Katarína Fedorová: Akú hodnotu NIHO prináša, si ako verejnosť overiť nevieme

Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve (NIHO) vznikol 1. januára 2022. Inštitút síce nemá rozhodovaciu právomoc, pre Kategorizačnú komisiu MZ SR pripravuje podklady, na základe ktorých sa členovia komisie rozhodujú. NIHO totiž hodnotí lieky a pozerá sa na hodnotu za peniaze prichádzajúcich liekov, ktoré sú nákladné.
Od svojho založenia NIHO publikoval niekoľko hodnotení a prezentuje sa i údajnými úsporami, ktoré mal dosiahnuť pre sektor.
S právničkou Katarínou Fedorovou sme sa rozprávali o hodnoteniach NIHO, o legislatívnych zmenách ako i o začiatkoch inštitútu.
V rozhovore sa dočítate:
- ako hodnotí vznik odboru HTA na ministerstve zdravotníctva a následne samostatného inštitútu
- prečo má význam robiť hodnotenia na lokálnej úrovni
- čo znamená nezávislosť inštitúcie
- o minuloročnej legislatívnej zmene, ktorá sa dotýka NIHO
- o fungovaní a hodnoteniach NIHO
- ktorý pozitívny prvok NIHO má
- kde vidí problémy v hodnotení NIHO
- o sociálno-pacientskych, právnych, organizačných a etických aspektoch, ktoré sú súčasťou hodnotenia NIHO. Hodnotí ich NIHO správne?
- o nedávnych zmenách, ktoré sa dotknú i výberu riaditeľa inštitútu
Ste odborníčkou na medicínske právo, venujete sa i liekovej politike. Ako ste vnímali, keď pred tromi rokmi opäť vznikol na ministerstve zdravotníctva odbor HTA?
Vnímala som to pozitívne. HTA hodnotenie je veľmi dôležité. Hoci sa od januára 2025 podstatná časť hodnotenia presunie na európsku úroveň a budú sa vykonávať spoločné hodnotenia klinického prínosu, a teda aj NIHO príde o časť svojej domácej agendy. Neznamená to, že tým NIHO stratí zmysel. V hodnotení sú totiž časti, ktoré môžete robiť iba na Slovensku.
Napríklad?
Napríklad nákladovú efektívnosť a dopad na slovenský rozpočet. To sú časti, ktoré môžete robiť iba na Slovensku a je dôležité to robiť poriadne vzhľadom na pomery, ktoré tu máme.
Poviem to na príklade prípadu, ktorý dávnejšie riešil Súdny dvor Európskej únie, ktorý sa týkal bulharského pacienta s karcinómom oka. V Bulharsku bola v tom čase štandardná liečba tohto karcinómu vybratie oka, v Nemecku laserová terapia, pri ktorej oko zostane zachované. Išlo síce o cezhraničnú starostlivosť a nie o farmakoekonomické hodnotenie, ale pointou je, že ak by bola povolená nová génová terapia karcinómu oka, tak v Bulharsku ju hodnotíte úplne ináč ako v Nemecku. Vzhľadom na to, akú máte štandardnú liečbu v Bulharsku a akú v Nemecku.
Čiže robiť hodnotenie lokálne a poriadne je dôležité. Druhá vec je, kam sa to u nás vyvinulo.
Odbor HTA sa od 1. januára 2022 stal samostatným inštitútom NIHO (Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve). Stotožňujete sa s touto zmenou, že vznikol samostatný inštitút miesto toho, aby išlo o útvar ako súčasť ministerstva zdravotníctva či Štátneho ústavu pre kontrolu liečiv?
V čase, keď NIHO vznikol, som vnímala negatívne, že vznikol inštitút. Bola som presvedčená, že by úplne stačilo, ak by HTA vykonával útvar na ministerstve zdravotníctva, niečo ako je Útvar hodnoty za peniaze. Myslím, že by to bolo do značnej miery efektívnejšie.
Nestotožňovala som sa ani so spôsobom financovania z ročného prerozdelenia a s celou tézou, obšírne popísanou v dôvodovej správe k návrhu zákona o NIHO, že iba samostatný inštitút financovaný z poistného je jediným možným spôsobom, ako docielite nezávislosť pri hodnotení. Podľa mňa to nie je pravda.
Dva roky som bola generálna riaditeľka Sekcie sociálnej politiky na ministerstve práce a vtedy sme diskutovali, či novovznikajúca inšpekcia v sociálnych veciach má byť útvar na ministerstve alebo to má byť novokreovaný samostatný úrad. O téme, ako to nastaviť, sme premýšľali dlho a dospeli sme k prostému zisteniu, že aj keď máte útvar na ministerstve, viete zabezpečiť, že plní úlohy, ktoré má bez toho, aby minister či iná osoba mohli ovplyvniť výsledky inšpekcie, teda ak nechcú porušiť zákon.
