Riaditeľka Asociácie zdravotných poisťovní Dajana Petríková: Dôvernosť MEA zmlúv vedie k nedostatku transparentnosti

Do praxe sa takýto typ zmluvy dostal v čase, keď rezort viedol Vladimír Lengvarský a štátnym tajomníkom bol prof. Róbert Babeľa. Štátny tajomník sa zaslúžil o prevedenie MEA zmlúv do praxe.
Verejnosť o týchto zmluvách veľmi nevie, ide o utajované zmluvy a kľúčovými hráčmi pri ich vyjednávaní sú ministerstvo zdravotníctva a daná spoločnosť – držiteľ registrácie. Dokonca ani zdravotné poisťovne nemajú slovo pri negociácii o cenách – zľavách lieku v uzatváraných zmluvách. Napriek tomu, že sú viazané podmienkami zmluvy a musia teda plniť záväzky vyplývajúce zo zmluvy.
„Mechanizmy spätnej platby nie sú dostatočne prehľadné a nie je zaručené, že poisťovňa dostane späť sumu, ktorú by mala. Takýto stav môže viesť k nehospodárnemu vynakladaniu verejných prostriedkov, čo má dopad na celý systém zdravotnej starostlivosti,“ upozorňuje v rozhovore šéfka Asociácie zdravotných poisťovní SR Dajana Petríková.
{{suvisiace}}
V rozhovore sa tiež dočítate:
- o aké zmluvy ide, keď sa povie MEA zmluvy
- aký význam majú tieto zmluvy vo verejnom zdravotnom poistení
- o slabých stránkach a problémoch spojených s MEA zmluvami
- aké zmeny by pri týchto zmluvách privítali zdravotné poisťovne
- o transparentnosti zmlúv
- či by sa mali zmluvy zrušiť alebo zotrvať
V diskusiách o liekovej politike sa spomínajú tzv. MEA zmluvy. Kým prejdeme k problémom spojených s MEA zmluvami, čo znamená MEA zmluva? Aký význam majú tieto zmluvy v rámci systému verejného zdravotného poistenia?
MEA zmluvy (Managed Entry Agreements) sú špecifické dohody medzi farmaceutickými spoločnosťami, ktoré sú držiteľmi registrácie liekov, a Ministerstvom zdravotníctva SR. Ich hlavným cieľom je zabezpečiť dostupnosť inovatívnych, často veľmi drahých liekov pre pacientov v situáciách, kde je ekonomická efektívnosť liečby otázna alebo ešte nie je dostatočne overená.
Cez MEA zmluvy sa teda hľadá kompromis medzi potrebou poskytnúť pacientom prístup k novým liečbam a nutnosťou efektívne spravovať verejné zdroje na zdravotnú starostlivosť.
Zdravotné poisťovne s týmto mechanizmom nie sú úplne stotožnené. Čo považujete za tie najväčšie problémy?
Hoci MEA zmluvy majú v zásade pozitívny zámer, v praxi sa stretávame s viacerými problémami. Tie najzásadnejšie sú, že súčasné nastavenie MEA zmlúv nie je dostatočne transparentné ani efektívne. Chápeme, že dôvernosť je princípom MEA zmlúv, ale zdravotné poisťovne nie sú priamou zmluvnou stranou týchto zmlúv, napriek tomu sú viazané ich podmienkami.
To znamená, že poisťovne musia plniť záväzky vyplývajúce zo zmluvy, ale nemajú žiadnu možnosť ovplyvniť jej obsah, vyjednať lepšie podmienky alebo dokonca odmietnuť jej plnenie, ak by to bolo neefektívne.
Povedali ste, že dôvernosť je podstatou MEA zmlúv. Myslíte tým „transparentné“ utajovanie?
Dôvernosť MEA zmlúv znamená, že detaily týchto dohôd medzi farmaceutickými spoločnosťami a štátom (v tomto prípade Ministerstvom zdravotníctva SR) nie sú verejne prístupné. Ide o to, že špecifické podmienky, ako napríklad ceny liekov, mechanizmy úhrad, zľavy, a ďalšie finančné a logistické detaily, sú prístupné iba obmedzenému okruhu osôb, a to aj v rámci zdravotníckych inštitúcií.
