Komentár: Verejnosťou obletela správa, že sestrám sa „zvyšujú kompetencie“, no realita je však úplne iná

Komentár je k vyhláške Ministerstva zdravotníctva SR č. 208/2024 Z. z., ktorou sa určuje rozsah ošetrovateľskej praxe poskytovanej sestrou samostatne, samostatne na základe indikácie lekára a v spolupráci s lekárom a rozsah praxe pôrodnej asistencie poskytovanej pôrodnou asistentkou samostatne, samostatne na základe indikácie lekára a v spolupráci s lekárom.
Ministerstvo zdravotníctva SR, ako regulačná autorita v zdravotníctve novelizovalo vyhlášku, ktorou určilo odborné činnosti, ktoré môžu sestry vykonávať samostatne, alebo v spolupráci s lekárom. Verejnosťou obletela správa, že sestrám sa „zvyšujú kompetencie“, no realita je však úplne iná.
{{suvisiace}}
V úvode by som chcel upozorniť na to, že vyhláška týkajúca sa kompetencií sestier a rovnako aj pôrodných asistentiek je druhýkrát novelizovaná, pričom prvýkrát to bolo až po 13. rokoch (t.j. v roku 2018). V tomto období ministerstvo zdravotníctva v spolupráci so Slovenskou komoru sestier a pôrodných asistentiek zadefinovali činnosti sestier a pôrodných asistentiek v nadväznosti na ich vzdelanie a požiadavky praxe.
Súčasnú zmenu kompetencií sestier a pôrodných asistentiek pripravilo ministerstvo zdravotníctva už bez účasti stavovskej organizácie zastupujúcej sestry a pôrodné asistentky. Komora sestier sa mala možnosť k jej zneniu vyjadriť len v štandardnom legislatívnom procese, t.j. medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Po analýze a vecnom posúdení vyhlášky musím pozitívne hodnotiť, že približne 85% jej obsahu je totožného s predošlým znením, resp. je len terminologicky upravená, cizelovaná. Pre verejnosť (a nie len tú laickú) sa môže zdať, že tých 15% navyše obsahuje nové kompetencie sestier.
Ministerstvo zdravotníctva pomenovalo len tie činnosti, ktoré už sestry v súčasnosti vykonávajú na základe svojej odbornej spôsobilosti, alebo „non lege artis“. O to, aby sestry tieto odborné činnosti nevykonávali mimo svojich právomocí, sa Komora sestier usiluje už roky. Poukazuje na potrebu efektívneho využitia získaných vedomostí sestier.
{{odporucane}}
Vo vyhláške sa nachádza aj niekoľko nezrovnalosti, ktoré si tvorcovia vyhlášky pravdepodobne neuvedomili a tie sa pokúsim stručne popísať v niekoľkých oblastiach.
Prvá oblasť
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Prvá oblasť sa dotýka kompetencií sestier, ktoré vykonávajú samostatne, pričom podľa môjho názoru nemajú na nich špecializovanú odbornú spôsobilosť.
Ide napr. o činnosti poskytovania kontinuálnej ošetrovateľskej starostlivosti novorodenca po prepustení z ústavnej zdravotnej starostlivosti do jej prirodzeného prostredia, alebo prvé ošetrenie fyziologického novorodenca v pôrodnej sále, v novorodeneckom boxe alebo observačnom boxe, kde sestra samostatne hodnotí jeho zdravotný stav a bezprostredne po pôrode zabezpečuje starostlivosť o neho.
Mám za to, že uvedené činnosti sa dotýkajú kompetencií sestier špecialistiek v intenzívnej neonatológii a pediatrii. Je rozdiel v množstve získaných vedomostí a zručnosti, ktoré sestry získavajú počas pregraduálneho vzdelávania, pri príprave na výkon svojho povolania.
Špecializačné štúdium ide do problematiky hlbšie a sestrám dáva širšie vedomosti a zručnosti v danom odbore. Podobne je to aj u lekárov. Počas štúdia medicíny lekár sa dotkne každého odboru, ale aby bol v odbore lepšie zorientovaný, potrebuje hlbšie vedomosti a zručnosti, ktoré získava špecializáciou. V nadväznosti na túto skutočnosť chcem upriamiť pozornosť na absenciu kompetencií sestier špecialistiek a sestier s certifikátom, na ktoré upozorňujeme ministerstvo zdravotníctva už niekoľko rokov.
Druhá oblasť
Druhou spornou oblasťou sú činnosti obdobného charakteru ktoré sestry a rovnako aj praktické sestry – asistenti vykonávajú na základe indikácie lekára. Ide o vyhotovovanie EKG záznamu sestrou a zhotovenie 12-zvodového EKG záznamu, okrem novorodencov praktickou sestrou–asistentom.
