Anketa: Čo očakávajú stakeholderi od budúcej ministerky či budúceho ministra zdravotníctva?

Tí prezentovali, ako by malo podľa nich vyzerať a fungovať zdravotníctvo na Slovensku.
Aké však majú predstavy a očakávania od budúcej ministerky alebo ministra jednotliví hráči v systéme? Teda tí, ktorí v zdravotníctve pôsobili pred voľbami a budú aj po voľbách, a to bez ohľadu na to, kto bude novým šéfom rezortu zdravotníctva.
Oslovili sme preto inštitúcie pôsobiace v sektore s dvomi otázkami:
- aké sú vaše očakávania od budúcej/budúceho ministerky/ministra?
- aké sú vaše odporúčania, na čo by sa mal/a v prvom rade zamerať a riešiť?
Na webe ozdravme.sk sme už k tejto téme uverejnili komentár zdravotnej poisťovne Union.
Pre úplnosť dodávame, že sme respondentov oslovili v čase, keď ešte nebola známa trojkoalícia a možný adept na post šéfa rezortu.
Odpovede nám zatiaľ poslali: Zväz ambulantných poskytovateľov, Asociácia na ochranu práv pacientov, Asociácia súkromných lekárov SR, Asociácia inovatívneho farmaceutického priemyslu, Asociácia GENAS, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, Dôvera zdravotná poisťovňa (uvádzame v poradí ako prišli odpovede).
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Zväz ambulantných poskytovateľov
Počas pôsobenia Zväzu ambulantných poskytovateľov sa na ministerstve zdravotníctva vystriedalo omnoho viac ministrov, ako by bolo na fungovania tohto rezortu potrebné a predovšetkým prospešné. Okrem toho, že od nového ministra očakávame otvorený prístup a prehľad v aktuálnej situácii a problémoch, s ktorými denno-denne zápasíme, je to aj viera v to, že bude mať zároveň dostatok záujmu a času na ich riešenie.
Očakávame tiež otvorený konštruktívny dialóg pri všetkých nutných zmenách či reformách. Veríme, že systém otvorenej komunikácie, ktorý zaviedli Vladimír Lengvarský a Michal Palkovič, bude fungovať aj naďalej a nový minister si tieto dobré zvyky svojich predchodcov osvojí tiež. Zároveň by sme boli naozaj radi, keby sa na tento účel využívali všetky existujúce fóra vrátane zdravotníckeho výboru, ktorého by vždy mali byť účastné všetky potenciálne dotknuté strany a zástupcovia všetkých relevantných združení a zväzov pôsobiacich v zdravotníctve.
{{suvisiace}}
V neposlednom rade je veľmi dôležité, aby budúcim ministrom či ministerkou bola mimoriadne silná osobnosť s prirodzenou autoritou a odvahou robiť i nepopulárne rozhodnutia. Pri množstve našich problémov je nevyhnutná nadrezortná spolupráca, či už sa to týka energetickej krízy, personálneho nedostatku alebo chronického podfinancovania celého sektora.
Preto by mal byť budúci minister človek, ktorý dokáže spájať a hľadať riešenia. Je načase skončiť s falošným populizmom a zabudnúť na čarovnú vetu: „Na to nie je politická vôľa.“ Veríme, že nový minister bude zároveň osobou s úprimným záujmom o zdravotníctvo a jeho budúcnosť, nielen pre nás poskytovateľov, ale predovšetkým pre našich pacientov. Veď v konečnom dôsledku je možným pacientom každý jeden z nás!
Predsedníctvo Asociácie na ochranu práv pacientov
1. Minister zdravotníctva by mal mať dostatočné odborné zázemie, aby rozumel fungovaniu sektora, a tiež manažérske zručnosti. My – pacienti od nového ministra očakávame, že odprezentuje jasnú víziu slovenského zdravotníctva, aké zmeny v ňom chce dosiahnuť a akými prostriedkami. Nateraz sa každý zameriaval na úspory v zdravotníctve, ktoré však nemajú byť našim cieľom, ale prostriedkom, ako tento cieľ dosiahnuť.
Dôležité je, aby nový minister videl zdravotníctvo ako službu pacientom a bol teda otvorený názorom a očakávaniam nielen odborníkov, ale aj pacientov. Nemenej dôležitá je schopnosť stáť si za svojimi návrhmi a dokázať ich presadiť.
