/* JS */
skyscraper-ozdravme-1-re1km
Skyscraper-left (120 x 600 px)
50
skyscraper_ozdravme_1
skyscraper-ozdravme-2
Skyscraper-right (120 x 600 px)
50
OZDRAVME.SK
dr-max-balicky-right
Skyscraper-right (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
dr-max-balicky
Skyscraper-left (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
co-sa-deje
Leaderboard (728 x 90 px)
100
Informujeme o tom, čo sa deje v zdravotníctve.
takeda-zriedkave-choroby
Leaderboard (728 x 90 px)
Zriedkavé choroby sú časté
22.08.2025

Komentár Martina Vlachynského: Konkurencia v zdravotníctve má zmysel

„Konkurencia je proces objavovania, ktorý nám umožňuje reagovať na nové situácie. Práve prostredníctvom ďalšej konkurencie, nie prostredníctvom dohody, postupne zvyšujeme svoju efektívnosť.“
Komentár Martina Vlachynského: Konkurencia v zdravotníctve má zmysel
Odporúčame

Výrok ekonóma F.A. Hayeka najlepšie vystihuje pointu konkurencie. Konkurencia neustále triedi efektívne zrno od neefektívnych pliev. Neviditeľná ruka trhu je v skutočnosti viditeľná ruka zákazníka.

No čo ak je tým zákazníkom hlavne štát a má predstavu jedného konkrétneho výsledku? Chce, aby existoval ním zadefinovaný produkt s názvom „univerzálna zdravotná starostlivosť“ a nie košatý výsledok konkurečného procesu, v ktorom rozhodujú spotrebitelia. Zároveň ale chce ťažiť z výhod konkurencie. Dá sa to?

Odpoveď na túto otázku dal pred vyše 35 rokmi svojou prácou profesor Alan Enthoven, ktorý prišiel s konceptom manažovanej konkurencie v zdravotníctve. V nej verejný sektor určí parametre produktu (nárok pacienta z verejného zdravotného poistenia), ale nechá na konkurenčnom prostredí, aby sa k tomuto výsledku dopracovalo, pokojne rôznymi cestami. Odmenou je lepšie alokovanie zdrojov a vďaka tomu vyššia efektívnosť, vyššia produkcia a vyššia kvalita.

{{suvisiace}}

Záchranky aj zdravotné poisťovne

Na efekt konkurencie sa môžeme pozrieť pri dvoch odlišných segmentoch slovenského zdravotníctva.

Rozhodovanie o spôsobe poskytovania záchrannej služby je skôr rozhodovaním o outsorcovaní, než o trhu alebo netrhu. Zákazníkom je tu „monopson“ (to isté ako monopol, ale na strane kupujúceho) -  štát. Jedná sa preto skôr o PPP vzťah.

Základná poučka hovorí, že outsorcovanie čohokoľvek dáva zmysel vtedy, ak má potenciálny dodávateľ lepší prístup ku kapitálu a lepšie know how ako kupujúci, v tomto prípade štát a jeho inštitúcie. Často sa ale prehliada efekt inovácií a učenia sa. Veľký moloch má tendenciu skostnatieť. Viac – hoci aj nepriamo – súťažiacich poskytovateľov naopak zvyšuje šancu na nové nápady. Hrozba straty trhu naviac vytvára tlak na efektivitu. Súčasné vládne koketovanie so štátnym monopolom na záchranky má preto potenciál vytvoriť skostnatený, neefektívny a skorumpovaný moloch.

{{odporucane}}

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

V prípade zdravotných poisťovní je situácia komplexnejšia. Pacient vstupuje do vzťahu už nielen pasívne, ako v prípade záchraniek, ale aj aktívne. Na rozdiel od záchraniek si medzi poisťovňami môže vyberať. Pre účely tohto textu je pritom jedno, že slovenské zdravotné poisťovne sú funkčne skôr nákupcami zdravotnej starostlivosti, než poisťovňami v klasickom slova zmysle.

Zdravotné poisťovne svoje konkurenčné aktivity zamerali na dva logické ciele: znižovanie nákladov na jednotku produkcie a motivácia klientov k prestupu a zotrvaniu. Inak napísané, v konkurenčnom procese musia vyvažovať svoje finančné zdravie so svojou atraktívnosťou pre poistencov.

Na túto delikátnu úlohu volia poisťovne celý súbor prostriedkov. Jedným je zazmluvňovanie, ktorým tvarujú vzťah s poskytovateľmi (úhrady, kritériá) aj s poistencami (poskytovatelia nad rámec minimálnej siete, napríklad jednodňovky). Iným nástrojom je zavádzanie inovácií – elektronické služby, telemedicína, aplikácie, AI...

Ďalším nástrojom je znižovanie nákladovosti poistencov, napríklad pomocou programov manažmentu chronických chorôb, či motiváciou ku prevencii na strane poskytovateľov, aj poistencov. Každý jeden nástroj so sebou nesie svoje náklady a prínosy, ktoré musí poisťovňa vybalansovať. Konkurencia ju núti nikdy v tejto činnosti nezastať.

Viditeľným výsledkom konkurenčného procesu je, že máme kvalitatívne kritériá v zmluvách s poskytovateľmi, eRecept, pestrejšiu ponuku poskytovateľov (jednodňovky, rehabilitácie, nadštandardná diagnostika...), inovácie v podobe telemedicíny, AI, či aplikácií.

Je to hlboko pod potenciálom toho, čo by mohla priniesť rozvinutejšia konkurencia. Okrem neustáleho krivenia systému (600+ noviel, programová vyhláška, zvýhodňovanie štátnej poisťovne) a politických útokov naň je najväčšou prekážkou nemožnosť odlíšiť sa v konkurenčnom procese primárnym produktom – teda balíkmi zdravotného poistenia líšiacimi sa cenou a rozsahom tak, ako je to v Holandsku, či Švajčiarsku.

Napriek tomu však aj limitovaná konkurencia na Slovensku má zmysel.

Martin Vlachynský, INESS

Komplexnejšie sme konkurencii venovali v publikácii Čo priniesla konkurencia medzi zdravotnými poisťovňami.

Ďalšie články z kategórie

Komentár Petra Kováča: Ach, aké očarujúce divadlo tu máme!
Odporúčame
01.09.2025

Komentár Petra Kováča: Ach, aké očarujúce divadlo tu máme!

Splnomätenec pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 – nech je požehnaná jeho úporná snaha – sa rozhodol vynechať nudné manažérske detaily a vrhol sa po hlave do močiara antivaxerských a konšpiračných teórií.

Otvorený list diabetologičky Kubincovej ombudsmanovi Dobrovodskému
01.09.2025

Otvorený list diabetologičky Kubincovej ombudsmanovi Dobrovodskému

Visolajský sa „obúva“ do organizácie a ženy, ktorej nesiaha ani po členky
Odporúčame
29.08.2025

Komentár Šimona Jeseňáka: Visolajský sa „obúva“ do organizácie a ženy, ktorej nesiaha ani po členky

Integrálnou súčasťou agitačnej existencie Petra Visolajského je manipulácia a konšpirácie. Od pravidelného respondenta Infovojny sa pochopiteľne nič iné ako podlosť očakávať nedá. Tentokrát si vyšliapol na AOPP: