/* JS */
skyscraper-ozdravme-1-re1km
Skyscraper-left (120 x 600 px)
50
skyscraper_ozdravme_1
skyscraper-ozdravme-2
Skyscraper-right (120 x 600 px)
50
OZDRAVME.SK
dr-max-balicky-right
Skyscraper-right (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
dr-max-balicky
Skyscraper-left (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
co-sa-deje
Leaderboard (728 x 90 px)
100
Informujeme o tom, čo sa deje v zdravotníctve.
takeda-zriedkave-choroby
Leaderboard (728 x 90 px)
Zriedkavé choroby sú časté
28.08.2025

Riaditeľ Unionu Koma: Tento rok chceme zvýšiť svoj podiel na trhu o desiatky tisíc poistencov

Zdravotné poisťovne sú kľúčovou entitou slovenského zdravotníctva, raz ročne majú všetci poistenci možnosť vyjadriť svoju (ne)spokojnosť so zdravotnými poisťovňami a prehlásením sa do inej. Minulý rok bol pre UNION náročný, zaznamenali pokles poistencov a skončili v strate. Tento rok to chcú v UNIONe zmeniť.
Riaditeľ Unionu Koma: Tento rok chceme zvýšiť svoj podiel na trhu o desiatky tisíc poistencov
Odporúčame

Do konca septembra máme možnosť zmeniť zdravotnú poisťovňu. Redakcia ozdravme prináša postupne rozhovor s jednotlivými zdravotnými poisťovňami. O tom, prečo by si mal poistenec vybrať UNION hovorí riaditeľa poisťovne Jozef Koma.

Prečo by si mal poistenec vybrať zdravotnú poisťovňu UNION?

Zdravotná poisťovňa UNION dostala vysvedčenie od poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti, lekární, ambulantných poskytovateľov a od pacientov. Ambulantní poskytovatelia, lekárne a poistenci nás v ankete Poisťovňa roka označili za najlepšiu poisťovňu, medzi nemocnicami sme skončili na druhom mieste a stali sme sa aj celkovým víťazom. Myslím, že to hovorí o kvalite našej práce a služieb, ktoré poskytujeme poistencom ako a vzťahy, ktoré roky budujeme so všetkými poskytovateľmi mnohé. V UNIONe sme na to hrdí.

Aj tento úspech demonštruje, že sa svojim poistencom snažíme zabezpečiť, čo najlepšiu dostupnosť zdravotnej starostlivosti, keďže vnímame , že sieť ambulantných poskytovateľov nie je dostatočná. Dlhodobo máme najširšiu sieť poskytovateľov ambulantných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na trhu.

Snažíme sa efektívne nakupovať zdravotnú starostlivosť, čo sa odráža na tom, že nemáme žiadne kauzy spojené s nezazmluvňovaním poskytovateľov a máme na trhu najkratšie „čakačky“. Zároveň sa nám darí pre našich poistencov zabezpečiť nižšie poplatky u poskytovateľov za nadštandard.

UNION ponúka svojim poistencom široké spektrum benefitov, napríklad baby boxy pre mamičky, príspevky na okuliare, okuliarové rámy. Od budúceho roku 2026 budeme poskytovať aj dentálny benefit a máme veľké spektrum rôznych partnerov, ktorí nám poskytujú zľavy. Benefity nie sú len finančné či zľavové. Dôležité sú pre nás aj dodatočné zdravotné služby, ako je asistencia pri hľadaní lekára, pri zisťovaní dostupnosti liekov a ich rezervácii v lekárňach.

Venujeme sa intenzívne diagnostike cez Zdravomer, cez ktorý sa snažíme identifikovať hypertenziu.

Všeobecná zdravotná poisťovňa a Dôvera spustili dentálny benefit už v tomto roku 2025. Prečo s týmto benefitom UNION prichádza opätovne až od budúceho roku? Nie je to chyba vzhľadom na bežiacu prepoisťovaciu kampaň?

Ohlasy na dentálny benefit v súčasnej podobe neboli natoľko pozitívne, lebo je iný, ako zvykol byť v minulosti, keďže rozpočet naň je nižší. My sme sa pre rok 2025 rozhodli alokovať zdroje do iných benefitov

ZP UNION sa zameriava aj na telemedicínu.

Telemedicínu vnímame ako veľmi dôležitý element, predovšetkým do budúcnosti. Populácia starne a narastá počet chronicky chorých pacientov. Nemocničná sieť nebude mať dostatok ľudských kapacít tento trend zvládnuť. Vízia UNIONu je túto zdravotnú starostlivosť vysúvať mimo zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti. Telemedicína je trend, ktorý je testovaný v rámci Európy alebo Spojených štátov.

