Aktuálny stav prepoisťovania: dve poisťovne sú v pluse, jedna v strate

Poistenci vystavujú svojej zdravotnej poisťovni hodnotenie každým rokom do konca septembra. Do 30. septembra je totiž možné zmeniť svoju zdravotnú poisťovňu.
Od 1. januára 2025 zmenilo zdravotnú poisťovňu celkovo 114 643 poistencov. Najväčší záujem prejavili o zdravotnú poisťovnú Dôvera (získala 37-tisíc poistencov). Ostatné dve poisťovne prišli o časť svojho poistného kmeňa, v prípade Všeobecnej zdravotnej poisťovne to bolo viac ako 32-tisíc a Union zdravotnej poisťovne takmer 5-tisíc poistencov.
Predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Michal Palkovič uviedol v diskusii Vizionári, ako to aktuálne vyzerá s presunom poistencov. Úrad eviduje klesajúci trend v počte podaných prihlášok v porovnaní s rokom 2024. Kým za rok 2024 bolo podaných 173 000 prihlášok, z toho akceptovaných bolo 146 000, tak za rok 2025 bolo podaných 136 000 prihlášok a akceptovaných 115 000.
Podľa dát k 1. 9. „zatiaľ evidujeme 115 491 podaných prihlášok a akceptovaných je 98 698. Dôvera má momentálne plus 9 049 poistencov, Union plus 5 073 a Všeobecná zdravotná poisťovňa zatiaľ mínus 14 122 poistencov,“ zhrnul Palkovič. Následne zdôraznil, že tieto údaje je potrebné brať s rezervou, pretože ide o predbežné štatistiky a najviac prihlášok prichádza práve v septembri.
{{suvisiace}}
Ako sú s výsledkom spokojné zdravotné poisťovne?
Podľa členky predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) Denisy Slivkovej je uvedené číslo lepšie ako v danom čase minulého roka.
„Zatiaľ máme najväčší úbytok, ale keď si to číslo zoberieme k nášmu poistnému kmeňu, tak nie je až také výrazné a významné,“ podotkla Slivková a dodala, „ale o svojich klientov sa staráme najlepšie, ako vieme“.
Branislav Jendroľ, riaditeľ úseku služieb poistencom v Dôvera, zhodnotil, že s priebežným výsledkom sú spokojní. Ako však dodal, nepozerajú sa iba na výsledok jednej kampane, ale počet klientov hodnotia v dlhodobom horizonte.
„Jedná kampaň pre nás nehrá veľkú rolu, pre nás je oveľa dôležitejšie, že sme za 10 rokov narástli o 350-tisíc. A máme ambíciu rásť naďalej,“ povedal a doplnil. „Pre nás nie je ani tak dôležité, koľko klientov získame, ale sme radšej, keď klient príde, zostane u nás a je spokojný“.
Riaditeľ zdravotnej poisťovne Union Jozef Koma priebežné výsledky okomentoval nasledovne, „pre nás je veľmi dôležité, aby sa nám podarilo narásť v poistnom kmeni. Máme ambíciu na rast, samozrejme, nechceme robiť nárazové akcie, ktoré prispievajú k tomu, že prechod poistencov je iba čiastočný. Postupne sa snažíme naše služby zlepšovať. Keď vidíme, že nárast je kontinuálny, tak je to pre nás dobrý signál.“
Podľa analytika Martina Vlachynského prepoisťovanie je vizitkou konkurenčného systému, ktorý by sa mohol ešte výraznejšie zlepšiť, aby diskusia smerovala k produktom, k tomu, čo ľudí motivuje a čo v zdravotnom poistení hľadajú, alebo by chceli vidieť.
„Za posledných 10-15 rokov sa to výrazne zlepšilo. Diskusie X rokov do minulosti boli o súperení celaskonmi, ľadvinkami a igelitkami. Toto je už dávno za nami. Ponuky jednotlivých poisťovní sú pomerne štruktúrované a sú tam zaujímavé veci, v ktorých sa dá hľadať, ak hľadať chcete. Stále je ale priestor na to, aby sme sa viac bavili o tom, čo jednotlivé poisťovne odlišuje,“ zhodnotil Vlachynský.
