/* JS */
skyscraper-ozdravme-1-re1km
Skyscraper-left (120 x 600 px)
50
skyscraper_ozdravme_1
skyscraper-ozdravme-2
Skyscraper-right (120 x 600 px)
50
OZDRAVME.SK
dr-max-balicky-right
Skyscraper-right (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
dr-max-balicky
Skyscraper-left (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
co-sa-deje
Leaderboard (728 x 90 px)
100
Informujeme o tom, čo sa deje v zdravotníctve.
takeda-zriedkave-choroby
Leaderboard (728 x 90 px)
Zriedkavé choroby sú časté
11.09.2023

Program KDH: Mnoho sľubov, no bez vízie ako dofinancovať sektor

Kresťanskodemokratické hnutie patrí medzi strany, ktoré svoj program zverejnili medzi prvými. Program strany je pomerne rozsiahly, no absentuje v ňom vízia, odkiaľ zoženie KDH finančné prostriedky na ich realizáciu.
Program KDH: Mnoho sľubov, no bez vízie ako dofinancovať sektor
Odporúčame

Program KDH má takmer dvadsať strán a tvorili ho ľudia okolo bývalého štátneho tajomníka zdravotníctva Petra Stachuru. Ten túto pozíciu zastával v čase, kedy ministerstvo viedol Marek Krajčí.

Dostupné zdravotníctvo pre všetkých

Hneď v úvode programu KDH kladie dôraz na populačné zmeny, ktoré Slovensko čakajú. Naša krajina totiž patrí medzi najrýchlejšie starnúce krajiny EÚ. Počas pandémie COVID-19 síce krátkodobo klesla priemerná dĺžka dožitia, no existuje odôvodnený predpoklad, že sa bude priemerná dĺžka dožitia opäť predlžovať.

Ako uvádza KDH, „tieto (demografické) zmeny zvyšujú tlak na udržateľnosť solidárneho zdravotníckeho systému a výrazne ohrozuje dostupnosť zdravotných služieb“. KDH ďalej konštatuje, že na zdravotníctvo, budeme musieť vynakladať vyššie percento HDP. Obe tieto konštatovania sú pravdivé, problémom však je, že v programe KDH nenájdeme ani len zmienku o tom, odkiaľ by sme mali zdroje pre vyššie investície do zdravotníctva získať.

{{suvisiace}}

Križiacka výprava proti poplatkom v zdravotníctve

Prvá kapitola programu KDH nesie názov „Dostupná a odborne riadená zdravotná starostlivosť“. V tejto časti programu sa na margo čakacích dôb pre pacientov o.i. uvádza: „Regulované čakacie doby pri niektorých klinických stavoch, ktorých terapia je hradená z verejného zdravotného poistenia, sú prípustné, musia byť však transparentné a nesmie dochádzať k predbiehaniu sa v rade na základe finančného alebo sociálneho statusu“.

Táto veta však ignoruje, že pacienti, ktorí sú bonitnejší si môžu niektoré operácie zaplatiť z vlastného vrecka u niektorého z nezmluvných poskytovateľov.

KDH vo svojom programe nepriamo odmieta opätovné zavedenie „zajacoviek“. Poplatky sú podľa KDH momentálne neregulované a často skryté. Opak je pravdou, čo veľmi podrobne a precízne vysvetlila vo svojom článku Príručka poplatkov v zdravotníctve, za aké (ne)medicínske úkony pacient nemá a za aké platiť naopak môže Katarína Fedorová. Svoj odpor voči potenciálnemu zavedeniu poplatkov v ambulantnej sfére KDH demonštruje vetou: „neregulované, často skryté poplatky za zdravotnú starostlivosť, ktorá je hradená z verejného zdravotného poistenia, nie sú prípustné“.

V ďalšej časti programu KDH sa nachádza veta, ktorá je minimálne argumentačným oxymoronom, keďže hovorí: „poplatky rovnako ako doplatky...nesmú viesť k preferovaniu poskytovania služieb nehradených z verejného zdravotného poistenia“.

KDH teda hovorí, že poplatky v ambulanciách nesmú viesť k tomu, aby si klienti zaplatili kompletne celé vyšetrenie u nezmluvného ambulantného poskytovateľa, zaplatili si laboratórne vyšetrenie a rovnako, aby si pacienti zaplatili i lieky alebo pomôcky v plnej výške. Táto obava KDH rozhodne nie je namieste. K nezmluvným poskytovateľom sa klienti presúvajú kvôli dlhším čakacím dobám alebo kvôli tomu, že sa môžu objednať na konkrétnu hodinu alebo z iných dôvodov. Pacienti teda rozhodne nedochádzajú k nezmluvným poskytovateľom kvôli nižším nákladom hradených z vlastného vrecka.