Pozreli sme sa na to, kde to môže mať najväčší prínos v slovenských podmienkach. Vnímame, že srdcové zlyhávanie je veľký problém a kardiovaskulárne ochorenia majú rovnako negatívny dopad na zdravotný stav v slovenskej populácie ako onkologické ochorenia. Tejto téme sa doposiaľ nikto nevenoval tak aktívne. Práve preto sme svoju pozornosť upriamili na telemedicínu v oblasti kardiovaskulárnych ochorení a ich prevencie.

Pre pacientov, ktorí podstúpili operáciu na srdcové zlyhávanie, je kľúčové, aby sa im správne nastavila liečba. Proces liečby ochorenia operáciou nekončí a po jej absolvovaní sa z nich sa stávajú chronickí pacienti, ktorí sa o seba musia starať a dodržiavať liečebný režim.

Pre správne nastavenie farmakoliečby je dôležité pacienta sledovať pravidelne a práve s tým efektívne pomáhajú zariadenia, ktoré našim poistencom umožňujú urobiť si základné meranie z pohodlia domova.

Lekár vie následne tieto výsledky vyhodnocovať a priebežne upravovať liečbu. Dôsledkom tohto je vyšší komfort, ale hlavne očakávame znížený počet hospitalizácií alebo rehospitalizácií a predovšetkým zlepšenie zdravotného stavu pacientov.

{{suvisiace}}

V akom štádiu a rozsahu je tento projekt alebo produkt?

Jedná sa o pilotný projekt, ktorý poskytujeme s kardiocentrami a partnerskými ambulantnými poskytovateľmi.

O ktorých centrách a poskytovateľoch hovoríme?

Kardiocentrum AGEL Šaca, kardiocentrá v Banskej Bystrici a Nitre, ružinovská poliklinika, plus ďalší ambulantní poskytovatelia. Našou ambíciou je tento pilotný projekt rozširovať, no je to aj otázka financií. Náklady na tento projekt totiž hradíme z nákladov na prevádzku a nie na zdravotnú starostlivosť.

Z akého dôvodu je táto zdravotná starostlivosť hradená z prevádzkových nákladov?

V čase, kedy sme pilot spúšťali, to bolo kvôli legislatívnym obmedzeniam. Na to, aby sme sa posunuli do ďalšej fázy, potrebujeme ukončiť jeden cyklus, v ktorom bude zapojený istý počet poistencov a kvótu sme zatiaľ nenaplnili. Túto skupinu pacientov musíme sledovať 12 až 24 mesiacov. Potrebujeme si vyhodnotiť, aký to má dopad na zdravotný stav a na finančnú efektivitu. V globále však tento projekt prináša finančný benefit, keďže eliminuje rehospitalizácie.

Na druhej strane vidíme obrovskú podliečenosť pacientov. Ak sa doteraz klienti neliečili, tak negenerovali náklady. Po nasadení liečby začnú navštevovať kardiológa a náklady síce stúpajú, no sú to dobré náklady, keďže riadená liečba zabraňuje rehospitalizáciám a ešte vyšším nákladom do budúcna.

{{odporucane}}

Ďalším telemedicínskym produktom je Zdravomer, teda aplikácia, ktorá diagnostikuje základné vitálne funkcie, krvný tlak, tepovú frekvenciu či frekvenciu dýchania. Na základe dát aplikácia vyhodnocuje, či je pacient zdravý a v prípade, ak sa pacient v niektorom z meraných parametrov dostane mimo normál, aplikácia mu dá základné odporúčania, čo má robiť.

Viete si predstaviť, že tento pilot by bol súčasťou nejakého produktu, ktorý by sa stal predmetom pripoistenia?

Teoreticky áno. V tomto našom produkte alebo v tejto našej službe má klient celé medicínske zariadenie po dobu šiestich týždňov. Máme však klientov, ktorí chcú v tomto programe zotrvať dlhšie. Viem si teda predstaviť, že by táto služba bola spoplatnená. Mimoriadne dôležité bude, nakoľko bude štátny rozpočet zvládať všetky inovácie a v prípade, že tie inovácie budú zmysluplné a štát nebude alokovať dostatočné zdroje, tak je vytvorenie spoplatneného produktu úplne legitímny priestor na to, aby vznikli produkty pripoistenia.

UNION skončil v roku 2024 strate. Prvý polrok 2025 ste rovnako podľa dát, ktoré ste poslali Úradu pred dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, v strate. Vaša konkurencia skončila v zisku v roku 2024 a je rovnako v zisku aj za prvý polrok.

