Plán SaS: VšZP rozpredať v tendri, NCZI zrušiť
.avif)
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) predstavila minulý týždeň desatoro pre zdravotníctvo. Podľa strany ide o systémové, pravicové a realizovateľné riešenia pre lepšie zdravotníctvo, ktoré potrebuje nielen viac peňazí, ale predovšetkým funkčné pravidlá, menej byrokracie a väčšiu zodpovednosť.
Rozdelenie a predaj VšZP
SaS otvorene spomína svoj zámer o rozdelení a predaji štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Tento plán strana prezentovala už pri posledných parlamentných voľbách.
Ide o návrh Zavedieme pripoistenie:
- dovolíme zdravotným poisťovniam súťažiť o poistencov pripoistením. Zavedenie pripoistenia s možnosťou výberu poistného plánu. Súťaž musí byť férová, riešením je rozdeliť VšZP a predať.
Podľa tieňového ministra zdravotníctva SaS Tomáša Szalaya štátu, zdravotnej poisťovni a poistencom škodí konflikt záujmov. A síce, že „regulátor, ktorý prijíma reguláciu, zákony, vyhlášky, predpisy, je zároveň vlastníkom nemocníc a zároveň vlastníkom najväčšej poisťovne“.
„Myslíme si, že VšZP treba rozdeliť a predať na medzinárodnom tendri a z utŕžených peňazí investovať do dostavby nemocníc, ktoré sa teraz rozostavajú, ale akurát nie sú peniaze na ich dokončenie, zatiaľ sú peniaze len na ich hrubú stavbu,“ povedal Szalay.
{{suvisiace}}
Zrušenie NCZI
Ďalší jasný bod hovorí Zrušíme neefektívne NCZI:
- je to nefunkčný úrad, ktorý bráni efektívnemu zberu a využívaniu dát.
Szalay pripomenul, že za posledných 10 rokov sa spustili v elektronickom zdravotníctve iba dva projekty. „A to elektronický recept, ktorý pripravili zdravotné poisťovne a do dnešného dňa ho prevádzkujú, a elektronické PN, kde väčšinu práce odrobila Sociálna poisťovňa,“ skonštatoval.
Szalay tiež spomenul, že od nového roku je nefunkčný elektronický recept pre nezmluvných poskytovateľov, a do dnešného dňa nie je opravený.
„Dostať sa k dátam o slovenskom zdravotníctve z NCZI je nemožné, dáta sa nezdieľajú. Tým, že sa nezdieľajú, sa nekultivujú, tým pádom máme neaktuálne dáta. Neaktuálne dáta, na základe ktorých sa nedá rozhodovať,“ povedal.
Preto v SaS navrhujú NCZI zrušiť a nanovo vybudovať koncepciu zdravotníckej informatiky.
Anketa
Keďže ide o dve štátne inštitúcie, ktoré spadajú pod ministerstvo zdravotníctva, zaujímali sme, ako vnímajú uvedené návrhy opoziční poslanci (Demokrati, PS, OĽaNO a KDH) a zdravotnícki analytici.
Respondentom sme poslali dva navrhované body a nasledovné otázky:
1) súhlasíte s rozdelením a predajom VšZP?
- ak nie, prečo?
- aký by bol váš návrh zlepšenia spomínanej súťaže?
2) súhlasíte so zrušením NCZI?
- ak nie, prečo?
- aký by bol váš návrh na zlepšenie funkčnosti NCZI?
Opozícia
KDH vo svojom stanovisku pre ozdravme uviedlo, že pripravuje aktualizáciu svojho programu, preto sa hnutie nevyjadrilo k návrhom SaS.
„Viem si predstaviť sto zlých scenárov, ako môžu prísť pacienti a poskytovatelia na Slovensku o VšZP, ktorá napriek všetkým problémom ako-tak garantuje toky financií smerom k pacientom (miestu ich liečenia),“ uviedla Andrea Letanovská, podpredsedníčka strany Demokrati, primárka OAIM NOÚ.