{{odporucane}}
Nekalé prepoisťovanie stále na scéne
Dlhodobým problémom aj napriek sprísneniu legislatívy sú naďalej podvodné aktivity, ktoré sú spojené s prepoisťovaním. Potvrdil to predseda úradu.
„Stále evidujeme aktivity, ktoré smerujú na akvizíciu v sociálne slabších častiach Slovenska. Máme vytipovaných približne 26 000 poistencov za tento rok, ktorí sú v úrovni pravidelne sa prepoisťujúcich. Z nich je približne 33 percent vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni. Samozrejme, nezaostávajú ani ostatné zdravotné poisťovne,“ skonštatoval Palkovič.
Podľa jeho slov úrad preto inicioval tento rok už dve väčšie stretnutia so zástupcami zdravotných poisťovní, aby eliminovali tento nežiadúci trend. Nezhodli sa na spoločnom riešení, preto „ak po prepoisťovacej kampani neuvidíme, že sa dohodneme na ďalšie obdobia, určite prídeme s legislatívnou zmenou, ktorá by to ešte viac sprísnila,“ uviedol.
Zdôraznil, že úrad sa bude zasadzovať o to, aby tieto aktivity boli utlačené do úplného úzadia.
Podľa Palkoviča je najväčším nedostatkom využívanie „dohodárov“. Avizoval, že legislatívna zmena by mala smerovať k tomu, že zmenu zdravotnej poisťovne budú zabezpečovať interní zamestnanci, zároveň aby takéto sprostredkovanie nebolo finančne motivované. „Asi jedinou cestou bude, že zmena poisťovne bude možná len v kamenných pobočkách a na základe dokladu, prípadne elektronického podpisu, ktorý je overený. Nielen mailom alebo elektronickou komunikáciou, ako robia teraz,“ podotkol Palkovič.
Poisťovne sa na sprísnení legislatívy nezhodujú
Tento návrh podporuje iba štátna zdravotná poisťovňa. Súkromné v ňom nevidia zmysel.
„Všeobecná zdravotná poisťovňa už v rámci medzirezortného pripomienkového konania v marci 2025 dávala návrhy na zmenu legislatívy, aby bol nábor výlučne internými zamestnancami na základe pracovnej zmluvy a bez akýchkoľvek výdavkov spojených s prepoistením,“ povedala Slivková.
Súkromné zdravotné poisťovne so spomínaným návrhom nesúhlasia. Podľa Jendroľa nie je dôležitá forma zamestnaneckého vzťahu ale spôsob, prečo to človek robí, aká je jeho motivácia.
„Tento problém v Dôvere nemáme už roky, našli sme spôsob, aby sa nekalé poisťovanie nedialo. Keď viete, ktorí sú to poistenci, zavediete odmenu nula eur. Tým pádom akákoľvek motivácia zamestnanca sa vytratí. A je jedno, či to bude externý alebo interný,“ povedal.
Jendroľ dodal, že uvedený návrh vôbec nepomôže vyriešiť nekalé prepoisťovanie. „Keď budete robiť nekalé prepoisťovanie, tak si nájdete aj interného zamestnanca,“ podotkol.
Problém nekalých praktík pri prepoisťovaní vníma aj zdravotná poisťovňa Union. Koma na jednej strane víta aktivity úradu, že sa snaží vniesť do procesu pravidlá, avšak s návrhom, aby prepoisťovanie fungovalo len v kamenných pobočkách, nesúhlasí. „Nie je to najvhodnejšie riešenie. Ľudia, ktorí vykonávajú nekalé praktiky, si nájdu iný spôsob.“
Ako poisťovne vnímajú svoju rolu?
Poistenec by sa pri výbere zdravotnej poisťovne mal rozhodovať i na základe toho, aké služby mu vie daná zdravotná poisťovňa ponúknuť. V diskusii Vizionári sa rozoberalo,v akej pozícii by mali byť zdravotné poisťovne a ako tie vnímajú svoju rolu.
