Poistenci už teraz môžu čeliť nekalým prepoisťovacím praktikám. Potrebujeme ďalšie sprísnenie pravidiel?

Napriek tomu, že prepoisťovacia kampaň vrcholí v septembri, poistenci sa už v týchto dňoch môžu stretnúť i s nekalými prepoisťovacími praktikami.
Upozornila na to Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP), ktorá zaznamenáva zvýšený počet podnetov od svojich poistencov na podvodné konanie jednotlivcov a vyzýva klientov k ostražitosti a overovaniu si informácií.
{{suvisiace}}
„Každý rok sa VšZP stretáva s prípadmi netransparentných praktík pri prepoisťovaní do konkurenčných zdravotných poisťovní. Početnosť týchto prípadov sa každý rok líši. Poistenci VšZP sa často obracajú s podnetmi aj priamo na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, celkový počet podnetov preto nie je možné spresniť,“ popísala Všeobecná zdravotná poisťovňa.
Podobnú situáciu potvrdila pre ozdravme i zdravotná poisťovňa Union. „V Union zdravotnej poisťovni evidujeme od začiatku roka 2024 doposiaľ menej ako 20 kusov sťažností vo veci neoprávneného prepoistenia. Z celkového počtu sťažností však bolo iba 5 vyhodnotených ako opodstatnených, čo znamená, že poistný vzťah týchto poistencov v našej zdravotnej poisťovni nakoniec nevznikol,“ uviedla ZP Union.
Zdravotná poisťovňa Dôvera momentálne takéto podania od svojich poistencov neeviduje. Na druhej strane dodala, „z praxe môžeme uviesť, že nárast podaných sťažností sa môžu objaviť v období, keď budeme doručovať preukazy novým poistencom, čiže v decembri“.
ZP Dôvera pripomenula, že opatrenia z minulosti však výrazne eliminovali počty podnetov, ktoré sa týkali neoprávnene podaných prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne (novela zákona č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve účinná od 1. januára 2023). „Ide najmä o povinnosť zdravotnej poisťovne písomne oznámiť poistencovi prijatie prihlášky na zmenu zdravotnej poisťovne a tiež povinnosť zdravotnej poisťovne oznámiť poistencovi, že prijala informáciu o jeho prihláške do inej zdravotnej poisťovne,“ doplnila.
{{odporucane}}
Podnety v súvislosti s nekalým prepoisťovaním
Ako pre ozdravme uviedol Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, k 12.7. 2024 eviduje celkovo 18 podnetov v súvislosti s nekalým prepoisťovaním.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
„Konkrétne ide o jednu žiadosť o zrušenie poistenia (zmena zdravotnej poisťovne od 1.1.2025 vykonaná bez vedomia resp. súhlasu zariadenia rodičmi maloletej); jeden podnet týkajúci sa späťvzatia prihlášky na zmenu ZP (zmena ZP od 1.1.2024) ; 16 podnetov - zmena zdravotnej poisťovne vykonaná bez vedomia resp. súhlasu poistenca prepoistením do inej zdravotnej poisťovne (zmena ZP od 1.1.2025 – 5 podnetov a zmena ZP od 1.1.2024 – 11 podnetov),“ vymenoval úrad.
Ako úrad ďalej špecifikoval, „ide o 17 podaní od poistencov a 1 od Centra pre deti a rodiny Košice“.
Príklady nekalých praktík v súvislosti s prepoistením uviedla Všeobecná zdravotná poisťovňa. „Finanční agenti aktuálne najčastejšie oslovujú poistencov emailom alebo osobne na sídliskách miest či vo vlakoch. Súčasťou ich praktík je šírenie rôznych zavádzajúcich tvrdení, ktoré sa týkajú poskytovania zdravotnej starostlivosti, finančnej kondície poisťovne či benefitného produktu Peňaženka zdravia“.