2. Tém na riešenie, ktoré sme zhrnuli aj do našich priorít pre septembrové voľby 2023, je mnoho. Tými najzásadnejšími však bezpochyby bude zavedenie funkčného a predvídateľného systému financovania, personálnej stability, spustenie optimalizácie siete nemocníc s nadväznosťou na ambulantnú starostlivosť a poskytovanie následnej a dlhodobej starostlivosti. Zmeny sú však rovnako potrebné aj v liekovej politike. Aby aj slovenskí pacienti mali rovnako dostupné nielen bežné, ale aj moderné lieky tak ako pacienti z iných krajín EÚ.
Veríme, že nový minister bude rozvíjať a podporovať partnerskú spoluprácu s pacientskymi organizáciami a pacientmi, že sa nám spoločne podarí dotiahnuť aj legislatívne postavenie našej strešnej pacientskej organizácie a zriadenie neinvestičného fondu na podporu pacientskych organizácií.
Marián Šóth, prezident Asociácie súkromných lekárov SR
1. V asociácii by sme v prvom rade boli spokojní, ak by vydržal celé funkčné obdobie. Samozrejme, za predpokladu, že jeho smerovanie bude v prospech zdravotníctva na Slovensku. Celé zdravotníctvo nám bankrotuje, vybrať niekoľko vecí, ktoré treba opraviť, je nemožné. Niekedy si myslím, že by bolo najoptimálnejšie začať budovať všetko od začiatku, doslova na zelenej lúke. Jednoznačnou prioritou sú peniaze pre zdravotníctvo. Dofinancovávanie v priebehu roka celý ambulantný sektor znevýhodňuje, pretože naše zmluvy sú na rok postavené vo veľkej miere na prvotnom balíku peňazí.
Za mňa je každoročný boj pri tvorbe rozpočtu a deklarovanom nedostatku vytvorených zdrojov márny boj. V druhom rade, i udržateľnosť a predikcia zdrojov na roky ďalšie je úloha veľmi náročná, avšak nevyhnutná. Na Slovensku máme spôsob rozmýšľania, že keď sa jeden rok navýšia zdroje (ak sa vôbec navýšia), tak sa tým všetko zlepší. To je nepochopenie historického dlhu, ktorý tu máme vytvorený v porovnaní s Českou republikou. Jeden rok je skutočne málo, je nutné postupne dorovnávať zdroje tak, aby sa zdravotníctvo začalo nasycovať zdrojmi. Iba tak sa postupne začne upravovať nielen investičný, ale aj personálny dlh. V tom vidím obrovskú rezervu a nestabilitu systému.
Reforiem je na stole veľa, ale iba stabilne vytvorený tím na ministerstve a v ďalších inštitúciách môže byť zárukou ich uskutočniteľnosti. Fluktuácia personálu na ministerstve sa podpisuje na nekonečnosti riešení, preto treba vytvoriť stabilné prostredie.
{{odporucane}}
2. Budem sa asi opakovať, keď poviem, že vytvorenie kladného a stabilného prostredia pre zdravotníckych pracovníkov je priorita číslo jeden. V pozícii a náplni práce ministra je aj zjednocovať zdravotníkov – iba tak dosiahneme spoluprácu jednotlivých zložiek a pacient bude mať zabezpečenú optimálnu zdravotnú starostlivosť.
Nastupujúci minister musí mať podporu celého tímu vlády. Ak mu negatívne a nereálne predstavy šetrenia budú predkladať iné ministerstvá a úrady, bude to opäť cesta do pekla. Celý parlament by mal pochopiť, že zdravotníctvo nie je čierna diera, v ktorej sa len kradne a do ktorej sa bezúspešne lejú peniaze. Treba si dávať reálne ciele, naštartovanie zmien krok za krokom môže priniesť zmeny. Tak držme novému šéfovi/šéfke rezortu palce, nech je rozhľadený, rozhodný a načúvajúci ľuďom, ktorí zdravotníctvo tvoria.