{{odporucane}}

Ešte explicitnejšie sa KDH postavilo proti poplatkom v tomto bode programu: „zabezpečíme, aby ambulancie boli buď zmluvnými ambulanciami platenými z verejného zdravotného poistenia alebo nezmluvnými, na priamu úhradu pacienta. Zmiešaný model nebude možný“. KDH chce teda rovno zakázať akékoľvek poplatky, nie je zrejmé, či chce zakázať vyberanie všetkých poplatkov en block, alebo chce KDH len zakázať poplatky za poskytovanie zdravotnej starostlivosti.

Tento krok môže spôsobiť značný exodus zmluvných lekárov medzi tých nezmluvných. Predovšetkým vo väčších krajských mestách a okresných mestách je populácia dostatočne bonitná na to, aby si vyšetrenie u ambulantného lekára, vrátane laboratórií alebo liekov zaplatila z vlastného vrecka. Prípadné presadenie tohto návrhu môže teda v konečnom dôsledku spôsobiť zhoršenie dostupnosti zdravotnej starostlivosti.

KDH chce riadiť štátne nemocnice holdingovo, teda podobne ako to robí napríklad Agel alebo Svet Zdravia.

KDH a nemocnie

V programe KDH sa ohľadne ústavnej zdravotnej starostlivosti nenachádza žiadne konkrétne riešenie. Program úplne ignoruje fakt, že štátne nemocnice dlhujú len na sociálnom poistení viac ako dvesto miliónov eur, nehovoriac o ďalších dlhoch, ktoré sa štátnym nemocniciam nakopili.

KDH sa však prihlásilo k optimalizácii siete nemocníc, s ktorou chce pokračovať v spolupráci s VÚC. V programe sa rovnako pri ústavnej zdravotnej starostlivosti nenachádza zmienka o tom, ako chce strana riešiť obrovský investičný dlh slovenských nemocníc.

KDH má v pláne navýšenie zdrojov na ústavnú zdravotnú starostlivosť hradenú z verejného zdravotného poistenia tak, aby
pokrývali oprávnené náklady a zároveň budeme vyžadovať racionalizačné opatrenia na dosiahnutie udržateľného vyrovnaného hospodárenia nemocníc. Strana však vo svojom programe nehovorí, ako chce tieto zdroje do ústavnej zdravotnej starostlivosti zabezpečiť.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

KDH, ambulantná sféra a rola poisťovní pri ceste pacienta

Prioritou KDH je cesta alebo komplexný manažment pacienta. V programe KDH to síce nie je explicitne uvedené, no kľúčovú úlohu pri napĺňaní tohto bodu programu majú zohrávať zdravotné poisťovne. Tie by podľa téz KDH, mali svojim poistencom zabezpečiť vyšetrenia u špecialistov alebo ich objednať na operáciu.

Ku špecialistom by však svojich poistencov mali objednať zdravotné poisťovne až po tom, čo sa pacient nebude schopný objednať na vyšetrenie u špecialistu vo vlastnej réžií. KDH vo svojom programe navrhuje, aby mala zdravotná poisťovňa v taktom prípade povinnosť vyšetrenie u špecialistu zabezpečiť, pričom špecialista bude povinný prideliť termín poistencovi, ak ho zdravotná poisťovňa o to požiada. V programe KDH sa neuvádza kritérium geografickej vzdialenosti pacienta od špecialistu, u ktorého by mal po intervencii zdravotnej poisťovne navštíviť.

KDH chce vytvoriť elektronický systém pre odporúčanie pacienta na ďalšie vyšetrenie so zadefnovaním akútnosti prípadu, zdôvodnenia naliehavosti vyšetrenia a klinických otázok, ktoré má odborné vyšetrenie zodpovedať, s cieľom uľahčiť a racio-nalizovať cestu pacienta. Tento systém by mali zrejme vytvoriť zdravotné poisťovne.

I ďalšie body programu KDH pre ambulantný sektor dokážu realizovať primárne zdravotné poisťovne. KDH chce totiž o.i. motivovať všeobecných lekárov, aby v maximálnej možnej miere využívali svoje už dnes pridelené kompetencie, čím by sa z časti dokázala odbremeniť špecializovaná ambulantná starostlivosť.

Ochrana ľudskej dôstojnosti bez rozdielu, ale...