Podľa jej slov škody, ktoré sa napáchajú dohodením obchodu spriazneným ľuďom, môžu byť fatálne a nenapraviteľné. Zároveň však dodáva, že „táto téma je aktuálna a ani status quo nie je dlhodobo udržateľný, potrebovali by sme však nezávislý dohľad a dozor nad takouto strategickou transakciou. Slovensko to dnes nevie garantovať“.
V otázke Národného centra zdravotníckych informácií Letanovská prezentovala jednoznačný postoj: „Áno, tento úrad je zbytočný a neplní žiadnu unikátnu funkciu“.
Oslovili sme i bývalého ministra zdravotníctva Mareka Krajčího (OĽaNO) a Oskara Dvořáka (PS), odpovede sme do dnešného dňa nedostali.
{{odporucane}}
Analytici
S rozdelením predajom VšZP súhlasí Martin Vlachynský. Podľa jeho slov je štátne vlastníctvo zdravotnej poisťovne zásadným porušením logiky slovenského zdravotného systému. „Ten bol postavený na princípe, že rozhodca má pískať a nie zároveň aj hrať,“ zdôraznil.
Rozdelenie a predaj by podľa Vlachynského priniesol výhody: „zaujímavé finančné zdroje pre štát, ktoré by mohol využiť na zníženie deficitu, alebo vrátiť do zdravotníctva, napríklad na zníženie kapitálového dlhu“.
Čo sa týka národného centra, i podľa analytika ide o zlyhanú inštitúciu. „S dátami v zdravotníctve sa dajú robiť divy, ale aj tu platí, že tie divy neurobí úrad, ale celý systém - univerzity, nemocnice, poisťovne, lekárske združenia, neziskovky... Je absurdné, že dnes majú problém dostať sa k dátam od NCZI ešte aj ministerskí analytici,“ uviedol Vlachynský.
S návrhom rozdeliť a predať štátnu poisťovňu nesúhlasí Martin Smatana. Podľa neho by rozdelenie a predaj nič závažné v systéme nevyriešilo, „naopak možno zhoršilo, keďže máme na druhej strane pár veľkých a vplyvných asociácií, ktoré by tým získali ešte väčší vplyv a silu nad poisťovňami“.
Kompletné odpovede respondentov si môžete prečítať nižšie.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Kresťansko-demokratické hnutie
KDH má stabilný program orientovaný na zlepšenie stavu slovenského zdravotníctva a program orientovaný najmä na pacienta. Pripravujeme jeho aktualizáciu na najbližšie obdobie, čo budeme komunikovať verejnosti a médiám. Vzhľadom na uvedené sa nebudeme vyjadrovať k návrhom SaS.
Andrea Letanovská, podpredsedníčka strany Demokrati, primárka OAIM NOÚ
1) a) V princípe nie je dôležité, kto vlastní poisťovňu. Podstatné je, ako sú nastavené pravidlá a ako dôsledne sa vymáha ich dodržiavanie. V súčasnej politickej situácii na Slovensku, kde sa v spravovaní krajiny snúbi úplný amaterizmus s voľným a beztrestným kšeftovaním „našich ľudí“ to môže byt veľmi nebezpečné. Viem si predstaviť sto zlých scenárov, ako môžu prísť pacienti a poskytovatelia na Slovensku o VšZP, ktorá napriek všetkým problémom ako-tak garantuje toky financií smerom k pacientom (miestu ich liečenia). Škody, ktoré sa napáchajú dohodením dobrého obchodu spriazneným ľuďom, môžu byť fatálne a nenapraviteľné.
