Vybrané riziká úsporných opatrení v systéme verejného zdravotného poistenia na rok 2024

V Programovom vyhlásení vlády SR 2023 – 2027 krátkodobou prioritou je stabilita a predvídateľnosť financovania zdravotníctva. Súčasne sa vláda zaviazala určiť pravidlá pre efektívne spravovanie zdrojov verejného zdravotného poistenia.
Jedným z nástrojov na efektívnu alokáciu zdrojov sú revízie výdavkov, ktoré pomáhajú hľadať úspory bez negatívneho vplyvu na zdravotný stav obyvateľov a ich využitie pre dosiahnutie kvalitnej zdravotnej starostlivosti.
Podľa Aktualizácie implementačného plánu (Aktualizácia implementačného plánu revízie výdavkov na zdravotníctvo 2023-2025, september 2023) celkový potenciál úspor do roku 2030 predstavuje 483 mil. eur, z toho 425 mil. eur je vo výdavkoch verejného zdravotného poistenia. Zamerali sme sa na riziká plnenia úspor vo vybraných oblastiach liekovej politiky v roku 2024.
{{suvisiace}}
Podpora vstupu generických liekov a biologicky podobných liekov (biosimilárov) do kategorizačného zoznamu v SR predstavuje významný faktor udržateľnosti financovania liekov z verejného zdravotného poistenia.
V Aktualizácii implementačného plánu bola navrhnutá úspora zo vstupu týchto liekov do kategorizácie na roky 2023 a 2024 vo výške 46 mil. eur. Na základe informácií zdravotných poisťovní legislatíva súvisiaca so vstupom generík a biosimilárov sa síce čiastočne upravila s účinnosťou od 1. 8. 2022, avšak nedostatočne nakoľko neboli vyriešené viaceré legislatívne problémy ovplyvňujúce vstup tejto skupiny liekov do systému verejného zdravotného poistenia. Na základe toho považujeme plnenie úspory v navrhnutej výške za rizikové v roku 2024.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Z prostriedkov verejného zdravotného poistenia by mali byť uhrádzané lieky vo výške zodpovedajúcej preukázanému klinickému prínosu, aby vynakladanie verejných zdrojov bolo efektívne a účelné. V Aktualizácii implementačného plánu boli potenciálne úspory na lieky, ktoré nespĺňajú kritérium nákladovej efektívnosti kvantifikované sumou 27,3 mil. eur (z toho úspory v oblasti nákladovej efektivity liekov okrem orphanov[1] vo výške 20 mil. eur a nákladovej efektivity zaradených orphanov vo výške 7,3 mil. eur).
Podľa údajov zo zdravotných poisťovní nedošlo v prvom polroku 2023 zo strany Ministerstva zdravotníctva SR k prehodnoteniu nákladovej efektivity potenciálne nákladovo neefektívnych liekov, čo predstavuje riziko pre plnenie navrhnutej úspory v tejto oblasti v roku 2024.
{{odporucane}}
Prehodnotenie úhrad liekov na výnimky (hradené z verejného zdravotného poistenia na základe § 88 zákona č. 363/2011 Z. z.) by malo priniesť úsporu kvantifikovanú v rokoch 2023 a 2024 vo výške 24,5 mil. eur. Podľa údajov zo zdravotných poisťovní sa v prvom polroku 2023 podarilo dosiahnuť úsporu vo výške len 1,6 mil. eur avšak dochádza k dramatickému nárastu celkových nákladov na lieky a dietetické potraviny, ktorý mimoriadne nepriaznivo ovplyvňuje financovanie zdravotnej starostlivosti v SR. Percentuálny medziročný nárast výdavkov na lieky a dietetické potraviny sa v roku 2023 oproti roku 2022 očakáva až na úrovni 15,4 %.
Dosiahnutie navrhnutej úspory v roku 2024 je vysoko rizikové, pretože od 1. 8. 2022 nadobudla platnosť novela zákona č. 363/2011 Z. z., na základe ktorej Ministerstvo zdravotníctva SR navrhlo vyriešiť problematiku úhrad liekov na výnimky uzatváraním zmlúv s neverejnými údajmi priamo medzi Ministerstvom zdravotníctva SR a vybranými držiteľmi registrácie liekov. Uvedený proces uzatvárania zmlúv predstavuje významné riziko udržateľnosti výdavkov z verejného zdravotného poistenia.
Aktívne vynucovanie vyrovnávacieho rozdielu[2] by malo v rokoch 2023 a 2024 priniesť úsporu 11,3 mil. eur. Podľa informácií zo zdravotných poisťovní Ministerstvo zdravotníctva SR v prvom polroku 2023 právoplatne neukončilo ani jedno správne konanie vo veci vrátenia vyrovnacieho rozdielu na žiaden z podmienene kategorizovaných liekov. Podľa najnovších informácií zdravotných poisťovní v priebehu októbra a novembra 2023 na základe upozornenia prokurátora Ministerstvo zdravotníctva SR ukončilo niekoľko správnych konaní vo veci vyrovnacieho rozdielu, čo by malo ukončiť dlhodobú nečinnosť Ministerstva zdravotníctva SR pri plnení si povinnosti rozhodovať o vyrovnávacom rozdiele podľa zákona č. 363/2011 Z. z.
Centrálny nákup liekov by mal VšZP (Všeobecná zdravotná poisťovňa) priniesť úsporu 8,3 mil. eur. Opatrenie pomenované ako "Rozšírenie centrálneho nákupu liekov (VšZP)" sa zameriava iba na výšku dosiahnutých úspor pri novozaradených liekoch do centrálneho nákupu. Celkový potenciál úspor bol vypočítaný na dátach za rok 2021 z výdavkov na tie lieky, ktoré ešte v roku 2021 neboli zaradené do centrálneho nákupu u VšZP, ale už boli v centrálnom nákupe u ZP Union a Dôvera.
Riziko nedosiahnutia navrhnutej úspory v roku 2024 spočíva v doterajšej absencii legislatívnych úprav, ktoré by mali od začiatku roka 2024 podporiť realizáciu tejto úspory. Vstup liekov do centrálneho nákupu môže byť limitovaný aj v dôsledku aktuálneho uzatvárania neverejných zmlúv medzi MZ SR a vybranými držiteľmi registrácie liekov, kedy držiteľ nemusí mať už záujem poskytovať ďalšiu zľavu v rámci centrálneho nákupu.

Neplnenie úsporných opatrení v oblasti štátnej liekovej politiky zo strany MZ SR mimoriadne nepriaznivo ovplyvňovalo hospodárenie zdravotných poisťovní v SR v roku 2023 a predstavuje významné riziko udržateľnosti výdavkov z verejného zdravotného poistenia v roku 2024.
[1]Orphany sú lieky určené pre diagnostiku, prevenciu alebo liečbu zriedkavých ochorení.