„Hlavná činnosť každej zdravotnej poisťovne je nákup zdravotnej starostlivosti a postarať sa o najťažšiu diagnózu. Všeobecná zdravotná poisťovňa dáva najviac, aj po prerozdeľovacom mechanizme, na jedného pacienta. Vieme sa postarať o vážne stavy, máme širokú sieť poskytovateľov. Benefity, ostatné produkty sú fajn, ale je to pozlátko. Tá hlavná činnosť poisťovne je postarať sa, keď nás poistenec – pacient naozaj potrebuje,“ reagovala Slivková.
Konkurenčný boj medzi poisťovňami je podľa nej zdravý a taktiež môže byť pridanou hodnotou pre poistenca.
Koma nevníma rolu poisťovne iba na úrovni nákupu zdravotnej starostlivosti. „Áno, je to našou primárnou úlohou, ale vnímam poisťovňu skôr ako partnera pri manažmente zdravia. Na jednej strane je to zabezpečiť dostupnú zdravotnú starostlivosť, ale je to aj o tom, ako sa o klientov staráte mimo toho, ako potrebujú zdravotnú starostlivosť. Či už sú to well-beingové programy, podpora prevencie, čiže zamedziť tomu, aby bolo potrebné využívať zdravotnú starostlivosť,“ zhrnul Koma.
Následne spomenul i tretí pilier, „keď už zdravotnú starostlivosť využívate, tak aby to trvalo čo najkratšie a snažiť sa presúvať zdravotnú starostlivosť do domáceho prostredia“.
„Jednou z kľúčových úloh zdravotnej poisťovne je, aby míňala zdroje efektívne, aby dokázala nakúpiť zdravotnej starostlivosti čo najviac za zdroje, ktoré má. Zdravotná poisťovňa chce nakúpiť zdravotnú starostlivosť, chce ju minúť, ale aby pacient bol odliečený správne a rýchlo, lebo keď je neskoro, pomaly, nekvalitne, znamená to dodatočné zdroje,“ uviedol Jendroľ.
Podľa jeho slov rozhodujúcim faktorom pri výbere zdravotnej poisťovne sú nadštandardné služby, ktoré poisťovne ponúkajú. „Každý rok poisťovne prichádzajú s lepšími službami, s lepšími benefitmi, už to nie sú len finančné benefity, ale sú to kvalitné služby, ktoré výrazne zlepšujú zdravotnú starostlivosť,“ dodal.
Cesta pacienta a inovácie
Palkovič vidí rolu poisťovní v tom, aby čo najefektívnejším spôsobom plnili rolu nájdenia cesty pacienta. „To ich bude odlišovať veľmi výrazne a už aj dnes vidíme, že jeden z motívov, prečo ľudia menia poisťovňu, je zdravotný stav. Poistenec hľadá poisťovňu, ktorá mu napríklad umožňuje rýchlejšie a jednoduchšie sa dostať k liečbe. To bude rozhodujúce v najbližších 5-10 rokoch,“ povedal.
Vlachynský následne spomenul ešte jednu funkciu poisťovní. „A to sú inovácie. Čiastočne tam patrí i cesta pacienta, je to istá forma procesnej inovácie. Zdravotné poisťovne ťahali elektronizáciu slovenského zdravotníctva, patria medzi lídrami zavádzania telemedicíny alebo AI do praktickej formy v slovenskom zdravotníctve. Takýchto príkladov je viac“.
Inovácie nám podľa neho umožňujú z rovnakého množstva zdrojov vyprodukovať viac výstupov. A vzhľadom na demografiu, je to práve to, čo potrebujeme. „Lekárov, zdravotných sestier a zdravotníkov nebudeme mať viac, možno sa nám podarí ich zastabilizovať, to bude asi najlepší výsledok, na druhej strane pacientov výrazne pribudne,“ povedal.
Tu vidí priestor práve pre zdravotné poisťovne, aby hľadali cesty, ako s tým, čo majú, dokážu obslúžiť viac poistencov, dať im viac pridanej hodnoty. „Nielen v zmysle kvantity, viac liekov, viac zákrokov, ale aj v zmysle výsledkov, lebo na konci dňa by si poistenci mali kupovať výsledky, dlhší zdravší život. Toto potrebujeme, aby poisťovne vedeli dosiahnuť svojou činnosťou,“ dodal Vlachynský.