne ideálne by bolo, ak by hneď aj predstavil svoju komplexnú predstavu o ďalšom fungovaní verejného zdravotníctva, s ktorou určite na toto dôležité kreslo prišiel. Teda veci ako nárok, pripoistenie, a podobne.
{{odporucane}}
Dušan Zachar, INEKO
- Zamerať sa viac na hodnotu (výsledky zdravotníctva, pacient ako stredobod cieľov v zdravotnej politike, kvalita a dostupnosť poskytovanej zdravotnej starostlivosti) za peniaze, s cieľom zvyšovať hodnotu (sektor bude naňho tlačiť, aby sa zameral na peniaze (rozumej: zvyšovanie objemu peňazí v zdravotníctve), ale ak sa zameria len na ne (a hodnota sa nezvýši), dostaneme vo výsledku horší pomerový ukazovateľ hodnota/peniaze - čiže horšiu efektívnosť zdravotníctva, teda suboptimálnu účelnosť vynaložených obmedzených zdrojov v zdravotníctve.
- Odolávať politickým a lobistickým tlakom a presadzovať verejný záujem.
- Komunikovať transparentne a pravdivo vo vzťahu k odbornej, ale aj širokej laickej verejnosti.
Martin Smatana
Obávam sa, že si p. minister nebude môcť vyberať priority, ale priority si vyberú jeho. Prvý „oheň“, ktorý bude vyžadovať jeho pozornosť je rozpočet, ktorý nekončí tým, že sa podarí s odborármi vyrokovať remízu. Nárast výdavkov v rozpočte na budúci rok je jedným z najnižších za posledných 10 rokov, čo môže vyvolať - keď sa zverejní rozpočtová vyhláška - ďalšiu vlnu nespokojnosti. Situáciu nezlepšuje ani finančný stav štátnej VšZP, či straty štátnych nemocníc. Bez finančnej stabilizácie a nastavenia aspoň ako-tak predvídateľného prostredia, sa nový p. minister ďaleko v sektore nepohne.
Práve štátne nemocnice sú veľkým problémom každého ministra a preto verím, že druhá oblasť problémov, ktorým sa bude venovať je práve ich centralizácia a zlepšenie hospodárenia. Roky 2016 – 2020 ukázali, že sa to dá, len to vyžaduje veľa práce, trpezlivosti a odolnosti voči záujmovým skupinám a vplyvným dodávateľom liekov, pomôcok či iného spotrebného materiálu. Táto úloha je dôležitá aj so zreteľom výsledku súdneho sporu ohľadom splatnosti dlhu štátnych nemocníc ako aj podmienok čerpania zdrojov z plánu obnovy.
Ak by som mal p. ministrovi odporučiť oblasť, kde by som zameral volné kapacity, tak je to téma verejného zdravia, determinantov a skríningových programov. Ministerstvo má pred-pripravené viaceré zmeny v skríningových programoch, ktoré ale treba manažérsky „postrážiť“, aby sa úspešne a čím skôr zaviedli.
Andrea Letanovská, Demokrati
Moje odporúčania by som rozdelila na tzv. procesné a vecné. Tie procesné sú pre budúci úspech pána ministra úplne kľúčové a zásadné.
1. Tím rešpektovaných odborníkov
Ak sa nemýlim, pán Šaško nemá skúsenosti s riadením v zdravotníctve, dokonca nemá ani partikulárnu skúsenosť so žiadnym segmentom tohto komplikovaného rezortu. S tým súvisí pochopiteľne aj neznalosť pomerov, vzťahov a súvislostí. Znalosť tzv. software systému a z toho vyplýva aj chýbajúci rešpekt a nevyhnutná dôvera jednotlivých stakeholderov. Tá sa buduje roky a je bezpodmienečným základom pri realizácii ťažkých, nepopulárnych zmien, ktoré nás čakajú.
Toto však nemusí byť a priori diskvalifikačné, pokiaľ sa pán minister dokáže rýchlo obklopiť odborníkmi, ktorí nielen poznajú rezort zdravotníctva do hĺbky, ale majú aj rešpekt, sú pre rezort autoritou a dokážu konštruktívne komunikovať rečou zdravotníkov. Zdravotníci na Slovensku sú už dlho a veľmi ťažko skúšaní. Nikto nemôže očakávať, že budú mať trpezlivosť a pochopenie pre akékoľvek amatérske a nepremyslené rozhodnutia od stola.
2. Vecné odporúčania sú dôležité, ale jednotliví aktéri ich môžu vidieť v inej perspektíve. Inak pacienti, inak lekári, sestry, manažmenty rôznych zariadení. Preto je kľúčový tím okolo ministra.
Za seba, ako primárku oddelenia v špecializovanom ústave v pôsobnosti MZ, považujem za kľúčové upokojenie situácie a okamžité zahájenie poctivého dialógu. Je absolútne vylúčené prijať a implementovať zmeny, proti ktorým sa postaví kompletne celý rezort vo vzácnej zhode. Jediný, kto sa so zástupcami zdravotníkov stretol a vypočul ich, bol prezident SR.
Ak si niekto myslí, že to prevalcuje silou, tak sa veľmi mýli a musí sa pripraviť na vopred prehratý boj s veľkým počtom obetí. A to nehovorím o politických stratách. Tie ma vôbec netrápia. Hovorím o ľudských životoch dnes aj v budúcnosti.
Oskar Dvořák, PS
Nového ministra zdravotníctva, Kamila Šaška, čaká náročný rezort, množstvo problémov a chaos, ktorý po sebe ministerka Dolinková zanechala. Rastúce poplatky, kolabujúce ambulancie, tisícky chýbajúcich sestier, alebo rozpadajúce sa nemocnice si vyžadujú jeho okamžitú pozornosť.
Najdôležitejšie ale bude, či sa mu podarí získať podporu premiéra, ktorý sa zdravotníctvu doteraz nevenoval. Bez toho, aby sa zo zdravotníctva stala premiérska téma, sa ťažké ale potrebné riešenia pre naše zdravotníctvo nedajú zrealizovať.