Lebo o čo ide pri nezávislosti? Nezávislosť neznamená, že ľudia na danom útvare nikdy nepracovali vo farmafirme či zdravotnej poisťovni, ktoré im aj tak musia posielať nejaké zdroje. Nie. To je o tom, že máte záruky, že ten človek – útvar, ktorý hodnotí, hodnotí podľa transparentných a overiteľných kritérií a vy si viete spätne odsledovať, či na základe údajov, ktoré to mal, to vyhodnotil, ako mal.
{{suvisiace}}
A tu treba veľmi zdôrazniť, že hoci NIHO sa určite snaží o transparentnosť a zverejňuje všetky svoje hodnotenia na svojom webe, to najpodstatnejšie, teda akú hodnotu NIHO prináša systému verejného zdravotného poistenia, si ako verejnosť overiť nevieme.
NIHO tvrdí, že na základe jeho hodnotení ministerstvo vyrokovalo s držiteľmi registrácie nižšiu cenu liekov, ako pôvodne navrhovali v žiadosti o kategorizáciu. Informácie o takto dosiahnutej výške „úspor“ uvádzané NIHO (napr. 111 miliónov za 46 hodnotení v roku 2024) sa ale nedajú overiť z verejne dostupných zdrojov. Údaje o cenách liekov v žiadosti o kategorizáciu aj údaje o ich navrhovanom znížení v odborných hodnoteniach NIHO sú dôverné. Preto nie je možné „zvonka“ seriózne analyzovať, či NIHO reálne prináša hodnotu za peniaze verejnému zdravotnému poisteniu.
Inštitút síce plní kľúčové ukazovatele svojej výkonnosti stanovené osobitnou vyhláškou, úspora systému ale medzi ne nepatrí – výkonnosť NIHO sa meria podľa množstva hodnotení, dodržania lehoty 130 dní na vypracovanie hodnotenia, obsahu hodnotenia, zahrnutia odôvodnenia do hodnotenia, transparentnosti hodnotenia a zapojenia odborných spoločností a pacientskych organizácií.
Vrátim sa ešte k nezávislosti. Keď som pred rokom robila rozhovor s riaditeľom NIHO Michalom Staňákom, na otázku, či by nám nestačil len odbor na ministerstve, som dostala odpoveď: „Podľa mňa to nie je ani predmet diskusie. Nedávno som pozeral HTAi (Health Technology Assessment International) stretnutie v Austrálii a šéfka anglického NICE prezentovala, ako je NICE kľúčové. Základné hodnoty, ktoré prináša NICE do systému, sú nezávislosť, transparentnosť a rigoróznosť. Pozrime sa na to, ako by to fungovalo u nás. Nezávislosť je základný stavebný kameň. Vo chvíli ako je niekto odborom na ministerstve, tak nezávislosť de facto nemá. Vieme, že na Slovensku sa deje veľa zmien na poste ministra, na postoch na ministerstve, zmena organizačnej štruktúry, odbor zo dňa na deň nemusí byť. Demokracia stojí na inštitúciách, ktoré vedia byť nezávislé. Je absolútne zásadné, aby sme vedeli túto prácu robiť nezávisle, aby sa robila nezávislé od politiky, od priemyslu zdravotníckych technológií. O tom HTA vo vyspelom svete je. Preto si myslím, že to nemôže byť na ministerstve“.
Z tej odpovede by vyplývalo, že každý štát, kde HTA funguje, má na hodnotenie nezávislú samostatnú inštitúciu, čo jednoducho nie je pravda, stačí sa pozrieť do Českej republiky. Neviem tiež, či ekonomická situácia Slovenska, a teda aj možnosť zriaďovať inštitúcie, je úplne porovnateľná s Austráliou alebo Spojeným kráľovstvom.
Útvar hodnoty za peniaze bol pekný príklad toho, že aj činnosť útvaru na ministerstve viete zákonom nastaviť transparentne. Ako si nastavíte legislatívu, tak budete mať. Žiaľ, na ministerstve zdravotníctva máme skúsenosť, že ráno sa rozprávate s iným generálnym riaditeľom ako tým, čo to má na starosti poobede. To je extrém, tak by to nemalo byť. Ale nie je podľa mňa argument zriaďovať inštitúcie, pretože máme skúsenosť, že u nás divoko odvolávame.
Zároveň chcem povedať, že toto bol môj postoj vtedy, keď inštitút vznikol a nemyslím si, že ho v súčasnosti máme rušiť. Bavme sa o tom, akým spôsobom NIHO funguje, kde je priestor na zlepšenie tohto fungovania a akú konkrétnu hodnotu prináša systému.
