Komentár Martina Vlachynského: Konkurencia v zdravotníctve má zmysel

Výrok ekonóma F.A. Hayeka najlepšie vystihuje pointu konkurencie. Konkurencia neustále triedi efektívne zrno od neefektívnych pliev. Neviditeľná ruka trhu je v skutočnosti viditeľná ruka zákazníka.
No čo ak je tým zákazníkom hlavne štát a má predstavu jedného konkrétneho výsledku? Chce, aby existoval ním zadefinovaný produkt s názvom „univerzálna zdravotná starostlivosť“ a nie košatý výsledok konkurečného procesu, v ktorom rozhodujú spotrebitelia. Zároveň ale chce ťažiť z výhod konkurencie. Dá sa to?
Odpoveď na túto otázku dal pred vyše 35 rokmi svojou prácou profesor Alan Enthoven, ktorý prišiel s konceptom manažovanej konkurencie v zdravotníctve. V nej verejný sektor určí parametre produktu (nárok pacienta z verejného zdravotného poistenia), ale nechá na konkurenčnom prostredí, aby sa k tomuto výsledku dopracovalo, pokojne rôznymi cestami. Odmenou je lepšie alokovanie zdrojov a vďaka tomu vyššia efektívnosť, vyššia produkcia a vyššia kvalita.
{{suvisiace}}
Záchranky aj zdravotné poisťovne
Na efekt konkurencie sa môžeme pozrieť pri dvoch odlišných segmentoch slovenského zdravotníctva.
Rozhodovanie o spôsobe poskytovania záchrannej služby je skôr rozhodovaním o outsorcovaní, než o trhu alebo netrhu. Zákazníkom je tu „monopson“ (to isté ako monopol, ale na strane kupujúceho) - štát. Jedná sa preto skôr o PPP vzťah.
Základná poučka hovorí, že outsorcovanie čohokoľvek dáva zmysel vtedy, ak má potenciálny dodávateľ lepší prístup ku kapitálu a lepšie know how ako kupujúci, v tomto prípade štát a jeho inštitúcie. Často sa ale prehliada efekt inovácií a učenia sa. Veľký moloch má tendenciu skostnatieť. Viac – hoci aj nepriamo – súťažiacich poskytovateľov naopak zvyšuje šancu na nové nápady. Hrozba straty trhu naviac vytvára tlak na efektivitu. Súčasné vládne koketovanie so štátnym monopolom na záchranky má preto potenciál vytvoriť skostnatený, neefektívny a skorumpovaný moloch.
{{odporucane}}
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
V prípade zdravotných poisťovní je situácia komplexnejšia. Pacient vstupuje do vzťahu už nielen pasívne, ako v prípade záchraniek, ale aj aktívne. Na rozdiel od záchraniek si medzi poisťovňami môže vyberať. Pre účely tohto textu je pritom jedno, že slovenské zdravotné poisťovne sú funkčne skôr nákupcami zdravotnej starostlivosti, než poisťovňami v klasickom slova zmysle.
Zdravotné poisťovne svoje konkurenčné aktivity zamerali na dva logické ciele: znižovanie nákladov na jednotku produkcie a motivácia klientov k prestupu a zotrvaniu. Inak napísané, v konkurenčnom procese musia vyvažovať svoje finančné zdravie so svojou atraktívnosťou pre poistencov.
Na túto delikátnu úlohu volia poisťovne celý súbor prostriedkov. Jedným je zazmluvňovanie, ktorým tvarujú vzťah s poskytovateľmi (úhrady, kritériá) aj s poistencami (poskytovatelia nad rámec minimálnej siete, napríklad jednodňovky). Iným nástrojom je zavádzanie inovácií – elektronické služby, telemedicína, aplikácie, AI...
Ďalším nástrojom je znižovanie nákladovosti poistencov, napríklad pomocou programov manažmentu chronických chorôb, či motiváciou ku prevencii na strane poskytovateľov, aj poistencov. Každý jeden nástroj so sebou nesie svoje náklady a prínosy, ktoré musí poisťovňa vybalansovať. Konkurencia ju núti nikdy v tejto činnosti nezastať.
Viditeľným výsledkom konkurenčného procesu je, že máme kvalitatívne kritériá v zmluvách s poskytovateľmi, eRecept, pestrejšiu ponuku poskytovateľov (jednodňovky, rehabilitácie, nadštandardná diagnostika...), inovácie v podobe telemedicíny, AI, či aplikácií.
Je to hlboko pod potenciálom toho, čo by mohla priniesť rozvinutejšia konkurencia. Okrem neustáleho krivenia systému (600+ noviel, programová vyhláška, zvýhodňovanie štátnej poisťovne) a politických útokov naň je najväčšou prekážkou nemožnosť odlíšiť sa v konkurenčnom procese primárnym produktom – teda balíkmi zdravotného poistenia líšiacimi sa cenou a rozsahom tak, ako je to v Holandsku, či Švajčiarsku.
Napriek tomu však aj limitovaná konkurencia na Slovensku má zmysel.
Martin Vlachynský, INESS
Komplexnejšie sme konkurencii venovali v publikácii Čo priniesla konkurencia medzi zdravotnými poisťovňami.