/* JS */
28.11.2024

Zmeny v čakacích lehotách neznamenajú obmedzenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti

Informovalo o tom ministerstvo zdravotníctva na tlačovej besede k novelizácii Vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR o kategorizácii ústavnej zdravotnej starostlivosti č. 531/2023 Z.z.
Zmeny v čakacích lehotách neznamenajú obmedzenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti
Odporúčame

Tlačová beseda sa týkala nastavenia a zmien vyhlášky v oblasti čakacích lehôt. Ide o vyhlášku, ktorá priamo súvisí s optimalizáciou siete nemocníc. Aktuálne je v medzirezortnom pripomienkovom konaní a jej novelizácia sa týka predovšetkým definície čakacích lehôt.

Podľa štátneho tajomníka ministerstva zdravotníctva Michala Štofka zoznam čakacích lehôt, ktorý obsahoval viac ako 600 medicínskych služieb, a ktorý bol zadefinovaný pôvodnou vyhláškou, potreboval prejsť revíziou. „Od prvého januára sme zbierali dáta ohľadom čakacích lehôt. To bol dôvod, prečo sme nábeh na čakacie lehoty posunuli o jeden rok. Aby sme mali dáta, aby sme vedeli povedať, aké majú byť lehoty, aké majú byť definície pre každú medicínsku službu,“ vysvetlil Štofko.

{{suvisiace}}

Zmena sa týka toho, že čakačka podľa medicínskej služby je definovaná troma spôsobmi:

  • výkonom
  • diagnózou
  • kombináciou výkonu a diagnózy

Na základe dát zistili, že viac ako 90 percent výkonov bolo definovaných medicínskymi službami, ktoré smerovali za výkonom. Po konzultácii s odborníkmi a partnermi dospeli k záveru, že niektoré sú obsolentné. Vypustili tak viac 200 čakacích lehôt spojených s medicínskymi službami definovanými diagnózou.

„To však neznamená, že nejakým spôsobom obmedzujeme kohokoľvek, akúkoľvek dostupnosť. Stále máme medicínske služby, ktoré sa týkajú výkonu,“ podotkol Štofko.

Ako príklad uviedol medicínsku službu definovanú diagnózou s názvom zhubný nádor gastrointestinálneho traktu. „Pacient nečaká na zhubný nádor gastrointestinálneho traktu. Pacient čaká na operáciu, ktorá sa týka zásahu alebo intervencie do hrubého čreva. A máme medicínsku službu, ktorá sa volá vysoko komplexné výkony na čreve a iné. Jediná vec, ktorú sme spravili, bola, že sme „upratali“ čakacie lehoty, ktoré sú spojené s medicínskymi službami smerom k výkonom,“ vysvetlil Štofko.

{{odporucane}}

Ako ďalej dodal, „nikto na ministerstve nemá záujem ani snahu obmedzovať dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Jediné, k čomu smerujeme, je upratanie čakacích lehôt. Čo sa nám v priebehu roka 2024 darí aj na základe zberu dát o čakacích lehotách. Ku dnešnému dňu (27. 11. 2024) máme nazbieraných viac ako 280-tisíc záznamov,“ podotkol Štofko.

Štátny tajomník ešte podotkol, že čakacie lehoty sa v tejto chvíli vedú na 407 medicínskych služieb (pozn. z pôvodných viac ako 600 medicínskych služieb). 

Časová dostupnosť

Analytička Inštitútu zdravotných analýz Petra Ištokovičová spomenula, že najdlhšie sa čaká na TEP-ky.

Každý výkon má pritom zadefinovanú časovú dostupnosť, ak sa nenaplní, pacient bude mať nárok na to, aby mu zdravotná poisťovňa ponúkla iného poskytovateľa.

V praxi to podľa Ištokovičovej bude fungovať tak, že keď poskytovateľ bude dávať pacientovi termín, ktorého lehota bude prekročená, pacient môže s termínom súhlasiť. Ak súhlasiť nebude, táto informácia bude smerovať do poisťovne a poisťovňa nájde, resp. ponúkne zoznam poskytovateľov, kde bude daný výkon robený v rámci časovej dostupnosti.

Zdravotné poisťovne majú na uvedené lehotu 5 dní.

Technické rezervy

V súvislosti s čakacími lehotami sa mali zavádzať technické rezervy pre zdravotné poisťovne. Či sa budú alebo nebudú tvoriť riešia podľa Štofka momentálne na úrovni ministerstva zdravotníctva s tým, že táto téma bude predmetom ďalšej diskusie s ministrom aj na úrovni koaličnej rady.

Ak totiž dôjde k zmene technických rezerv, bude potrebná i legislatívna úprava.

V súčasnosti podľa zákona o zdravotných poisťovniach je zdravotná poisťovňa povinná vytvoriť technické rezervy na úhradu:

a) za zdravotnú starostlivosť poskytnutú ku dňu účtovnej závierky, ktorá nebola ku dňu účtovnej závierky uhradená,

b) za zdravotnú starostlivosť, ktorá bola poskytnutá ku dňu účtovnej závierky, ale do tohto termínu nebol do zdravotnej poisťovne doručený účtovný doklad,

c) plánovanej zdravotnej starostlivosti pre poistencov zaradených v zozname, ak predpokladaný dátum poskytnutia plánovanej zdravotnej starostlivosti je neskorší ako 30 dní odo dňa vyhotovenia návrhu na plánovanú zdravotnú starostlivosť,

d) zdravotnej starostlivosti v cudzine, na ktorú udelila súhlas podľa osobitných predpisov.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Ďalšie články z kategórie

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
24.10.2025

Do konca roka štátna poisťovňa ruší finančné limity pre zazmluvnené jednodňovky

Od 1. novembra 2025 Všeobecná zdravotná poisťovňa ponúkne svojim zmluvným poskytovateľom jednodňovej zdravotnej starostlivosti bezlimitné úhrady do konca roka.

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
23.10.2025

Splnomocnenec za všetkým vidí mafiu, opätovne spochybnil analýzu SAV a za svojimi tvrdeniami si stojí

Splnomocnenec vlády pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár vo štvrtok (23. 10.) informoval, okrem iného, o predložení svojej správy.

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
17.10.2025

VšZP informuje o systéme financovania nemocníc: Ako fungujú úhrady a referenčné sadzby

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zverejňuje komplexný prehľad o systéme financovania nemocníc na Slovensku.