ÚDZS zatiaľ VšZP ozdravný plán nenariadil, no túto alternatívu nevylučuje

Pred rokom 2023 Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) musel ozdravný plán nariadiť poisťovni v prípade, kedy zdravotná poisťovňa vykazuje straty, v dôsledku ktorých výška vlastného imania klesne pod minimálnu hodnotu -16,6 milióna €. Od roku 2023 už ÚDZS touto kompetenciou nedisponuje.
Hlasovali za, majú to v PVV, no pri lámaní chleba cukli
Ešte v minulom volebnom období sa poslankyňa Janka Bittó Cigániková cez pozmeňovací návrh pokúsila kompetenciu ÚDZS nariadiť poisťovni ozdravný plán vrátiť. Za tento pozmeňovací návrh hlasovala paradoxne takmer celá opozícia, ergo aj poslanci Smeru, Hlasu ako aj poslancov fašistickej ĽSNS.
Identický zákon Cigániková spoločne s Tomášom Szalayom predložili aj v tomto volebnom období, no tentokrát už poslanci vládnej koalície v princípe identický zákon nepodporili a to napriek tomu, že samotný predseda zdravotníckeho výboru Vladimír Baláž považoval tento návrh za rozumný a rovnako napriek tomu, že vládna koalícia vo svojom Programovom vyhlásení vlády uviedla: „Ambíciou vlády je odpolitizovanie rezortu zdravotníctva“.
{{suvisiace}}
„Vďaka“ tomu, že bývalá vláda ÚDZS odobrala kľúčovú kompetenciu a tá súčasná zatiaľ napriek vlastnému PVV odmieta ÚDZS vrátiť, strieľa ÚDZS napriek viacerým apelom voči vládnej koalícii nepresne. Napriek tomu však má možnosti ako konať a, v prípade ak to bude nutné, nariadiť poisťovni ozdravný plán.
Samozrejme, však len v prípade, ak bude mať politickú podporu zo strany Ministerstva zdravotníctva SR. To totiž môže súčasného šéfa ÚDZS z funkcie odvolať. Zatiaľ to však vyzerá tak, že ministerstvo zdravotníctva iniciatíve a krokom ÚDZS nebude stáť v ceste.
Úrad pre dohľad chce späť svoje pôvodné kompetencie
29. 05. 2024 vydal ÚDZS tlačovú správu, v ktorej apeloval na vládu a parlament, „aby v súlade s aktuálnym programovým vyhlásením vlády posilnili regulačné právomoci úradu. Úradu by mala byť navrátená kompetencia nariadiť zdravotnej poisťovni predložiť ozdravný plán v prípade poklesu jej vlastného imania pod zákonom stanovenú hranicu. Súčasne je potrebné precizovať súčasnú právnu úpravu, keď úrad môže nariadiť zdravotnej poisťovni vypracovať ozdravný plán, ak závažným spôsobom neplní schválený obchodno-finančný plán, pričom by táto situácia mohla ohroziť jej schopnosť plniť záväzky vyplývajúce z vykonávania verejného zdravotného poistenia“.
Zákon v súčasne platnej podobe je ohľadne nariadenia ozdravného plánu, ktorejkoľvek zdravotnej poisťovni cielene vágny.
V súčasnosti je ÚDZS povinný zdravotnej poisťovni nariadiť vypracovanie ozdravného plánu (okrem platobnej neschopnosti) vtedy, ak zdravotná poisťovňa závažným spôsobom neplní schválený obchodno-finančný plán alebo neplní povinnosti ustanovené zákonom a vzniknutá situácia môže ohroziť schopnosť zdravotnej poisťovne plniť záväzky vyplývajúce z vykonávania verejného zdravotného poistenia.
{{odporucane}}
Podľa tlačovej správy, ktorú Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zverejnil 29. 05. 2024, ÚDZS zákon interpretuje tak, že zákon 581/2004 Z.z. totiž nijako bližšie nešpecifikuje pojmy „závažným spôsobom“ a „môže“, čo znamená, že je to otázka subjektívnej úvahy úradu a jeho odborných kapacít.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
V tejto súvislosti ÚDZS poukazuje aj na fakt, že „zdravotné poisťovne v rámci svojich každoročných obchodno-finančných plánov uvádzajú aj tzv. riziká – či už na strane príjmov a výdavkov, ktoré môžu mať výrazný negatívny dopad na ich hospodárenie. Keďže sa tieto riziká v priebehu roka môžu reálne naplniť, v takom prípade zdravotná poisťovňa „de facto“ plní svoj obchodno-finančný plán, lebo si takéto riziká vopred naplánovala. Je to neželaný paradox, ktorý by sa v účinnom regulačnom rámci nemal vyskytovať,“ uvádza ÚDZS v tej istej tlačovej správe.
Kefalín a čo si vy predstavujete pod slovom závažný?