{{odporucane}}
Napr. v zdravotných poisťovniach sú to len zamestnanci, ktorí sú členmi kategorizačnej komisie na MZ SR a sú viazaní mlčanlivosťou. Dôvody na zachovanie dôvernosti môžu zahŕňať obchodné tajomstvá farmaceutických spoločností, snahu chrániť vyjednané ceny pred verejným odhalením, čo by mohlo ovplyvniť trhové ceny liekov aj v iných krajinách.
Dôvernosť však často vedie aj k nedostatku transparentnosti, čo môže sťažovať efektívne riadenie nákladov na zdravotnú starostlivosť a môže vyvolávať obavy o to, či sú verejné zdroje vynakladané správne.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Čo v praxi znamená nedostatok transparentnosti pre zdravotné poisťovne?
Dôsledky sú pomerne závažné. Keďže nemáme prístup k celému obsahu zmlúv, nemôžeme efektívne plánovať naše rozpočty a výdavky. Navyše, v mnohých prípadoch sú zľavy, ktoré by mali byť poskytnuté v rámci MEA, nejasne definované, čo môže viesť k tomu, že poisťovne musia uhradiť vyššie sumy, než by bolo ekonomicky opodstatnené.
Navyše, mechanizmy spätnej platby nie sú dostatočne prehľadné a nie je zaručené, že poisťovňa dostane späť sumu, ktorú by mala. Takýto stav môže viesť k nehospodárnemu vynakladaniu verejných prostriedkov, čo má dopad na celý systém zdravotnej starostlivosti.
Ako tento proces funguje? Prečo je pre poisťovne komplikované kontrolovať náklady?
V ideálnom prípade by mala MEA zmluva obsahovať jasne definované pravidlá pre poskytnutie zľavy už pri predaji lieku, čiže v lekárni, alebo formou spätnej platby. Avšak v súčasnosti sú tieto mechanizmy často nejednoznačné a komplikované.
Napríklad, ak poisťovňa musí najprv uhradiť plnú cenu lieku a až následne očakávať vrátenie časti nákladov od farmaceutickej spoločnosti, vzniká situácia, kde poisťovne de facto úverujú farmaceutické firmy, čo pre nás predstavuje finančné riziko. Tento model nie je pre poisťovne ani efektívny, ani spravodlivý.
Majú poisťovne nejaký návrh ako tento problém vyriešiť?
Navrhujeme viacero úprav. Jednou z nich je zefektívnenie procesu uzatvárania a spravovania MEA zmlúv, aby poisťovne mali možnosť vopred vedieť, aké podmienky sú vyjednávané a aby mohli do procesu aktívne vstúpiť. Zároveň navrhujeme, aby sa rozšíril okruh ľudí, ktorí majú k týmto informáciám prístup, a aby boli zverejnené jasné pravidlá pre prístup k údajom o skutočných úhradách a nákladovej efektivite.
Ďalej by sme chceli, aby zľavy boli aplikované už na vstupe, teda aby sme už platili nákladovo efektívnu cenu lieku. Samozrejme, že niektorí držitelia registrácie sa tomuto bránia práve z obavy, že týmto spôsobom by mohla uniknúť informácia o skutočnej cene lieku na Slovensku a ovplyvniť tak trhové ceny liekov aj v iných bohatších krajinách, ktoré jednak tie isté lieky nakupujú za vyššie sumy a zároveň spotrebovávajú omnoho viac balení ako sa spotrebuje na malom Slovensku.
Tiež sme predložili návrhy na prerozdelenie spätnej platby spravodlivejším spôsobom, ktorý by lepšie odrážal reálnu spotrebu liekov jednotlivými poisťovňami.
Ako by mali byť tieto spätné platby prerozdeľované medzi poisťovne?
Prerozdelenie nákladov na základe celkových úhrad nie vždy odráža skutočnú spotrebu liekov poistencami jednotlivých poisťovní. Preto by sme radi videli systém, ktorý by bol spravodlivejší a zohľadňoval práve reálnu spotrebu daného lieku v konkrétnej poisťovni.