Úlohou NIHO je hodnotiť prichádzajúce lieky, ktoré sú nákladné. Aktuálne nastavená hranica, kedy majú liek hodnotiť, predstavuje vysoký dopad na rozpočet (podľa §3, ods. 1, zákona 358/2021 Z.z.). S týmto nastavením sa stotožňujete?
Treba povedať, že to sa od 1. augusta zmení vďaka novele zákona, a NIHO bude hodnotiť všetky originálne lieky. Vnímam to tak, že si to musia aj kapacitne nastaviť, lebo niekto tie hodnotenia musí robiť. Podľa rozpočtu zverejneného na webe NIHO tam pracuje 30 ľudí, na ktorých sú mzdové náklady 1 600 766 eur, celkový rozpočet NIHO je 2,1 milióna.
Naozaj neviem, či NIHO pri tomto počte ľudí bude zvládať hodnotenia, ale treba zdôrazniť, že podstatnú časť toho, čo robí teraz, od 1. januára robiť nebude, aspoň teda nie samostatne pre Slovensko. Ako som už spomínala, od budúceho roka sa budú v EÚ realizovať spoločné klinické hodnotenia liekov a iných zdravotníckych technológií. Spoločné hodnotenie bude vykonávať koordinačná skupina, zložená zo zástupcov HTA orgánov jednotlivých členských štátov. Výsledkom má byť vyhodnotenie vedeckých a klinických aspektov technológie, aby sme nemuseli v každej krajine osobitne opisovať, čo je podstatou ochorenia a čo odporúčajú európske odborné spoločnosti pri jeho liečbe a aké boli výsledky klinického skúšania.
Teraz keď si pozriete hodnotenia NIHO, tak tým zhruba polovica hodnotenia na národnej úrovni odpadne. Zároveň sa bude realizovať aj spoločné „mapovanie situácie“ (horizon scanning), aby sme vedeli identifikovať lieky, ktoré pravdepodobne budú mať veľký vplyv na systémy zdravotnej starostlivosti. Farmakoekonomické hodnotenie nákladov a prínosov nových liekov z hľadiska možností zdravotníckeho rozpočtu naďalej zostáva v pôsobnosti jednotlivých členských štátov – inde ani zostať nemôže kvôli čl. 168 ods. 7 Zmluvy o fungovaní EÚ, podľa ktorého je na každom členskom štáte, aby si nastavil svoj zdravotnícky rozpočet a určil priority vo financovaní.
Novela zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov (zákon č. 363/2011) platná od augusta 2023 priniesla zmenu, ktorá môže vyvolať dojem zmeny postavenia inštitútu. Kým ministerstvo zdravotníctva a inštitút tvrdili, že novela postavenie inštitútu neoslabila, nezmenila, tak jedna z poisťovní a expert na liekovú politiku tvrdili opak. Ako hodnotíte túto dávnejšiu zmenu vy?
Pravda podľa mňa spočíva v kombinácii oboch hypotéz. Nemôžeme tvrdiť, že sa nijako nezmenila pozícia inštitútu, keď sme mali v paragrafe 79 odsek 9 zákona o rozsahu úhradách liekov, že na základe hodnotenia NIHO alebo na základe posúdenia kategorizačnej komisie žiadosť možno schváliť iba v prípade, ak ju žiadateľ zmení. Ministerstvo preto vyzvalo držiteľa registrácie, aby žiadosť zmenil, ak z hodnotenia NIHO vyplynulo, že ju zmeniť treba, napríklad, že navrhovaná cena je príliš vysoká.
To zo zákona minulý rok vypadlo a zostalo, že ministerstvo vyzve žiadateľa na zmenu, ak to vyplýva z odporúčania kategorizačnej komisie. Príde mi absurdné tvrdiť, že sa nič nezmenilo.
Predstavme si, že my budeme mať takú dohodu ja, vy a váš kolega, že vy budete musieť prepracovať článok, keď vám to poviem ja alebo váš kolega. Došlo k zmene dohody a platí, že článok máte prepracovať, iba keď vám to povie váš kolega. Tak nemôžeme tvrdiť, že na mojej pozícii v procese písania vašich článkov sa nič nezmenilo.
Môžete to priblížiť viac? O akú situáciu by mohlo ísť, napríklad ak som výrobca, resp. držiteľ registrácie?
Veľmi zjednodušene možno povedať, že kategorizačné konanie funguje tak, že po podaní žiadosti o zaradenie lieku do kategorizácie NIHO vypracuje odborné hodnotenie, ktoré obsahuje analytickú časť a záver s odôvodnením. V analytickej časti si NIHO odpovedá na svoje výskumné otázky a v závere napíše, či odporúča alebo neodporúča žiadosti vyhovieť, prípadne môže odporučiť nevyhovieť žiadosti, ak držiteľ registrácie lieku žiadosť neupraví, napríklad nezníži cenu alebo nezmení indikačné obmedzenia.