Už v roku 2023 sme hovorili o tom, že zdroje verejného zdravotného poistenia pre rok 2024 nie sú dostatočené a adekvátne tomu, aké výdavky na zdravotnú starostlivosť potrebujeme vynakladať. Ten tlak je vyvíjaný hlavne z dôvodu programovej vyhlášky, ktorá nás nútila investovať veľké zdroje do ústavnej zdravotnej starostlivosti.

V porovnaní s konkurenciou sme mali najnevýhodnejšiu pozíciu, a to z dôvodu toho, že my sme dávali veľký akcent práve na zachytávanie skorších štádií ochorení a teda na ambulant. Programová vyhláška nás tlačila do významného nárastu nákladov na nemocničnú zdravotnú starostlivosť, čo sa nedalo finančne zvládnuť. Rozpočet nebol správne nastavený zo strany štátu. Do straty nás teda dohnal štát, nie manažérske pochybenia.

Čo sa týka roku 2025. Naša súčasná strata za prvý polrok nie je výrazná a je v súlade s našimi očakávaniami. Nemáme žiaden dôvod na paniku. Rokovali sme s poskytovateľmi a dosiahli sme s nimi férové dohody a navýšenia úhrad je také, aby sme si dokázali udržať dobrú finančnú kondíciu. Tento rok očakávame, že skončíme v miernom zisku, čo je aj v súlade s tým, ako sme si naplánovali naše hospodárenie v roku 2025.

Využívate služby prepoisťovacích agentov? Ak áno, jedná sa o „dohodárov“ alebo kmeňových zamestnancov? A ako ich odmeňujete? Keďže ÚDZS v minulosti kritizoval zdravotné poisťovne za prepoisťovaciu kampaň alebo lepšie povedané časté prepoisťovanie klientov z marginalizovaných komunít.

Máme mix aj zamestnancov aj dohodárov. Nemáme žiadne bonifikácie za niekoho, kto sa často prepoisťuje, ba práve naopak. Ako zdravotné poisťovne sa snažíme eliminovať poistných fluktuantov.

Ako poisťovne, samozrejme, máme záujem na tom, aby sme získavali nových klientov, no chceme sa brániť voči parazitom, ktorí si na prepoistení chcú robiť biznis.

Poisťovne nemajú záujem na to, aby to niekto neustále prepoisťoval. Takže voči nekalým praktikám prepoisťovacích agentov aktívne bojujeme.

Aktívne sledujeme neoprávnené prepoistenia, a ak identifikujeme sťažnosti, ihneď konáme. U dohodárov sledujeme viacero indikátorov, napríklad či sa u nich nevyskytuje vysoká miera späťvzatých prihlášok. Ak vidíme nekalé praktiky alebo prvky podvodného správania, ihneď ukončujeme spoluprácu a podávame aj trestné oznámenie.

Minulý rok váš poistný kmeň klesol, aký je váš cieľ pre tento rok?

Cieľom je vrátiť sa k nárastu poistného kmeňa. Očakávame že to bude rádovo v desiatkach tisícov.

Zdravotná poisťovňa Union bola známa aj tým, že má zrejme najlepšie podmienky pre novorodencov, deti, a matky. Je to skupina obyvateľov, na ktorú sa zameriavate?

Je to určite jeden zo segmentov, ktorý sledujeme, ale nie je jediný.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Ďalšie články z kategórie

Riaditeľ úseku služieb poistencom v Dôvera Jendroľ: Telemedicínou chceme zaujať nových poistencov a pomáhať tým, ktorí sú u nás poistení
Odporúčame
02.09.2025

Riaditeľ úseku služieb poistencom v Dôvera Jendroľ: Telemedicínou chceme zaujať nových poistencov a pomáhať tým, ktorí sú u nás poistení

Zdravotnú poisťovňu je možné zmeniť raz ročne. Ak uvažujete nad zmenou, prepoistiť sa môžete do konca septembra. Poistencom novej zdravotnej poisťovne sa stanete od 1. januára nasledujúceho roka (2026).

Členka predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne Denisa Slivková: Prevenciu a diagnostiku sme si zobrali za líderstvo
Odporúčame
01.09.2025

Členka predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne Denisa Slivková: Prevenciu a diagnostiku sme si zobrali za líderstvo

Ak uvažujete nad zmenou svojej poisťovne, prepoistiť sa môžete do konca septembra. Následne sa poistencom novej zdravotnej poisťovne stanete od 1. januára.

Katarína Fedorová: Som rada, že vypočítavanie úspor sa skončilo
15.08.2025

Katarína Fedorová: Som rada, že vypočítavanie úspor sa skončilo

Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve (NIHO) vznikol 1. januára 2022. Inštitút nemá rozhodovaciu právomoc, spracováva odborné hodnotenia, ktoré sú podkladom pre rozhodovanie ministerstva zdravotníctva.