Navrhujeme, aby sa prerozdelenie uskutočňovalo na základe počtu balení liekov, ktoré jednotlivé poisťovne uhradili, a nie na základe celkovej výšky úhrad. Tento prístup by nielen zlepšil finančnú stabilitu poisťovní, ale aj zabezpečil rovnaký prístup k liečbe pre všetkých poistencov bez ohľadu na to, v ktorej poisťovni sú poistení.
V súčasnosti zdravotné poisťovne nie sú prítomné pri negociácii MEA zmlúv. Prítomné je ministerstvo zdravotníctva a daná spoločnosť, resp. držiteľ registrácie. Mali by byť poisťovne zapojené do uzatvárania MEA zmlúv?
Myslíme si, že zdravotné poisťovne by mali byť aktívnou súčasťou tohto procesu, pretože práve my nesieme finančnú záťaž spojenú s úhradami za tieto lieky. Ak by sme mali možnosť priamo vstupovať do rokovaní a vyjednávať podmienky, mohli by sme lepšie chrániť záujmy našich poistencov a zabezpečiť, že výdavky na tieto lieky budú primerané a efektívne.
Naším cieľom je, aby celý proces bol omnoho transparentnejší. Požadujeme, aby boli zverejnené jasné pravidlá pre poskytovanie zliav a aby všetci zainteresovaní mali prístup k údajom o skutočných nákladoch na lieky. To by umožnilo nielen lepšiu kontrolu nákladov, ale aj spravodlivejšie prerozdelenie nákladov medzi zdravotnými poisťovňami na základe reálnej spotreby liekov.
Komunikovali ste vaše pripomienky s ministerstvom zdravotníctva? Aká bola reakcia? Plánujú sa v tejto oblasti nejaké zmeny?
S Ministerstvom zdravotníctva SR sme v neustálom dialógu a veríme, že naše návrhy budú vypočuté. Požiadali sme ministerstvo, aby naše návrhy zohľadnilo pri uzatváraní nových MEA zmlúv a tiež pri úpravách už existujúcich zmlúv. Tiež sme navrhli súvisiace úpravy zákona č. 363/2011 Z. z. o rozsahu a podmienkach úhrady liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín.
Veríme, že aj ministerstvo chápe potrebu zefektívnenia využívania verejných zdrojov a zabezpečenia spravodlivého prístupu k liečbe pre všetkých poistencov.
Tieto zmeny by sa dotkli i pacientov?
Pre pacientov by tieto zmeny znamenali predovšetkým lepší prístup k inovatívnym liekom, keďže efektívnejšie riadenie nákladov by umožnilo poisťovniam zabezpečiť širšiu dostupnosť týchto liekov a znížiť riziko oneskorenia v prístupe k liečbe.
Spomenuli ste, že v nejakej komunikácii s ministerstve už ste. Plánujete realizovať ďalšie kroky, aby ste dosiahli tieto zmeny?
Plánujeme pokračovať v aktívnej komunikácii s Ministerstvom zdravotníctva SR a ďalšími zainteresovanými stranami, aby sme presadili naše návrhy na zlepšenie procesu uzatvárania a správy MEA zmlúv. Okrem toho budeme pracovať na zvyšovaní povedomia o dôležitosti transparentnosti a nákladovej efektívnosti v oblasti zdravotnej starostlivosti. Chceme zabezpečiť, aby verejné zdroje boli vynakladané čo najefektívnejšie a aby všetci poistenci mali spravodlivý prístup k liečbe.
Mali by podľa vás MEA zmluvy zotrvať alebo zrušiť sa? Prípadne by bolo podľa vás postačujúce, ak by došlo k úprave ich nastavenia?
Nespochybňujeme prínos MEA zmlúv pre zvýšenie dostupnosti inovatívnych liekov pre našich poistencov. Máme len pripomienky k transparentnosti procesov, podmienok a k nákladovej efektívnosti. Ak budú vypočuté a implementované naše návrhy, bude to podľa môjho presvedčenia ďalší pozitívny krok smerom k poistencom, k ich širšiemu prístupu k liečbe.