Odborné hodnotenie NIHO sa sprístupní členom kategorizačnej komisie, ktorá sa skladá zo zástupcov zdravotných poisťovní, ministerstva zdravotníctva, odborných spoločností a pacientskej organizácie. Jedným z členov kategorizačnej komisie je aj riaditeľ NIHO, nemá ale (rovnako ako zástupca pacientov) hlasovacie právo.
Úlohou kategorizačnej komisie je prijať odborné odporúčanie pre ministra ohľadom splnenia kritérií kategorizácie. Komisia nie je viazaná hodnotením NIHO, ak sa však od jeho záverov odchýli, musí to vo svojom odporúčaní odôvodniť. Do kategorizačného konania teda vstupuje NIHO ako subjekt, ktorý liek hodnotí (podľa kritérií vo „svojom“ zákone) a kategorizačná komisia, ktorá liek posudzuje (podľa kritérií v zákone o rozsahu a podmienkach úhrady liekov).
O kategorizácii rozhoduje ministerstvo zdravotníctva, ktoré nie je viazané ani hodnotením NIHO, ani posúdením kategorizačnej komisie – čo však samozrejme neznamená, že nie je viazané zákonom a pokiaľ sa od záverov NIHO alebo komisie odchýli, musí to odôvodniť v rozhodnutí.
Rozumiem preto aj tomu, čo hovorí NIHO a ministerstvo zdravotníctva. Oni hovoria, že úlohou NIHO je hodnotiť. A to naďalej zostáva zachované. Keď NIHO urobí záverečné hodnotenie, tak sa s ním musí kategorizačná komisia vyrovnať, musí ho dať do svojho odborného posúdenia.
Faktom ale je, že z ustanovenia zákona v par. 79 odsek 9 vypadlo to, že žiadosť musí byť prepracovaná, keď to vo svojom hodnotení hovorí NIHO. Tvrdiť, že nič sa nezmenilo, nie je pravda. To je jasne viditeľné každému, kto sa pozrie do toho ustanovenia predtým a potom. Ale tiež nie je pravda, že tým že to z toho ustanovenia vypadlo, tak celé NIHO je zbytočné. Ich úlohy zostali, hodnotenie vykonáva.
{{odporucane}}
Len pre úplnosť, stanovisko MZ bolo: „Vo vzťahu k identifikovanej zmene sa iba cizeluje postup jednotlivých subjektov, ktoré sa podieľajú na posudzovaní žiadosti tak, aby bol samotný priebeh konania efektívny a účelný a aby bol žiadateľ vyzvaný ministerstvom na zmenu žiadosti až potom, ako majú jednotlivé poradné orgány vyjasnené pozície a našli najlepší možný prístup vo vzťahu k posudzovanej žiadosti“. A vtedy poverený riaditeľ inštitútu Staňák povedal: „Predmetná zmena z nášho pohľadu žiadnym spôsobom neovplyvňuje silu inštitútu, ktorá ostáva naďalej vysoká“. Podľa neho išlo skôr o technické upresnenie ku procesu kategorizácie, preto túto zmenu nenamietali pri jej schvaľovaní.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Možno z hľadiska praktických dopadov nie, ale z pohľadu právnika keď prídete o niečo v zákone, tak nemôžete povedať, že sa vám nijako nezmenilo postavenie. Ale tvrdiť, že ich zrušme, lebo po tejto zmene to nemá zmysel, nie je pravda. Od začiatku boli založení iba na to, aby hodnotili. Rozhodnutia má prijímať niekto iný, aj odborné odporúčania pre rozhodnutia prijíma niekto iný, takže z hľadiska účelu na čo fungujú, fungujú ďalej.
Čo vnímate ako pozitívum NIHO?
Okrem už spomínaného hodnotenia prínosov a nákladov lieku konkrétne na slovenské pomery, ako najväčšie pozitívum NIHO vnímam zvýšenie transparentnosti procesu a to aj z pohľadu pacientov. Tým, že som roky robila v pacientskych organizáciách, viem si predstaviť pozitíva toho, že ako pacient si viem dohľadať hodnotenie NIHO a môžem si urobiť úsudok o tom, či liek, o ktorý momentálne „bojujem“ trebárs cez výnimku, a ktorý by potenciálne mohol byť zakategorizovaný, je skutočne taký prínosný, ako sa hovorí. To, že je niečo povolené na európskej úrovni, vôbec nemusí znamenať, že je to vysoko účinné.