Iveta Pálešová, výkonná riaditeľka Asociácie inovatívneho farmaceutického priemyslu
1. Pokračovanie reformy liekovej politiky: Nová vláda by mala pokračovať v implementácií realizovaných reforiem liekovej politiky, ktoré boli nastavené v novele Zákona 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Záväzok financovania prijatej reformy liekovej politiky: Je potrebné alokovať finančné zdroje, ktoré pokryjú zvýšené nároky a náklady, ktoré vznikli na základe noviel Zákona 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach a o zmene a doplnení niektorých zákonov a Zákona 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín na základe verejného zdravotného poistenia a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Vláda by mala prideliť príslušné zdroje z verejného zdravotného poistenia, ktoré boli vyčíslené v analýzach dopadov oboch noviel zákonov, keďže tieto boli schválené parlamentnom a sú už v tomto čase účinné a musia byť zahrnuté do rozpočtu ministerstva zdravotníctva.
2. Transparentné zverejňovanie a prístup k dátam: Je potrebné postupne zverejňovať a sprístupňovať dáta, na základe ktorých sa môže merať a vyhodnocovať účinnosť, pridaná hodnota, aj dlhodobé ukazovatele zdravia slovenskej populácie. Mal by sa zrovnoprávniť prístup k dátam pre všetky zložky spoločnosti tak, aby boli prístupné a prepojiť jednotlivé zložky zdravotníckeho systému tak, aby sa dáta dali vyhodnocovať. Umožní sa tak ďalšie využitie dohôd medzi štátom a výrobcami, ako napríklad schémy zdieľania rizík, ktoré by mohli priniesť viac moderných liekov pre občanov.
Podpora dodatočných investícií na vykrytie investičnej medzery v liekovej politike: Je potrebné si uvedomiť, že z dlhodobého hľadiska je na zabezpečenie dostupnosti moderných liekov, na základe najnovších medicínskych poznatkov a štandardov zadefinovaných európskymi odbornými spoločnosťami a inštitúciami, potrebné vykryť investičnú medzeru, ktorá vznikla za posledné desaťročie najmä v oblasti úhrady liekov na onkologické ochorenia a liekov na zriedkavé ochorenia. Tieto lieky, ktoré sú dlhé roky štandardom starostlivosti vo väčšine európskych krajín, na Slovensku stále nie sú dostupné ako terapeutický štandard. Vláda SR sa preto zaväzuje postupne alokovať dodatočné finančné prostriedky tak, aby aj pacienti na Slovensku boli bežne liečení štandardnými liečivami a liečebnými postupmi na základe európskych odborných usmernení.
Terézia Szádocka, prezidentka asociácie GENAS
1. Prirodzene sa naše pohľady upierajú predovšetkým na oblasť liekovej politiky, kde očakávame dlhodobú stabilizáciu a predvídateľnosť systému. Výzvou naďalej zostáva včasná a kontinuálna dostupnosť k adekvátnym terapeutickým možnostiam pre všetkých slovenských pacientov, pri zabezpečení udržateľnosti a cenovej dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Veríme v pochopenie kľúčovej úlohy generických a biosimilárnych liekov pri napĺňaní tejto výzvy.2. Generické lieky predstavujú 67 % liekov vydaných na lekársky predpis a len 29 % nákladov na lieky v EÚ. Potrebujeme dostupnosť týchto liekov u nás udržať, ideálne ich penetráciu navýšiť. Riešením je možnosť navýšenia ceny generického a biosimilárneho lieku prostredníctvom externého referencovania.
Potrebujeme zreálniť ceny generických a biosimilárnych liekov, zrušiť výnimku z fixného doplatku pre generifikované referenčné skupiny a pokračovať v osvete o biosimilárnych liekoch.
Renáta Bláhová, Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
1. Očakávania Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sa zásadne nelíšia od očakávaní verejnosti. Želáme si kvalitnú a dostupnú zdravotnú starostlivosť pre všetkých, za ktorú nesie primárne zodpovednosť štát, avšak vzhľadom na vysokú mieru privatizácie slovenského zdravotníctva je významne spoluzodpovedný aj súkromný kapitál. Úrad od 1. januára 2024 dohliada nad kľúčovými súčasťami systému zdravotníctva, s cieľom udržať finančnú stabilitu, výkonnosť aj solidárnosť.
Tento systém je v Európe unikátny. Kľúčovú úlohu v ňom po veľkej reforme ministra Rudolfa Zajaca zohráva práve súkromný kapitál. Ako predsedníčka úradu viem, že budúca ministerka alebo minister zdravotníctva musí mať schopnosť na politickej i technickej úrovni presadzovať potrebné reformy, ktoré sú v rôznom štádiu rozpracovanosti.
