/* JS */
17.09.2025

Aká je rola zdravotných poisťovní do budúcna?

Pri výbere zdravotnej poisťovne by mali poistenci zvážiť nielen ich služby, ale aj možnosť posúdenia zdravotného stavu a toho, čo potrebujú alebo budú potrebovať ako pacienti v najbližšom období.
Odporúčame

V nedávnej diskusii Vizionári predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Michal Palkovič uviedol, že rolu zdravotných poisťovní do budúcna vidí v zabezpečení cesty pacienta. „Poistenec hľadá poisťovňu, ktorá mu umožňuje rýchlejšie a jednoduchšie sa dostať k liečbe. To bude rozhodujúce v najbližších 5-10rokoch,“ povedal.

Analytik Martin Vlachynský nadviazal na Palkoviča a okrem cesty pacienta vidí budúcu rolu zdravotných poisťovní v elektronizácii a inováciách. „Zdravotné poisťovne ťahali elektronizáciu slovenského zdravotníctva, patria medzi lídrami zavádzania telemedicíny alebo AI do praktickej formy v slovenskom zdravotníctve,“ uviedol.

Inovácie nám podľa neho umožňujú z rovnakého množstva zdrojov vyprodukovať viac výstupov. Ako uviedol, zdravotníkov nebudeme mať viac, na druhej strane pacientov pribudne. V tejto oblasti vidí preto priestor pre zdravotné poisťovne, aby so zdrojmi, ktoré majú, dokázali obslúžiť viac poistencov.

Či a ako sú na túto rolu pripravené zdravotné poisťovne, reagovali zástupcovia poisťovní.

{{suvisiace}}

Dôvera zdravotná poisťovňa

Podľa Branislava Jendroľa, riaditeľa úseku služieb poistencom v Dôvera, jedným z najväčších problémov slovenského zdravotníctva sú časté návštevy lekára. „U nás navštevujeme lekára takmer 12-krát za rok, v západnej Európe je to päť,“ podotkol.

Elektronizácia zdravotníctva je podľa neho riešením, ako môžeme znížiť počet návštev u lekárov. „Kým máme dvakrát viac návštev u lekára, tak potrebujeme dvakrát viac lekárov. Naša jediná šanca je elektronizovať,“ zdôraznil Jendroľ.

Hľadanie digitálnych riešení pre poistencov je podľa neho cesta, ktorou by sa mali poisťovne uberať. Ako následnej uviedol, za posledné dva roky v tomto smere urobili veľa práce. „Vybudovali sme online polikliniku, kde nájdete online ambulancie. V našej poliklinike máte dermatológa, fyzio, všeobecného lekára plus ďalšie špecializácie. Máme tam aj lekáreň, vieme pacientovi zistiť najbližšiu lekáreň, kde nájde svoj liek,“ vymenoval.

Vďaka aplikácii poisťovne sa klient-pacient dokáže do troch minút spojiť s lekárom. „Komunikujete s lekárom, ktorý vám poskytuje plnohodnotnú zdravotnú starostlivosť. Nevieme povedať, či pacient má alebo nemá ísť za lekárom, čo však vieme urobiť, vieme ho s lekárom spojiť telemedicínsky,“ povedal Jendroľ.

Podľa neho sa tým odbremení i samotný systém. Ako príklad následne uviedol kožný benefit, ktorý ponúkajú svojim poistencom. „Poistenec odfotí kožný problém, lekár tento problém na základe fotografie posúdi a následne mu navrhne riešenie. Za dva roky, odkedy sme to spustili, sme odliečili 38-tisíc poistencov, 38-tisíc poistencov nemuselo navštíviť ambulanciu.“ Týmto spôsobom odhalili dvesto prípadov rakoviny.

Podľa Jendroľa celkový počet odliečených poistencov (38-tisíc) znamená, akoby zabezpečili 16 dermatovenerologických ambulancií.

{{odporucane}}

Union zdravotná poisťovňa

Riaditeľ zdravotnej poisťovne Union Jozef Koma zhodnotil, že pri liečbe chronických ochorení je ústavná zdravotná starostlivosť relatívne na porovnateľnej úrovni s Českou republikou a okolitými krajinami. Podľa jeho slov slovenský systém zlyháva v ambulantnom sektore. Preto akcent zdravotnej poisťovne Union je hlavne na ambulantnú zdravotnú starostlivosť. „Snažíme sa, aby sme mali čo najširšiu sieť ambulantných poskytovateľov. Máme okolo 300 poskytovateľov, čo je viac ako ostatné dve poisťovne,“ podotkol Koma.

