SaS predstavila riešenia pre zdravotníctvo – pripoistenie, posilnenie prevencie, predaj štátnej poisťovne či zrušenie NCZI

Strana Sloboda a Solidarita (SaS) dnes odprezentovala tzv. desatoro pre zdravotníctvo. Podľa SaS ide o systémové, pravicové a realizovateľné riešenia pre lepšie zdravotníctvo, ktoré potrebuje nielen viac peňazí, ale predovšetkým funkčné pravidlá, menej byrokracie a väčšiu zodpovednosť.
1. Upraceme na ministerstve zdravotníctva
- fungovanie štátneho riadiaceho orgánu je základom akýchkoľvek zmien v zdravotníctve.
„Ako sa dá riadiť rezort so 100-tisíc zdravotníkmi a 5 miliónmi pacientov, keď si minister nevie upratať ani na vlastnom úrade medzi pár stovkami zamestnancov?,“ pýtal sa Szalay.
Podľa jeho slov, keď na ministerstve neprichádzajú mesiace odpovede na odborné otázky, keď sa neplnia lehoty, keď sa zverejňujú vyhlášky po termíne, keď sa neopravujú chyby, keď nefunguje interná komunikácia, je v prvom rade potrebné upratať ministerstvo, pretože je riadiaci orgán.
2. Stanovíme ciele = efektívne minuté každé euro
- zdravotníctvo nesmie dostávať miliardy len za „existenciu“, ale za konkrétne výsledky. Chceme riadiť zdravotníctvo ako systém – s jasnými cieľmi, ich meraním, odmeňovaním za dosiahnuté výsledky a následnou zodpovednosťou. Sem patrí o.i. DRG, katalóg výkonov, manažment čakacích dôb, štandardné postupy.
„Za peniaze, ktoré dávame do zdravotníctva, dávame 9 miliárd eur a ďalšie 2 miliardy v priamych platbách, teda 11 miliárd eur ide do zdravotníctva, sme nesformulovali, čo od toho chceme, čo má zdravotníctvo robiť,“ povedal Szalay.
Zdôraznil, že zdravotníctvo treba riadiť tak, že sa stanovia ciele, na ktoré budú alokované peniaze. Pričom peniaze budú podmienené dosahovaním cieľov pre každého jedného hráča na trhu, ako pre zdravotné poisťovne, nemocnice, ambulancie, tak aj pre pacientov.
„Bez stanovených cieľov nevieme merať efektívnosť slovenského zdravotníctva,“ podotkol.
{{suvisiace}}
3. Upraceme v nemocniciach
- transformácia štátnych nemocníc na akciové spoločnosti ako predpoklad pre ozdravenie systému.
„Zadlžovanie štátnych nemocníc je evergreen. Každý rok počujeme - o koľko sa prehĺbila zadlženosť štátnych nemocníc, teraz už urobíme nejaké ozdravné opatrenia a už to bude konečne fungovať - a nefunguje. Jedna vlna oddlžovania za druhou, miliardy eur na oddlžovaní, ktoré mohli do investícií, ale nie, idú do splácania bývalých a starých faktúr,“ zhodnotil Szalay.
Pripomenul, že pred 20 rokmi tu bolo riešenie na stole a to transformácia štátnych nemocníc na akciové spoločnosti. „Nie je to všeliek, to som nikdy netvrdil, ale je to nevyhnutný predpoklad na to, aby v nemocniciach začala vládnuť zodpovednosť. Pokiaľ neznášame zodpovednosť, pokiaľ tu máme kolektívnu nezodpovednosť, tak v nemocniciach to nefunguje,“ uviedol.
4. Podporíme budovanie chronických lôžok
- zefektívnenie využívania lôžok a ukončenie nefunkčnej byrokracie okolo optimalizácie siete nemocníc.
Pri chronických lôžkach ide o lôžka pre ľudí v následnej starostlivosti, čiže nemajú akútny problém, majú chronický dlhodobý problém. „Optimalizácia siete nemocníc mala tento problém riešiť tým, že akútne lôžka, ktorých sme mali priveľa, mala meniť na chronické lôžka. Ale medzičasom sa z nej stala byrokratická hydra, ktorá neplní svoj účel,“ zhodnotila Jana Bittó Cigániková.
5. Zlepšíme dostupnosť ambulantných lekárov
- zvýšenie dostupnosti lekárov, elektronický výmenný lístok a podpora telemedicíny.
Bittó Cigániková podotkla, že 70 percent zdravotnej starostlivosti sa poskytuje v ambulanciách, pričom práve „ambulanciám nepomáhame, riešime len nemocnice“.
Podotkla, že komplexná podpora ambulantného sektora nie je len o peniazoch, je to o strategických rozhodnutiach, kde dlhodobo zlyháva štát. Týka sa to napríklad elektronického výmenného lístka. „To je niečo, čo má v rukách štát a nevie to spustiť“.
Je to aj o tom, že máme veľa návštev u lekárov. „Priemer máme 12 návštev u doktora za rok, štandardne v iných štátoch je to o polovicu menej a aj menej,“ povedala Bittó Cigániková.
Podľa jej slov treba i podporiť financovanie prvovyšetrení, ako i cestu pacienta.
6. Zavedieme pripoistenie
- dovolíme zdravotným poisťovniam súťažiť o poistencov pripoistením. Zavedenie pripoistenia s možnosťou výberu poistného plánu. Súťaž musí byť férová, riešením je rozdeliť VšZP a predať.