Budúca ministerka alebo minister musí zároveň odolávať tlakom rôznych záujmových skupín, ktorí zo zdrojov v zdravotníctve získavajú nezaslúženú rentu a brzdia procesy, ktoré majú naše zdravotníctvo vyviesť z krízy a modernizovať ho tak, aby robilo dobrú službu pacientom i samotným zamestnancom v zdravotníctve.
2. Z pohľadu úradu – strážneho psa finančnej stability, výkonnosti, ale aj solidárnosti systému zdravotníctva – je nevyhnutná zásadná reforma aj pre oblasť financovania. Táto by mala byť založená na troch pilieroch, ktoré opakovane komunikujeme:
- systém verejného zdravotného poistenia,
- cenová regulácia,
- nezávislé holdingové riadenie nemocníc.
Ako vyplýva z tabuľky nižšie, v niektorých z týchto oblastí panovala medzi tieňovými ministrami zdravotníctva na podujatí úradu, ktoré sa konalo 11. septembra 2023, zhoda. Odporúčame, aby najmä v týchto oblastiach boli reformy schválené a naštartované.
Podľa nášho názoru by jednou z priorít malo byť objektivizovanie cien, za ktoré zdravotné poisťovne nakupujú zdravotnú starostlivosť od nemocníc, ambulancií a rôznych laboratórií. Takmer dvadsať rokov skúseností s takzvanou zmluvnou voľnosťou v stanovovaní cien jednoznačne hovorí v prospech cenovej regulácie a v neprospech neviditeľnej ruky trhu. Dnes sú ceny v zdravotníctve trestuhodne zdeformované, niekto na nich nezaslúžene bohatne, iný nespravodlivo stráca. Štát musí začať určovať maximálne ceny výkonov, ktoré budú pokrývať oprávnené náklady i primeraný zisk. Obdobne je to v energetike. To je okrem iného aj cesta, ako získať pre prácu v ambulanciách nových lekárov, čím sa zlepší dostupnosť zdravotnej starostlivosti vo všetkých regiónoch Slovenska.
Štát musí zároveň do riadenia štátnych nemocníc a Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) nominovať naslovovzatých profesionálov, ktorým vytýči jasné ekonomické ciele. Musíme skoncovať s praxou chronického zadlžovania nemocníc a VšZP. Táto prax vždy vyústi do nesystémových zásahov vlády, ako je pravidelne sa opakujúce oddlžovanie. To len ďalej reprodukuje slabú finančnú disciplínu.
Zároveň musíme ľudí učiť k väčšej zodpovednosti za svoje vlastné zdravie a ekonomickými stimulmi ich odrádzať od plytvania zdravotnou starostlivosťou. Slovensko má v rámci OECD dlhodobo najvyšší počet návštev lekárov v ambulanciách na obyvateľa. Zároveň treba znížiť aj spotrebu liekov, ktorými sa tiež v mnohých prípadoch plytvá.
Stojíme teda pred výzvou radikálne zmeniť správanie. Týka sa to tak vlády ako regulátora, ako aj zdravotných poisťovní, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ich stavovských a odborových organizácií a nakoniec aj samotných pacientov.
Keď dlhy v našom zdravotníctve už nemajú kam rásť, lebo samotný štát je vysoko zadlžený, a nemajú kam rásť ani zdravotné odvody, lebo sú už dnes vysoké, potom je najvyšší čas urobiť hĺbkové reformy. Takže moje generálne odporúčanie novej ministerke alebo ministrovi je, zasadiť sa razantne za reformy a necúvnuť, keď sa voči nim zdvihne odpor.
Prehľad odpovedí z programov politických strán a/alebo samotných účastníkov diskusie Hľadanie zhody v zdravotníctve – Ako má vyzerať reforma financovania sektora?

Sumár z diskusie je zhrnutý v tlačovej správe úradu Všetci tieňoví ministri zdravotníctva chcú vo financovaní zdravotníctva upratať. Či bude upratané je otázka.
Dôvera zdravotná poisťovňa
Za najdôležitejšie považujeme, aby budúca ministerka alebo minister bol zásadovým človekom, ktorého slovo bude mať váhu a rešpekt. Je nesmierne dôležité, aby mal skutočnú podporu premiéra a celá vláda prestala vnímať peniaze smerujúce do zdravotníctva ako výdavok a začala na ne pozerať ako na investíciu nielen do zdravia obyvateľstva, ale aj do HDP krajiny.