V momentálnom právnom vákuu je kľúčová interpretácia slova závažný a rovnako ako slova môže. Ako sme v článku uviedli vyššie, ÚDZS môže poisťovni nariadiť vypracovanie a predloženie ozdravného plánu v dvoch prípadoch, a teda ak zdravotná poisťovňa:
- a) závažným spôsobom neplní schválený obchodno-finančný plán alebo neplní povinnosti ustanovené zákonom a vzniknutá situácia môže ohroziť schopnosť zdravotnej poisťovne plniť záväzky vyplývajúce z vykonávania verejného zdravotného poistenia,
- b) nezabezpečuje platobnú schopnosť počas troch kalendárnych mesiacov v priebehu uplynulých 12 kalendárnych mesiacov.
Každá zdravotná poisťovňa predkladá svoj obchodno-finančný plán. Ten, ktorý predložila Všeobecná zdravotná poisťovňa, rátal s tým, že rok 2024 zakončí so ziskom a rovnako rátal s tým, že ich vlastné imanie bude na úrovni niekoľkých desiatok miliónov eur. VšZP totiž podľa očakávaní o hospodárskej a finančnej situácii v roku, ktoré VšZP zverejnila v roku 2024, že dosiahne zisk 19 miliónov € a jej vlastné imanie bude na úrovni 146,3 milióna €.
Treba však dodať, že VšZP identifikovala aj závažné riziká plnenia tohto obchodno-finančného plánu. Hlavné riziko predstavuje nedostatok zdrojov na pokrytie všetkých potrieb a očakávaní sektora VZP a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
VšZP má záporné vlastné imanie
Vlastné imanie Všeobecnej zdravotnej poisťovni bolo na základe dát, ktoré nám VšZP poskytla, k 31. 12. 2023 49 431 084 €. Počas januára a februára 2024 vlastné imanie dokonca stúplo na 69 016 226 € resp. na 72 514 898 €.
Avšak počas ďalších mesiacov sa vlastné imanie VšZP začalo prudko prepadávať. V marci 2023 bolo vlastné imanie VšZP ešte nad zákonným minimom 16,6 milióna € (41 190 774 €), no v apríli 2024 kleslo pod legislatívne minimum a základné imanie dosiahlo 12 345 556 €. V máji 2024 sa vlastné imanie dostalo dokonca do záporných čísel a dosiahlo – 3 635 432 milióna €. Je vysoko pravdepodobné, že vlastné imanie VšZP bude i naďalej klesať.
Predikovaná strata Všeobecnej zdravotnej poisťovne bez dofinancovania sektora predstavuje 169 miliónov €. Dá sa teda povedať, či sa VšZP závažným až veľmi závažným spôsobom odklonila od svojho obchodno-finančného plánu? V prípade, ak by sme o tom hovoriť nemohli, tak by bola súčasne platná legislatíva ohľadne regulácie zdravotných poisťovní úplne zbytočná. Odklon od obchodno-finančného plánu o desiatky, v najhoršom možnom scenári až o stovky miliónov €, je závažným odklonom.
Pre porovnanie vlastné imanie zdravotnej poisťovne Dôvera bolo v decembri 2023 na úrovni 225 miliónov €. V januári 2024 predstavovalo 226 mil. €, februári 225 mil. €. V marci došlo k výraznejšiemu poklesu vlastného imania poisťovne na 190 miliónov, nasledovanému poklesom v apríli na 185 mil. € a v máji na 182 miliónov €.
Zdravotná poisťovňa Union presné dáta o vlastnom imaní neposkytla, no podľa hovorkyne Unionu Beáty Dupaľovej Ksenzsighovej sú vo vlastnom imaní poisťovne len minimálne pohyby.
Odklon od finančného plánu kvôli rizikám ako bianco šek?
Ako sme uviedli, ÚDZS má problém s definíciami slov „závažným spôsobom“ a „môže“ nariadiť ozdravný plán. Ako však Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v identickej tlačovej správe zmienil, že „v tejto súvislosti poukazujeme aj na fakt, že zdravotné poisťovne v rámci svojich každoročných obchodno-finančných plánov uvádzajú aj tzv. riziká - či už na strane príjmov a výdavkov, ktoré môžu mať výrazný negatívny dopad na ich hospodárenie. Keďže sa tieto riziká v priebehu roka môžu reálne naplniť, v takom prípade zdravotná poisťovňa „de facto“ plní svoj obchodno-finančný plán, lebo si takéto riziká vopred naplánovala. Je to neželaný paradox, ktorý by sa v účinnom regulačnom rámci nemal vyskytovať“.
