Michal Štofko: Navýšenie vlastného imania VšZP by nepomohlo nikomu, predovšetkým práve VšZP

Štátny tajomník ministerstva zdravotníctva Michal Štofko v rozhovore reaguje na aktuálnu situáciu zdravotných poisťovní, ktorým chýbajú stovky miliónov eur. Ako a či plánuje ministerstvo zdravotníctva vzniknutú situáciu riešiť, vysvetľuje Michal Štofko.
V rozhovore sa dočítate:
- o tom, či je potrebné dofinancovať sektor
- či je v hre selektívne dofinancovanie Všeobecnej zdravotnej poisťovne
- mala by sa programová vyhláška posilniť alebo zrušiť
- či Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou koná dostatočne v súvislosti s finančnou situáciou zdravotných poisťovní
- ako ministerstvo zdravotníctva rieši finančnú kondíciu Všeobecnej zdravotnej poisťovne
- či ministerstvo zdravotníctva uvažuje nad pozastavením alebo zrušením platového a vekového automatu
Pred niekoľkými dňami uverejnil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou tlačovú správu, v ktorej upozornil na to, že všetky tri zdravotné poisťovne vykázali za prvý polrok stratu, tá sa má do konca roka ešte prehĺbiť. Je podľa vás potrebné dofinancovať sektor, ak áno ako (zvýšená platba za poistencov štátu alebo hľadaním iného zdroja financovania)? Je v hre aj opätovné selektívne dofinancovanie VšZP cez zvýšenie základného imania?
Začnem od konca, selektívne dofinancovanie VšZP cez navýšenie imania je naozaj krok, ktorý nepomôže nikomu, predovšetkým nepomôže práve VšZP, ktorej takouto operáciou už v minulosti vznikla strata, s ktorou sa nepodarilo v plnej miere vysporiadať do dnes.
Čo sa týka dofinancovania sektora, podľa informácii z Asociácie zdravotných poisťovní (AZP) je potreba dofinancovania nevyhnutná. O sume ešte rokujeme, vyplýva z viacerých faktorov, okrem iného z nedostatočne nastavenej bázy rozpočtu a výpadkoch na strane príjmov.
{{odporucane}}
Zdravotné poisťovne Dôvera a Union sú dlhodobo kritické k programovej vyhláške. Aký je váš postoj, preferujete jej posilňovanie alebo naopak jej zrušenie.
Stál som pri zrode programovej vyhlášky a je faktom, že jej cieľom nebolo to, k čomu slúži dnes. Dnes je to čisto regulačný nástroj, ktorým sa do veľkej miery regulujú výdavky do jednotlivých segmentov v rámci zdravotnej starostlivosti.
Problém však nastáva, ak sa výška týchto výdavkov nastaví nedostatočne. V krajných situáciách nám dokonca hrozí plytvanie prostriedkami, ktoré vytvára ďalšie zadlžovanie. V záujme dosiahnutia pridanej hodnoty nástroja ako je programová vyhláška, musí byť definovaná súbežne s cieľmi, opatreniami a merateľnými ukazovateľmi, ktoré budú slúžiť ako nástroje pre usmernenie celej zdravotnej politiky štátu.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Vlastné imanie VšZP je už druhý mesiac pod legislatívnym minimom 16,6 milióna €. Bez dofinancovania sa bude jej vlastné imanie ešte zhoršovať.
Predpokladáme, že túto situáciu sledujú všetky zložky zodpovedné za kontrolné mechanizmy v rámci zdravotníctva, predovšetkým Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a dozorná rada VšZP.
ÚDZS už vydal tlačovú správu, v ktorej tieto riziká pomenúva. Na Ministerstve zdravotníctva SR sme o tomto probléme rokovali aj na úrovni rozpočtovej rady spolu s rezortom financií. Momentálne však potrebujeme v spolupráci s ÚDZS zvalidovať všetky čísla, prejsť si možnosti nápravy a v prípade potreby prijať potrebné opatrenia.
Koná ÚDZS dostatočne alebo z vášho pohľadu nevyužíva všetky svoje možnosti na to, aby finančnú situáciu v poisťovniach precíznejšie moderoval a v prípade potreby učinil intervenčné kroky pre zlepšenie finančnej kondície ktorejkoľvek poisťovne, vrátane nariadenia ozdravného plánu?
Mám za to, že ÚDZS informuje o aktuálnej situácii v momente, keď ju vyhodnotí ako rizikovú. Momentálne v takejto situácii sme a môžem potvrdiť, že z môjho pohľadu si úrad svoje úlohy plní.
Podľa informácií, ktoré zverejnil magazín Medicína: podľa výkazu o očakávaných hospodárskych výsledkoch pre rok 2024, ktorý získala redakcia Medicíny, by sa však vlastné imanie Všeobecnej zdravotnej poisťovne malo do konca roka 2024 prepadnúť do červených čísel, na -136,3 milióna eur. Aký postoj zaujme ministerstvo zdravotníctva ako jediný akcionár k tomuto riziku?
Ako som spomínal vyššie, rokujeme s VšZP, ÚDZS a MF SR, validujeme čísla a snažíme sa nastaviť mechanizmy, ako túto situáciu zvrátiť. Nie je to však jednoduchá situácia a súčasná požiadavka MF SR dodržiavať výdavkové limity bez možnosti ich akútnych úprav, výrazne zužuje manévrovací priestor.
{{suvisiace}}
Pred niekoľkými dňami sa konalo stretnutie s Ministerstvom financií SR, na ktorom podľa informácií ozdravme zaznelo, že financie na prípadne dofinancovanie zdravotníctva musí ministerstvo zdravotníctva získať úspornými opatreniami a zdrojmi od iných ministerstiev (zrejme predovšetkým ministerstva práce).
MF SR potvrdilo požiadavku udržania výdavkových limitov, ktoré sú záväzné pre všetky rezorty. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR sa však v rámci rokovaní nespomínalo.
Všetky tri zdravotné poisťovne poukazujú na to, že náklady na ústavnú zdravotnú starostlivosť pod vplyvom platového a vekového automatu enormne stúpajú, čo poisťovniam spôsobuje finančné ťažkosti. Uvažuje ministerstvo zdravotníctva nad pozastavením platového a vekového automatu minimálne na istý čas alebo rovno nad jeho úplným zrušením?
V súčasnosti riešime viacero úsporných a konsolidačných opatrení, ktoré sa rokujú na viacerých úrovniach. Situácia je naozaj vážna. Uvidíme však, pre ktoré z opatrení sa nakoniec rozhodneme.