Keď hodnotenie NIHO prebehne, môžem si z hodnotenia ako pacient, ako verejnosť, ale pokojne aj ako odborník urobiť úsudok. Často sme totiž svedkami toho, že neraz aj seriózne médiá informujú o „boji“ pacienta o nejaký liek takým spôsobom, ktorý absolútne nezodpovedá potenciálu toho lieku podľa výsledkov klinického skúšania a reálnej klinickej praxe. Ilustrovala by som to na príklade lieku pre mladú hudobníčku Stanku, ktorá medzičasom žiaľ zomrela. To, že ona sama v statuse písala, že liek dokáže zachrániť mnoho mladých životov by som ešte chápala. Menej som už ale rozumela tomu, prečo sa tento výrok preberal do viacerých článkov bez ďalšieho overenia. Čitateľ, ktorý nie je klinickým onkológom, mohol ľahko dospieť k záveru, že situácia je jednoznačná – ak sa mladej žene podá liek, bude žiť („zachráni sa“), ak ho nedostane, zomrie.
V skutočnosti si však záchranu života v zmysle vyliečenia ochorenia či aspoň dlhšiu dobu trvajúcej remisie od lieku reálne sľubovať nemožno, bavíme sa o možnosti predĺženia prežívania o niekoľko mesiacov. Pointou ale je, že v čase zverejnenia týchto článkov „viselo“ na webe NIHO hodnotenie tohto lieku, kde bolo jasne uvedené, že naozaj ide o pár mesiacov – či už z hľadiska prežívania do progresie ochorenia alebo celkového prežívania.
Jasné, že odborník si to vie dohľadať v zverejnených výsledkoch klinického skúšania a hodnotení iných HTA agentúr. Ale určite je fajn mať to zosumarizované v slovenčine na slovenské pomery.
Naznačovali ste aj slabšie stránky inštitútu. Kde vidíte problémy v hodnotení NIHO?
Základný problém je v tom, že máme dva zákony, ktoré nie sú v plnom súlade. Máme zákon o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, ktorý nám stanovuje kritériá kategorizácie, na základe ktorých rozhodujeme o kategorizácii. A máme zákon o NIHO, ktorý nám stanovuje, čo NIHO hodnotí. NIHO hodnotí na účely kategorizácie, to je jeho hlavná úloha. Ale to, čo hodnotí, zahŕňa aj aspekty, ktoré nie sú kritériami kategorizácie.
O akých aspektoch hovoríme?
To sú najmä sociálno-pacientske, právne, organizačné a etické otázky. Nechcem robiť zo seba experta na všetko ako je to dnes moderné, ale tým, že som študovala medicínske právo a etiku na Edinburskej univerzite, písala som dizertačnú prácu o inovatívnych modeloch úhrady inovatívnych liekov z právneho a etického hľadiska, a pracovala som ako riaditeľka Sekcie sociálnej politiky, myslím si, že rozumiem sociálno-právnym a etickým aspektom úhrady inovatívnej liečby. A to, čo NIHO v hodnoteniach robí, to nie sú sociálno-právne a etické aspekty, ktoré by sa reálne dali na niečo použiť.
Z doteraz vykonaných hodnotení vyplýva, že podstatou „analýzy“ predmetných aspektov je oslovenie odborníkov a dotknutých pacientskych organizácií formou dotazníka. Výskumné otázky predstavujú rôznorodú zmes, vrátane otázok z pohľadu pacientskej organizácie reálne nekvantifikovateľných až absurdných, napríklad sa pýtajú ktorým skupinám pacientov má predmetná technológia potenciál spôsobiť ujmu na zdraví.
Za relevantné tak možno označiť otázky súvisiace s očakávanou hodnotou lieku pre pacienta. Otázky súvisiace s vplyvom na schopnosť pacienta pracovať a vykonávať aktivity bežného života by mohli mať zmysel v prípade, ak by bol liek pre dopytovanú pacientsku populáciu reálne dostupný aj pred kategorizáciou.
Viete uviesť i konkrétny príklad?
Napríklad Zolgensma. Z odborného hodnotenia Zolgensmy sa napríklad možno dozvedieť, že napriek tomu, že pacienti podstúpia génovú terapiu, ich rodiny musia na vlastné náklady zabezpečovať zdravotnícke pomôcky (korzety, polohovateľné stoličky, vozíky) a fyzioterapie, čo vytvára tlak na získavanie finančných prostriedkov, aj že mnoho zubárov nemá skúsenosti so starostlivosťou o chrup odsávaných pacientov.