Ak by sme toto tvrdenie z tlačovej správy ÚDZS trochu „pritiahli za vlasy“, znamenalo by to, že všetky zdravotné poisťovne vždy a za akýchkoľvek okolností plnia svoj obchodno-finančný plán, keďže v ňom vopred popísali riziká. Ak by tento argument ÚDZS platil, znamenalo by to okrem iného i to, že by sa stal obchodno-finančný plán zdravotných poisťovní len bezcenným zdrapom papiera s nulovou váhou a relevanciou.
ÚDZS sme sa pýtali na to, či z jeho pohľadu došlo zo strany VšZP k závažnému odklonu od vlastného obchodno-finančného plánu. Podľa ÚDZS „sa obchodno-finančný plán sa pripravuje na rok a jeho plnenie je de facto možné vyhodnotiť až po uplynutí daného roka. Samotná VšZP vo svojom obchodno-finančnom pláne, ktorý bol schválený zástupcom jediného akcionára (MZ SR) špecifikovala viacero rizík, ktoré môžu ohroziť jej vyrovnané hospodárenie v roku 2024 a tieto ohodnotila na takmer 200 mil. eur. Navyše, podľa našich informácií nemá VšZP uzatvorené všetky zmluvy s poskytovateľmi (najmä ústavnej) zdravotnej starostlivosti na posledné mesiace roka, jej odhady hospodárskych výsledkov na posledný kvartál sú preto postavené na predpokladoch. Vo svetle týchto okolností možno len v obmedzenej miere pristupovať k akémukoľvek vyhodnocovaniu plnenia obchodno-finančného plánu. Súčasná legislatíva nijako bližšie nešpecifikuje "závažnosť" neplnenia OFP, na čo úrad poukázal aj nedávno vo svojej TS zo dňa 29.5.2024".
Ako však dodal úrad, neznamená to však, že k nariadeniu ozdravného plánu do konca roka nemôže dôjsť. Úrad situáciu monitoruje a vyhodnocuje a v rámci svojich kompetencií je pripravený adekvátne zasiahnuť, ak si to situácia vyžiada.
Možnosti úradu ako riešiť situáciu
ÚDZS má stále možnosť nariadiť ktorejkoľvek zdravotnej poisťovni vypracovanie ozdravného plánu, ktorý musí byť schválený predstavenstvom poisťovne ako aj jej dozornou radou. Následne poisťovňou predložený ozdravný plán ÚDZS schváli alebo zamietne, prípadne nariadi jeho prepracovanie.
Cieľom ozdravného plánu má byť odstránenie takých nedostatkov, ktoré môžu ohroziť práva poistného kmeňa zdravotnej poisťovne na zdravotnú starostlivosť. Ozdravný plán nie je biľagom ale reguláciou, ktorej cieľom je ochrana solventnosti zdravotných poisťovní a ochrana poistencov. Ak má ÚDZS informácie o tom, že sa VšZP závažným spôsobom odklonila od svojho obchodno-finančného plánu, čoho dôsledkom môže byť neschopnosť plniť si záväzky poisťovne, mal by ozdravný plán nariadiť.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zatiaľ ozdravný plán VšZP nenariadil, avšak ako vo svojom stanovisku pre ozdravme úrad uviedol: „Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vo veci zlých hospodárskych výsledkov Všeobecnej zdravotnej poisťovne aktívne komunikuje ako s vedením samotnej poisťovne, tak s Ministerstvom zdravotníctva SR a Ministerstvom financií SR. Úrad na stretnutí s VŠZP dňa 1.7.2024 vyzval predstavenstvo VŠZP na predloženie opatrení, ktoré eliminujú negatívny vývoj hospodárenia, a to bez negatívneho dopadu na poistencov. Vypracovať a predložiť ozdravný plán, ako je definovaný v paragrafe 51 zákona 581/2004 Z. z., preto úrad zatiaľ poisťovni nenariadil. VšZP na uvedenom stretnutí deklarovala, že úhrada za poskytnutú zdravotnú starostlivosť nie je ohrozená“.
Ako ďalej úrad uviedol vo svojom stanovisku, všetky tri zdravotné poisťovne plnia zákonné požiadavky na platobnú schopnosť a svoje záväzky uhrádzajú včas.
VšZP spolupracuje s ÚDZS
ÚDZS teda VšZP zatiaľ nenariadil ozdravný plán, no požiadal vedenie VšZP, aby predstavili opatrenia, ktoré zvrátia negatívne hospodárenie najväčšej poisťovne na trhu.
VšZP vo svojej tlačovej správe uviedla, že intenzívne spolupracuje s ÚDZS, ktorému tento týždeň predložila návrh balíka 38 úsporných opatrení, ktoré by mali podľa VšZP priniesť úspory vo výške 49 miliónov eur do konca kalendárneho roku a úsporu 389 miliónov za 12 mesiacov.
Voči týmto opatreniam mal však podľa informácií ozdravme ÚDZS námietky, ktoré VšZP akceptovala a je pripravená tieto opatrenia skorigovať v súlade s odporúčaniami ÚDZS.