Szalay uviedol, že „zdravotným poisťovniam treba umožniť, aby súťažili o poistenca“. To sa podľa jeho slov nedá v situácii, keď sú na trhu rovní a rovnejší, a keď štátna zdravotná poisťovňa, pretože je štátna, je zvýhodňovaná v mnohých oblastiach.
„Myslím si, že štátu, zdravotnej poisťovni, poistencom škodí konflikt záujmov, že regulátor, ktorý prijíma reguláciu, zákony, vyhlášky, predpisy, je zároveň vlastníkom nemocníc a zároveň vlastníkom najväčšej poisťovne,“ povedal a dodal: „Myslíme si, že VšZP treba rozdeliť a predať na medzinárodnom tendri a z utŕžených peňazí investovať do dostavby nemocníc, ktoré sa teraz rozostavajú, ale akurát nie sú peniaze na ich dokončenie, zatiaľ sú peniaze len na ich hrubú stavbu“.
Szalay spomenul, že chcú zaviesť pripoistenie. „Máme jasnú predstavu, ako by pripoistenie malo vyzerať. Každý poistenec bude mať právo si vybrať poistný plán podľa vlastného výberu, napríklad akým spôsobom bude navštevovať lekárov, či bude mať nárok na druhý názor, či mu poisťovňa pripraví konkrétny objednávkový termín u lekára, aká bude hustá sieť zazmluvnených poskytovateľov v danom poistnom pláne, aká bude spoluúčasť,“ opísal.
A dodal, že „poistenci, ktorí nechcú platiť o nič viac ako dnes, si môžu vybrať poistný plán, ktorý je za nula eur. To znamená, nebude ich stáť viac peňazí ako v súčasnosti“.
{{odporucane}}
7. Zrušíme neefektívne NCZI
- je to nefunkčný úrad, ktorý bráni efektívnemu zberu a využívaniu dát.
„Táto inštitúcia si nezaslúži fungovať na našom trhu. Za posledných 10 rokov sa spustili dva projekty v elektronickom zdravotníctve. A to elektronický recept, ktorý pripravili zdravotné poisťovne a do dnešného dňa ho prevádzkujú, a elektronické PN, kde väčšinu práce si odrobila sociálna poisťovňa,“ zdôraznil Szalay.
Následne dodal, „napriek tomu idú do tejto inštitúcie desiatky miliónov eur, bez hmatateľného výstupu“. Pripomenul, že od nového roku je nefunkčný elektronický recept pre nezmluvných poskytovateľov, a do dnešného dňa nie je opravený.
„Dostať sa k dátam o slovenskom zdravotníctve z NCZI je nemožné, dáta sa nezdieľajú. Tým, že sa nezdieľajú, sa nekultivujú, tým pádom máme neaktuálne dáta. Neaktuálne dáta, na základe ktorých sa nedá rozhodovať,“ reagoval.
Preto si v SaS myslia, že NCZI je potrebné zrušiť a nanovo vybudovať koncepciu zdravotníckej informatiky.
8. Zjednodušíme život zdravotníkom
- menej byrokracie, zrušenie povinnej registrácie v komorách podľa vzoru ČR či neefektívneho kreditového systému.
„Hovoríme o zrušení povinnej registrácii v komorách podľa vzoru Českej republiky a hovoríme aj o zrušení kreditového systému pri vzdelávaní, ktoré je absolútne neefektívne,“ povedala Bittó Cigániková.
9. Viac liekov za menej peňazí
- podpora generík, férové zmluvy s farmafirmami a reforma liekovej politiky.
„Naša lieková politika je šialená - na trhu nám chýbajú lacné lieky a na druhej strane preplácame drahé lieky za vyššiu cenu, ako je to na západe,“ uviedla Bittó Cigániková.
Podľa nej nie je správne, aby sme sa na Slovensku platili napríklad ľuďom s príjmom poslanca a ich deťom 50 centové, eurové lieky. „Platíme to všetkým občanom, aj tým, ktorí si ich vedia bez problémov dovoliť, ale pritom nie sme schopní platiť drahé lieky.“
Podľa jej slov do nejakej sumy, ktorá nie je pre nikoho likvidačná s ochránením citlivých skupín, by sme mali zvážiť, ako funguje preplácanie liekov.
10. Skutočná prevencia
- nie marketing, ale adresné, merateľné a efektívne programy s reálnym dopadom.
Szalay pripomenul, že od 1.7. sa zrušilo SONO prsníkov. „OK, je za tým medicínske odôvodnenie možno priveľa falošných pozitivít, ale určite sa prsníkom budeme venovať v rámci skríningu. To je napísané v zákone, ktorý platí od 1.7. Čiže zrušilo sa SONO prsníkov, zmenili sa pravidlá na cytológiu z krčka maternice, ale to, ako má vyzerať skríning, nikto netuší“.
Ako ďalej uviedol, po roku prípravy tejto legislatívy, sme teraz v diere, lebo prestal platiť nejaký právny stav a nový právny stav, ako sa má robiť skríning, napríklad rakoviny krčka maternice alebo rakoviny prsníka, nemáme prijatý. „Nemáme k tomu vyhlášku, nemáme vykonávacie predpisy, netušíme, kto to bude robiť, ako sa to bude organizovať, kto bude ženy predvolávať. Takto sa prevencia nerobí,“ zdôraznil.
Prevencia sa podľa Szalaya musí robiť s jasnými cieľmi, s merateľnými cieľmi a odmeňovaním za tie ciele, musí byť adresná, konkrétna a vyhodnocovaná.