VšZP eviduje tiež prípady zavádzania pri podpise prihlášky, „keď je poistencom tvrdené, že ide napríklad len o anketu a nemajú vedomosť o tom, že podpisujú zmenovú prihlášku. Objavili sa tiež prípady nátlaku, kedy sú klienti nútení k okamžitému podpisu prihlášky“.
Zdravotná poisťovňa spomenula, že pri takýchto podnetoch „najčastejšie išlo o zneužitie osobných údajov alebo zavádzanie poistencov.“
Spolupráca s úradom
Zaujímali sme sa aj o to, či zdravotné poisťovne riešili niektoré prípady podnetom na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
ZP Dôvera podotkla, že nie sú oprávnení podávať podnety na ÚDZS za poistencov. „V prípade, že sa na nás poistenec obráti, že bol prepoistený do inej zdravotnej poisťovne bez jeho vedomia, informujeme ho, ako má postupovať, a na ktoré úrady sa má obrátiť,“ dodala Dôvera.
VšZP sa zmienila, že „už aj v minulosti v súvislosti s nekalými prepoisťovacími praktikami podnikla náležité právne kroky.“
„Naša zdravotná poisťovňa je maximálne súčinná pri preverovaní každého podania smerom k ÚDZS. Celkovo sme v roku 2024 riešili 3 prípady s ÚDZS,“ reagovala pre ozdravme ZP Union.
Podnety na poisťovňu
Ako uviedol ÚDZS, pri rozdelení podnetov podľa zdravotných poisťovní sa podania týkajú: 3 VšZP (zmena ZP od 1.1.2024); 1 Union ZP (zmena ZP od 1.1.2024); 14 Dôvera ZP (zmena ZP od 1.1.2025).
Podnety potvrdzujú i samotné poisťovne.
ZP Dôvera uviedla, že „v aktuálnom prepoisťovacom období evidujeme len minimálny počet podnetov na zmenu zdravotnej poisťovne (cca 10 ks)“.
VšZP eviduje prípady, „kedy preverovala okolnosti a spôsob dojednania prihlášky do našej poisťovne. Pri preverovaní je VšZP vždy súčinná s kontrolnými orgánmi a zároveň má nastavené jasné interné procesy, ktoré vznik takýchto prípadov minimalizujú“.
A ZP Union zdôraznila, že „každé podanie, ktoré obdržíme je dôkladne preskúmané a verifikované a v prípade, ak sa preukáže, že v procese získavania poistencov došlo k použitiu nekalej praktiky, vyvodzujeme dôsledky. Zároveň máme nastavené prísne interné pravidlá na odhaľovanie používania nekalých praktík“.
Je potrebné ďalšie sprísnenie pravidiel?
V Správe o stave vykonávania verejného zdravotného poistenia za rok 2022 sa uvádza, že Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v roku 2022 1. 1. 2023 riešil dohľadom na diaľku 242 podaní v súvislosti so zmenou zdravotnej poisťovne.
„Najviac podaní, ktoré boli riešené dohľadom na diaľku bolo evidovaných voči ZP Dôvera, a to 132 podaní, nasledovala ZP Union so 67 podaniami a najmenej podaní smerovalo voči VšZP, a to 43 podaní,“ píše sa v správe.
Podľa úradu „poistenci vo svojich podaniach uvádzali, že k zmene zdravotnej poisťovne došlo bez ich vedomia, že zo strany osôb, ktoré s nimi prihlášku spísali, boli poskytnuté zavádzajúce, či nepravdivé informácie, prípadne boli informovaní o spísaní ankety o ponúkaných benefitoch, či prieskumu spokojnosti so zdravotnou poisťovňou, nie o podaní prihlášky, prihlášku podpísali v rýchlosti, bez domyslenia dôsledkov, poistenci poskytli svoje osobné údaje, avšak namietali, že prihlášku nepodpísali, že podpis na prihláške bol falšovaný, že nepodávali späťvzatie prihlášky na zmenu zdravotnej poisťovne a pod.“.