Z ľudského hľadiska možno pochopiť, ak rodiny detských pacientov vyjadria nádej, že „zlepšenie zdravotného stavu môže mať v konečnom dôsledku pozitvny vplyv na denné aktivity pacientov a ich rodín, menšiu potrebu ošetrovateľskej a opatrovateľskej starostlivosti s možnosťou jedného rodiča pracovať na plný úväzok, lepšie prosperovanie detí a nižšiu potrebu dodatočnej zdravotnej starostlivosti“, aby som teda citovala presne, ale takéto presvedčenie sa nemusí materializovať.
Zoberme si ako príklad detí: do 3 rokov máte rodičovský príspevok, keď máte dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, do 6 rokov ho máte predlžený, potom môžete hovoriť o opatrovaní. Máte náklady na zdravotnícke pomôcky, ktoré tiež sú vyčísliteľné.
Skúmajme sociálne dopady, ale skúmajme ich správne. Analýza pre mňa nie je, že zoberú otázky z dotazníka, kľudne aj toho čo má NICE, pacienti na to odpovedia a oni to nechajú vo svojej analýze, ktorú zavesia na web, vrátane informácie, že vozíky si u nás hradí sám pacient. No nehradí. Vozíky sú zdravotnícke pomôcky hradené z verejného zdravotného poistenia, okrem toho úrady práce prispievajú na kúpu druhého invalidného vozíka. Nehovorím, že systém funguje fantasticky a nikto nikdy nezostal bez vozíka, lebo napríklad nesplnil indikačné kritériá, iba hovorím, že keď analyzujú, nech analyzujú správne.
Okrem toho môžeme sa baviť o nepriamych nákladoch. Keď vyčíslia, aká je pravdepodobnosť, že deti s určitým ochorením budú ich rodičia opatrovať, opatrovateľský príspevok je kvantifikovateľný, môžu sa pozrieť, ako je to v iných krajinách, kde sú s tým skúsenosti, či je nutné deti aj po podaní liečby opatrovať a potom majú analýzu. Ale čo označujú za analýzu, nie je analýza.
Čo by zvýšilo kvalitu analýzy?
Zvýšeniu kvality analýzy by určite prospelo vyžiadanie relevatných údajov od subjektov, ktoré nimi reálne disponujú. Sociálna poisťovňa by tak mohla NIHO zaslať údaje o nemocenskom a invalidných dôchodkoch vyplácaných pacientom s daným ochorením, Ústredie práce zas o príspevkoch, ktoré im poskytuje titulom ťažkého zdravotného postihnutia, vrátane príspevku na opatrovanie a osobnú asistenciu.
Takým spôsobom by sa dal získať aspoň čiastkový obraz o nepriamych nákladoch spojených s ochorením. Nie je treba výmýšľať koleso - relatívne nedávnou novelou zákona o verejnom zdravotnom poistení bol v Českej republike medzi kritériá úhrad liekov na zriedkavé ochorenia zaradený aj celospoločenský význam liečby a jej dopady na systém sociálneho zabezpečenia. Informácie o týchto dopadoch si Státní ústav pro kontrolu léčiv (ktorý v ČR rozhoduje o úhradách liekov a vykonáva aj hodnotenie) môže vyžiadať od orgánov sociálneho zabezpečenia.
Nechcem tým povedať, že presné dáta o dávkach a jednoznačná metodika hodnotenia nepriamych nákladov sú samospasiteľné, hodnotenie celospoločenského prínosu liečby je omnoho náročnejšia disciplína. Ale minimálne by sme sa začali baviť o dátach, ktoré následne môžeme porovnať s informáciami z pacientskych dotazníkov. Chcem iba zdôrazniť, že viem, že sa to dá takto spraviť. Robila som analýzu nepriamych nákladov pri mnohopočetnom myelóme na základe dát sociálnej poisťovne a ústredia práce podľa toho, aké príspevky pacienti poberajú, aké invalidné dôchodky, v akej výške, či popri tom pracujú, a to som konfrontovala s dotazníkmi pre pacientov.
Rozumiem tomu, že NIHO povie, že to je najmenej podstatná časť ich hodnotenia. Len ja hovorím, že pokiaľ z verejných zdrojov platím pracovníka, ktorý má v zákone, že má niečo analyzovať, navrhovala by som, aby sa to robilo poriadne.
Má naša legislatíva tieto aspekty ošetrené?
Jediný prípad, kde by sme mohli hovoriť o prieniku kritérií kategorizácie a hodnotenia sociálnych aspektov NIHO-om, je pri zdravotníckych pomôckach a dietetických potravinách, kde máme kritérium obnovenie pracovného potenciálu. Tam by sme sa o tom mohli baviť. Ale nie na základe subjektívnych pocitov. Na základe toho, že zoberú údaje zo sociálnej poisťovne, koľko ľudí s tým ochorením je invalidný dôchodca, koľko popri poberaní dôchodku tom pracuje a po istom čase sa pozrú, či sa to zmenilo. To znamená, či vďaka tej liečbe sa obnovil jeho pracovný potenciál, a toto by mohol byť argument keď už nie pre rozhodnutie o úhradách, tak pre pokračovanie v úhradách.