V nadväznosti na potreby praxe a odbremenenie lekárov prvého kontaktu mám za to, že na základe odbornej spôsobilosti vedia sestry aj bez indikácie lekára vyhotoviť EKG záznam. Nemyslím si, že táto kompetencia by mala byť rovnaká pri oboch zdravotníckych povolaniach, pričom každé z nich má ukončené iné kvalifikačné vzdelanie. Ako chceme odbremeniť lekárov, keď na vyhotovenie EKG záznamu musí čakať na jeho indikáciu? Napríklad v rámci triáže by sestra, ktorá u pacienta predpokladá infarkt myokardu, mala počkať na písomnú indikáciu lekára a až tak vytvoriť EKG záznam. Nemyslím si, že je to prínos pre pacienta a už vôbec nie odbremenenie lekára.
Obsahový nesúlad tejto vyhlášky je aj v kompetenciách sestier, ktoré majú právo vykonávať samé a ktoré len na základe indikácie lekára. Samostatne hodnotia, ošetrujú a zaznamenávajú poruchy celistvosti kože a slizníc a v zároveň na základe indikácie lekára by mali preväzovať a ošetrovať rany, kontrolovať a hodnotiť ich stav a odstraňovať stehy z primárne sa hojacej rany.
Takto nastavené kompetencie sa javia ako duplicitné a v nadväznosti na aplikačnú prax môžu spôsobovať chaos v systéme poskytovanej zdravotnej starostlivosti, t.j. kto má čo urobiť. Diskrepanciu nachádzam aj v kompetenciách sestier pre riadenie ošetrovateľskej praxe (manažérok), ktoré by mali pripravovať, revidovať, vyhodnocovať a schvaľovať ošetrovateľské štandardy, mapy ošetrovateľskej starostlivosti, vzdelávacie plány a aplikovať ich do ošetrovateľskej praxe.
Podľa môjho názoru v týchto činnostiach chýba nezávislá kontrola, keďže v nadväznosti na vyššie uvedené niektoré sestry manažérky majú možnosť kontrolovať sami seba. Tento problém by nenastal, ak by sestrám s pokročilou praxou neboli niektoré kompetencie odňaté a presunuté na sestry pre riadenie ošetrovateľskej praxe.
Tretia oblasť
Treťou oblasťou, pri ktorej by som sa chcel pozastaviť, je zvýšená administratívna záťaž spojená s kompetenciou sestry, ktorá na základe indikácie lekára pripravuje lekársky predpis a lekársky poukaz na schválenie lekárovi, zabezpečuje a koordinuje administráciu súvisiacu s predpisovaním liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín.
Ak bolo úmyslom ministerstva zdravotníctva pomôcť pacientom, zefektívniť systém poskytovania zdravotnej starostlivosti mali sa inšpirovať Poľskom. Umožniť sestrám s pokročilou praxou, aby mohli predpisovať lieky s obsahom špecifických účinných látok, (s výnimkou opiátov, omamných a psychotropných látok), a potraviny na osobitné výživové účely vrátane vydávania predpisov na špecifické zdravotnícke pomôcky. Okrem iného by tieto kompetencie pomohli aj postaveniu sestier.
Štvrtá oblasť
Štvrtou z môjho pohľadu najdôležitejšou kompetenčnou oblasťou novelizovanej vyhlášky, ktorá by mohla zefektívniť slovenské zdravotníctvo, je kompetencia sestier „indikovať“ niektoré zdravotné výkony, ako napríklad zavádzanie a rušenie kanyly z periférnej žily, katetrizáciu močového mechúra a zavádzanie permanentného močového katétra u ženy, ošetrenie primárne sa hojacej rany, šitie malej chirurgickej rany a odstraňovanie stehov z primárne sa hojacej rany, liečbu na tlmenie bolesti a zníženie telesnej teploty (okrem opioidných analgetík), hnačku a zápchu.
Zo skúseností z praxe môžem konštatovať, že bez ohľadu na to, čo určuje vyhláška, ak sa sestry nestanú aj nositeľmi týchto výkonov (ktoré sú zadefinované v katalógu zdravotníckych výkonov), tieto kompetencie ostanú len na papieri.
Viaceré výkony sú vyhláške uvádzané chaoticky. Sestra niektoré výkony môže indikovať, ale prakticky ich nemá komu, pretože niektoré výkony môže vykonať samostatne a indikovať výkony praktickej sestre-asistentovi nemôže, pretože tá ich v kompetencii nemá.
Záverom by som chcel uviesť, že v právnom štáte je samozrejmosťou, že každý vie, čo má robiť a za čo nesie zodpovednosť. V tomto prípade nie je potrebná žiadna právna norma, ktorá explicitne určuje kompetencie jednotlivcov. To, čo môžeme ako sestry robiť, vyplýva z našej odbornej spôsobilosti a právnej istoty.
PhDr. Milan Laurinc, PhD., MPH, dipl. s.,