V programe KDH sa hovorí aj o ľudskej dôstojnosti, ktorá ako správne podotýka KDH, je základným ľudským právom, ktoré patrí každému bez rozdielu veku, rasy, náboženstva, schopností, intelektu alebo sociálneho statusu. Zrejme ciele KDH zabudlo alebo sa štíti spomenúť, že ľudská dôstojnosť, je základným ľudským právom aj pre ľudí s inou ako heterosexuálnou orientáciou.

Floskule o primeranom zisku a zákaz zisku zdravotných poisťovní

KDH sa v programe neštíti používaniu nič neznamenajúcich a vágnych floskúl o primeranom zisku. Na druhej strane však treba oceniť, že strana v programe spomína, že pacient má nárok len na takú zdravotnú starostlivosť, ktorá je hospodársky únosná, nevyhnutná a zmysluplná.

Kresťanskodemokratické hnutie chce poisťovniam zakázať generovanie zisku, chce teda podnikateľskému subjektu zakázať, aby dosahoval to, prečo primárne vznikol: ergo zisk. KDH to už nehovorí explicitne a zákaz zisku balí to nasledovného bodu programu: „zaviažeme poisťovne, aby prípadný zisk vytvorený z povinného zdravotného poistenia bol zdrojom kapitálovej rezervy poisťovne a jeho použitie bolo výlučne zdrojom na krytie zdravotnej starostlivosti v prípade nepredvídateľného vývoja“.

Zhrnutie

KDH má program. V dnešnej politickej situácii na Slovensku je niečo tak elementárne, ako je existencia programu pre zdravotníctvo, hodné pochvaly.

Samotný program nepojednáva vôbec o financovaní zdravotníctva. Mnohé programové body, ktoré KDH navrhuje, musia byť z niečoho financované. Keďže KDH a priori odmieta poplatky v ambulantnej sfére, o poplatkoch za hospitalizáciu nehovoriac, tak zdroje do zdravotníctva musia prísť inou cestou (o téme sme písali tu). Jedinou alternatívnou cestou ako do zdravotníctva priniesť potrebné finančné zdroje, je zvýšenie platby za poistencov štátu. Ani o tom sa však v programe KDH nedočítate. Ďalšou alternatívou je zvýšenie daní alebo odvodov, avšak daňové a odvodové zaťaženie práce, je na Slovensku vysoké, čo i samotná strana kritizuje.

KDH ani jej líder pre zdravotníctvo Peter Stachura netušia, ako vyriešiť kľúčový problém nedostatku zdrojov v zdravotníctve. Stachura počas videopodcastu opätovne spomínal, že na zdravotníctvo musíme dávať vyššie percento nášho HDP. S tým sa dá, samozrejme, súhlasiť, avšak predvolebný program, ktorý má mnoho dobrých navrhovaných opatrení, no nehovorí nič o financovaní, pripomína skôr slohové cvičenie ako prepracovaný a realistický program.

Niektoré navrhované opatrenia KDH zaváňajú etatizmom alebo rovno tancujú na hrane ústavy a princípu nediskriminácie na základe veku. KDH totiž navrhuje, aby mohli vedúce pozície v zdravotníctve vykonávať len osoby mladšie (jedná sa napríklad o primárov oddelení) ako 65 rokov. Navyše, z programu nie je zrejmé, či by KDH chcelo nariadiť aj neštátnym nemocniciam, aby aplikovali tento princíp. Zasahovať totiž súkromným podnikateľom do toho, kto má pôsobiť ako primár v nemocniciach mimo vlastníckej štruktúry štátu, je zásahom do podnikania súkromných spoločností.

Ďalšie články z kategórie

Na zmenu poisťovne máte čas do konca septembra
21.08.2025

Na zmenu poisťovne máte čas do konca septembra

Keď si na Slovensku vyberáte zdravotnú poisťovňu, možno máte pocit, že všetky sú rovnaké. Rozdiely medzi nimi sú ale výraznejšie, než sa na prvý pohľad zdá, najmä ak ide o benefity, ktoré vám môžu ušetriť desiatky či stovky eur ročne.

Štát zlyhal pri tendri, i tak chce štátny systém záchraniek
14.08.2025

Štát zlyhal pri tendri, i tak chce štátny systém záchraniek

Na Slovensku budeme mať 351 bodov. Raz za šesť rokov štát rozhoduje o tom, kto bude zabezpečovať ich prevádzku.

Zahryzni si do jablka tendru
Odporúčame
13.08.2025

Zahryznutie do jablka tendru a tanec na hrane zákona

Tender na záchranky je zrušený!(?). Jedine žeby nebol. Lebo povedať, že sa tender zruší je jednoduché, no zrušiť ho v súlade so zákonom je neporovnateľne väčšia výzva.