Treba ale tiež povedať, že základný predpoklad na to, aby ste mohli používať faktor úspory nákladov na dôchodky a príspevky pri rozhodnutí o úhradách, je prepojenie zdravotníctva a sociálneho systému pri sledovaní rovnakého cieľa. Čím výraznejší je návrat do aktívneho života vďaka inovatívnej liečbe, tým obmedzenejšia je pomoc zo strany štátu.
U nás to takto nie je. Poberateľ invalidného dôchodku môže vykonávať zárobkovú činnosť bez akéhokoľvek obmedzenia. Ak pracuje, jeho zamestnávanie je podporované viacerými príspevkami. Zároveň je ten istý človek považovaný za osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorej ekonomickú aktivitu systém naopak trestá. Nie je tiež žiadnym tajomstvom, že zákonom stanovená miera invalidity a funkčnej poruchy pri mnohých ochoreniach nezodpovedá medicínskemu pokroku a dostupným možnostiam liečby. Ťažko potom možno tvrdiť, že úhradou inovatívnej liečby usporíme náklady sociálneho zabezpečenia.
V spomínanom rozhovore riaditeľ NIHO Staňák po otázke, s akými dátami pracujú, uviedol dáta aj odborníkov a pacientov, ktorí odpovedajú dotazník, ktorý nastavili pre pacientov aj pre odborníkov ako v anglickom NICE. Vstupy od pacientov majú nastavené v súlade s dotazníkom NICE. Výsledok pripájajú ako súčasť ich hodnotenia.
To je práve ten problém. Aký je prínos národnej HTA agentúry? Čo je jej zmyslom? Robiť to celé ako NICE a dospieť k rovnakým záverom? Ak má byť zmyslom zistiť od slovenských pacientov, či sa boja, keď budú mať túto chorobu, že sa im bude ťažko žiť, alebo či sa rodičia boja, keď deti majú spinálnu muskulárnu atrofiu, tak budú nesamostatné a niekto sa o nich bude musieť starať, toto nemusí robiť národná HTA agentúra, lebo tie informácie sú rovnaké všade, i v Anglicku, rovnako sa tí ľudia boja.
To má zmysel vtedy, keď tieto odpovede konfrontujú s naším sociálnym systémom a s našou právnou úpravou. Lenže to musia najprv vedieť, ako sociálny systém funguje. Ako bývalú predstaviteľku pacientskej organizácie ma nesmierne hnevá, keď niekto používa pacientov na to, aby povedal, že je participatívny a spolupracuje s pacientami. Len nech im povie, že vyplňte tieto dotazníky, ktoré ale nemajú vplyv na rozhodnutie o kategorizácii, lebo sa netýkajú kategorizácie.
Viem, že mnohé pacientske organizácie spolupracujú s NIHO, nejde o to, že by tie odpovede boli nekvalitné. Pointou nie je kvalita odpovedí, ale že tieto odpovede nedáte do súvisu s dátami. To ako keby sme sa pri hodnotení nákladovej efektívnosti spoliehali iba na dotazníky o kvalite života, ktoré pacient vypĺňa počas klinického skúšania, a iba výlučne na nich by sme zakladali hodnotenie. A teda by sme nerobili v klinickom skúšaní žiadne vyšetrenia, testy, iba čisto dotazníky. To by bol predsa nezmysel.
Aký je váš návrh v tejto veci?
V prvom rade si povedzme, čo je pre nás hodnota, ktorú chceme analyzovať na účely kategorizácie. Ak je to spoločenský prínos lieku, dajme si to do zákona o rozsahu o úhradách lieku ako kritérium kategorizácie, presne tak, ako to majú v Čechách. Potom sa zamyslime, ako čo najpresnejšie zistíme tento prínos, pričom by malo ísť o kombináciu overiteľných dát a informácií od pacientov. Ak tento prínos hodnotiť nevieme alebo nechceme na základe neho rozhodovať o úhradách, tak nepredstierajme, že nás zaujíma.
Chcem ale zdôrazniť, že pre mňa to nie je o riaditeľovi NIHO alebo ľuďoch v ňom. V NIHO sú aj ľudia, o ktorých viem, že sú špičkoví analytici, spolupracovala s nimi, keď boli na ministerstve financií a ja som bola na ministerstve práce.