Intenzívne sa venujú kardiologickým ochoreniam. „V prípade, že máte srdcové zlyhávanie, mali by ste navštíviť kardiológa v krátkej dobe. My vidíme, že 50 % našich pacientov do roka ku kardiológovi nejde,“ upozornil.

Pri zlyhávaní srdca je dôležité v prvých dňoch po hospitalizácii nastavenie liečby, a to najmä farmakoliečby. Koma sa zmienil o spolupráci, v rámci ktorej „pacient dostane telemedicínsky set. A na základe informácií, ktoré získa z tlakomera a váhy, vie následne kardiológ upravovať priebežne liečbu a nasadiť mu farmakoliečbu tak, aby sa zabránilo rehospitalizácii“.

Koma sa zmienil aj o ich aplikácii Zdravomer, ktorá odmeria vitálne funkcie poistenca a napríklad dokáže zistiť vyšší krvný tlak. „Máme programy na meranie hypertenzie. Absolvujete 7-dňový program a následne vám určí, či máte predispozíciu na hypertenziu, alebo ju už máte a mali by ste vyhľadať lekára,“ uviedol.

Tým sa podľa jeho slov snažia o záchyt týchto ochorení v ranom štádiu a predísť náročným hospitalizáciám.

Všeobecná zdravotná poisťovňa

„Dlhodobo v rámci benefitov poskytujeme online objednávanie na vyšetrenie, v programe Vernosť+ je lekár na telefóne. Tento rok sme prišli s programom telemedicínskych programov, kde sa dajú merať životné funkcie na diaľku a zmluvný lekár má priamo vo svojej aplikácii monitorovanie pacienta,“ uviedla členka predstavenstva Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) Denisa Slivková.

Slivková zároveň podotkla, že v prvom rade by mal všeobecný lekár rozhodovať o tom, kam by mal pacient smerovať. „Pacient by nemal sám rozhodovať, bolí ma hlava, tak potrebujem neurológa, pichlo ma v kolene, potrebujem ortopéda. Telemedicína je fajn, ale nesmieme zabudnúť, že prvý kontakt by mal byť v primárnej sfére,“ povedala.

Parametre výberu poisťovne

Vzhľadom na prepoisťovaciu kampaň by si poistenci mali pri výbere svojej poisťovne dôsledne zhodnotiť, na základe čoho sa rozhodnú pre zmenu zdravotnej poisťovne.

Podľa Vlachynského by si mal pri výbere poisťovne každý všímať niečo iné. Kľúčové parametreby mali byť tie, ktoré sa týkajú zdravia, resp. čerpania zdravotnej starostlivosti. „Je rozdiel, či ste budúca mamička, dôchodca alebo kardiologický pacient, či ste komfortný s používaním telemedicíny, aplikácií alebo potrebujete viac osobný kontakt,“ uviedol analytik.

Zdravotné poisťovne sa podľa neho pri počte zazmluvnených ambulancií alebo nemocníc až tak neodlišujú, i keď pripustil, že už aj v ponuke poskytovateľov sa začínajú odlišovať, napríklad pri rehabilitácii alebo diagnostike. „Základ je posúdiť, čo budem potrebovať v nasledujúcich rokoch ako poistenec/pacient a ktoré z nástrojov, benefitov, ponúk, ktoré majú jednotlivé zdravotné poisťovne, mi najviac vyhovujú. „Ja som sa napríklad rozhodoval podľa svojej diagnózy, keďže som vedel, že jedna zdravotná poisťovňa v tomto ohľade ponúka o niečo širšie možnosti, tak ma to viedlo k výberu tejto poisťovne,“ uviedol Vlachynský.

Celú diskusiu si môžete pozrieť tu:

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Ďalšie články z kategórie

12.09.2025

Aktuálny stav prepoisťovania: dve poisťovne sú v pluse, jedna v strate

Šéf Úradu pre dohľad zdravotnou starostlivosťou Michal Palkovič zdôraznil, že ide o predbežné štatistiky. „Najviac prihlášok prichádza v septembri.“

AGEL reaguje na Krajčího: Exminister klame a zavádza
04.09.2025

AGEL reaguje na Krajčího: Exminister klame a zavádza

Bývalý minister zdravotníctva a poslanec Marek Krajčí (OĽaNO) rozvíril diskusiu o Pláne obnovy a odolnosti.

Prezident Peter Pellegrini kritizoval Kotlára a zastal sa Slovenskej akadémie vied
03.09.2025

Prezident Peter Pellegrini kritizoval Kotlára a zastal sa Slovenskej akadémie vied

Podľa jeho slov analýzu akadémie o vakcínach musíme akceptovať a rešpektovať.