Úrad tiež zaznamenal podnety zdravotných poisťovní na prepoisťovaciu kampaň, „v ktorých sa zdravotné poisťovne navzájom napádali a poukazovali na spôsob vedenia kampane, poskytovanie zavádzajúcich a nepravdivých informácií, poskytovanie benefitov a pod., čo sa však v rámci vykonaných dohľadov nepreukázalo“.
Následne v Správe o stave vykonávania verejného zdravotného poistenia za rok 2023, ktorú úrad predložil na rokovanie vlády (a zatiaľ nezverejnil na svojej webovej stránke), sa uvádza, že „úrad v roku 2023 v súvislosti s neoprávnenou zmenou zdravotnej poisťovne k 1. 1. 2023 riešil dohľadom na diaľku 131 podaní. Najviac podaní, ktoré boli riešené dohľadom na diaľku bolo evidovaných voči VšZP, a to 78 podaní, nasledovala ZP Dôvera s 29 podaniami a najmenej podaní riešených dohľadom na diaľku smerovalo voči ZP Union, a to 24 podaní“.
V súvislosti s nižším počtom podaní je potrebné uviesť, že v minulom roku začala platiť sprísnená legislatíva, ktorá určuje pravidlá a možnosti zmeny zdravotnej poisťovne.
V súčasnosti je tak v podstate šesť možností prepoistenia:
Zisťovali sme, či by pri aktuálnom stave zdravotné poisťovne ako i Úrad pre dohľad navrhovali ďalšie sprísnenie pravidiel zmeny zdravotnej poisťovne.
Zdravotná poisťovňa Dôvera ďalšie sprísňovanie nepovažuje za potrebné.
„Zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovaní, VšZP však k možnostiam prepoistenia riešeným v zákone nepodávala žiadny návrh na úpravu ani pripomienku,“ reagovala pre ozdravme VšZP.
ZP Union uviedla, že „viac ako 40% prihlášok na zmenu máme podaných s elektronickým podpisom. Online spôsob je pri zmene zdravotnej poisťovne medzi našimi poistencami preferovaný. Papierových prihlášok už máme len minimum. Myslíme si, že aktuálne možnosti, ako je možné zmeniť zdravotnú poisťovňu, sú postačujúce a každý, kto o to má záujem, si určite nájde pre seba ten najkomfortnejší spôsob“.
Úrad pre dohľad navrhuje prepoisťovanie prostredníctvo slovensko.sk.
„Pre poistencov aj pre celý sektor by bolo prospešné, ak by mohli poistenci podávať požiadavky na zmenu poisťovne prípadne ďalšie úkony súvisiace s poistením prostredníctvom portálu ÚPVS (Ústredný portál verejnej správy; Slovensko.sk). Určité segmenty poistencov boli vybavené digitálnou technikou (tablety, notebooky), takže by sa zvýšila bezpečnosť aj transparentnosť pri zmene poisťovne alebo pri prihlasovaní na VZP,“ navrhuje úrad.
Aktuálny stav prepoistenia
A ako vyzerá aktuálny presun poistencov medzi poisťovňami? Nevieme. Zdravotné poisťovne, podobne i ÚDZS, neuviedli, aký je aktuálny stav prepoistenia a koľko nových prihlášok evidujú za prvý polrok.
Dôvera i Union sa vyjadrili, že aktuálne čísla nebudú zverejňovať a VšZP uviedla, že „priebežné údaje, ktoré sa v čase menia, VšZP nezverejňuje, definitívne čísla každý rok spresňuje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou“.
I úrad reagoval, že v priebehu roka nevyhodnocuje počet podaných prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne, keďže prihlášky je možné podávať každoročne až do 30.9. a následne ich vziať späť do 31.10. kalendárneho roka. „K vyhodnoteniu a zverejneniu počtu podaných, resp. akceptovaných prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne úrad následne pristúpi až po uplynutí uvedených termínov,“ dodal ÚDZS.