To je o tom, že keď už inštitút máme, nerušme ho, financujme ho, ale poďme sa otvorene baviť aj o týchto aspektoch, ktoré hodnotí, ako ich môže hodnotiť lepšie, alebo nech ich teda nehodnotí. Lebo hodnotiť to iba preto, že máme európsku spoluprácu a tam sa tieto aspekty zohľadňujú v niektorých krajinách, je nezmysel. Nemôžu robiť za verejné zdroje prácu, ktorá nemá výpovednú hodnotu, aj keby to bola jedna stotina ich činnosti.
Ale diskutujeme o tom. Netvárim sa ako jediná nositeľka pravdy. Možno mi uniká hlboký zmysel toho, prečo sa má podľa jedného zákona hodnotiť na účely kategorizácie aspekt, ktorý nie je kritériom kategorizácie podľa iného zákona. Lebo ja žijem v tom, že ciele sledované jedným predpisom nesmú byť v rozpore s cieľmi sledovanými iným predpisom.
Musím ale tiež povedať, že novelou zákona o NIHO od 1. augusta 2024 sa medzi úlohy NIHO vložilo aj vykonávanie hodnotenia na iné účely ako kategorizácia. Otázkou ale zostáva, o aké konkrétne účely má ísť a nakoľko je účelné financovať takéto hodnotenia zo zdrojov verejného zdravotného poistenia.
Čo hovoríte na nedávne zmeny, ktoré sa týkajú NIHO? Zmenou sa síce odstránil jeden diskriminačný prvok. avšak ako hodnotíte to, že riaditeľom môže byť iba lekár alebo farmaceut? A to aj bez praxe v HTA.
Pozrela som si podanie skupiny poslancov proti tejto novele na ústavnom súde. Zaujalo ma, že argumentujú aj tým, že riaditeľ WHO by kritériá v novele nesplnil. Neviem, čo má riaditeľ WHO s hodnotením HTA, preto som si pozrela kvalifikáciu výkonnej šéfky anglického NICE, Sam Robertsovej, ktorá je vyštudovaná lekárka a kritériá spĺňa.
Problém nie je v kritériách. Poznám farmaceutov, ktorí sú špičkovými odborníkmi na HTA, napríklad doktor Tomek či Tesař. Ale ako nápad na spoločenskú hru sa mi to celkom páči – vždy, keď sa v nejakom zákone zmenia kritériá na nejakého funkcionára, mohli by sme sa rozdeliť do skupín a hľadať príklady ľudí, ktorí ich spĺňajú a ktorí nie, no a skupina, ktorá by ich našla viac, by vyhrala nejakú fajn vecnú cenu, napríklad vyšívaný uterák s logom tej organizácie. To by mohlo byť veľmi motivačné.
V podaní na ústavný súd sa zdôrazňuje aj zahraničné vzdelanie súčasného riaditeľa. To predsa ale nie je záruka toho, že niečomu rozumiete lepšie ako osoba, ktorá vyštudovala slovenskú vysokú školu, a to hovorím ako absolventka University of Edinburgh. Zahraničné vzdelanie je veľmi fajn a otvára obzory, no to, či ste schopný pracovať a ako pracujete, je ale úplne iná otázka.
Myslíte si, že NIHO by si malo vo vlastnej réžii písať právnu analýzu o týchto legislatívnych zmenách?
Myslím si, že inštitúcia financovaná z verejných zdrojov, ktorej úlohy sú definované v zákone, má plniť tieto úlohy a nevykonávať činnosť, ktorú v zákone upravenú nemá.
Ale v tomto bode otvorene priznávam, že ich analýzu som nečítala a nikdy som sa nezaoberala ústavnými či inými princípmi súvisiacimi so zotrvávaním v nejakej funkcii. Ľudsky mi pripadá čudné bojovať o udržanie sa vo funkcii. Sama som bola vo funkcii a je to predovšetkým prestrašne otravné, lebo od rána do večera sedíte na mítingoch a ustavične sa vám niekto na niečo sťažuje.
Pokiaľ by teda osoba politicky či inak zodpovedná za moju činnosť nechcela, aby som bola vo funkcii, jednoducho by som v nej nebola a ešte by sa mi uľavilo. Isto by som si k tomu nevypracúvala právnu analýzu, či už vo vlastnej, či v cudzej réžii.
Katarína Fedorová pôsobí ako vysokoškolská učiteľka medicínskeho práva a kliniky práva sociálneho zabezpečenia na Právnickej fakulte Trnavskej univerzity. Ako právnička spolupracuje s viacerými pacientskymi organizáciami a organizáciami ľudí so zdravotným postihnutím. V minulosti viedla Sekciu sociálnej politiky na Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny.
Je autorkou knižných komentárov k zákonu o zdravotnom poistení, zákonu o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a zákonu o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia, viacerých odborných publikácií a dvoch románov (Úspešníci a Vyššia moc).