Táto téma je aktuálna a ani status quo nie je dlhodobo udržateľný, potrebovali by sme však nezávislý dohľad a dozor nad takouto strategickou transakciou. Slovensko to dnes nevie garantovať.
b) Pripoistenie je štandardný poistný produkt vo vyspelých krajinách. Dlhodobo tvrdíme, že je potrebný a môže priniesť zvýšenie kvality a dostupnosti našim pacientom. Žiaľ, jeho podmienkou je definovanie Katalógu minimálneho rozsahu štandardných výkonov, ktoré sú hradené z povinného zdravotného poistenia. Tento u nás stále chýba a bez neho nie je možné definovať nadštandardné služby, ktorých by sa pripoistenie týkalo.
2) Áno, tento úrad je zbytočný a neplní žiadnu unikátnu funkciu, ktorú by nemohla prevziať plnohodnotne iná inštitúcia (MZ - aj tak je NCZI pod jeho vplyvom, alebo ÚDZS).
Martin Vlachynský, INESS
1) Áno, absolútne, INESS toto navrhuje dlhodobo. Štátne vlastníctvo zdravotnej poisťovne je zásadným porušením logiky slovenského zdravotného systému. Ten bol postavený na princípe, že rozhodca má pískať a nie zároveň aj hrať. Kým pri nemocniciach sa štát môže vyhovárať aspoň na to, že je to kritická infraštruktúra, pri poisťovni zo štátneho vlastníctva občania neprofitujú ani teoreticky či už ako poistenci, alebo ako daňovníci. Naopak, pretrvávajúca dominantná pozícia tejto poisťovne narúša súťaž, odčerpáva zdroje z rozpočtu na opakovanú záchranu a vnáša do systému politické zasahovanie. Stačí si porovnať „dobu trvanlivosti“ vedenia dvoch súkromných poisťovní a vedenia tej štátnej.
Rozdelenie a predaj by priniesol samé výhody: zaujímavé finančné zdroje pre štát, ktoré by mohol využiť na zníženie deficitu, alebo vrátiť do zdravotníctva, napríklad na zníženie kapitálového dlhu. Predaj by prilákal do slovenského zdravotníctvo nový kapitál a nové know-how, zvýšil mieru konkurencie, znížil mieru priameho politického zasahovania, a v neposlednom rade ukončil 20 rokov trvajúcu zacyklenú diskusiu o jednej zdravotnej poisťovni, ktorá pridúša rozvoj slovenského zdravotníctva.
- návrh zlepšenia
Bohužiaľ, ideálne obdobie na tento krok bolo pred 20 rokmi, keď na dvere slovenského trhu klopali silní zahraniční hráči s peniazmi v rukách. Nasledovalo 20 rokov útokov na investorov v zdravotníctve, extrémna regulačná neistota v podobe neustálej latentnej hrozby znárodnenia a zákazu zisku, ako aj stovky (600+ noviel) deformácií regulačného systému, napríklad v podobe programovej vyhlášky, či obmedzenia zisku.
Nikto nepôjde do privatizácie s tým, že tu chce navždy utopiť svoj kapitál. Preto na prilákanie investorov bude treba dosiahnuť minimálne dve veci: regulácie musia nechať investorovi manévrovací priestor na reálne manažovanie, a musí mu dať kalkulovanú nádej, že dosiahne návratnosť vloženého kapitálu v rozumnom čase. Prekážkou v tomto bude programová vyhláška, obmedzenie zisku, vysoká neistota vo financovaní zdravotníctva, kultúra politického zasahovanie a ministerského mikromanažmentu, či veľmi obmedzený priestor na výstavbu komerčných nadstavieb k verejnému zdravotnému poisteniu. Odstrániť tieto prekážky si bude vyžadovať sériu reforiem. Dobrou správou je, že tieto reformy netreba zložito vymýšľať, stačí sa vrátiť k pôvodným myšlienkam z rokov 2004 - 2006 a inšpirovať sa z 20-ročných praktických skúseností v Holandsku. Ale som optimista - samotné ohlásenie zámeru rozdelenia a predaja VšZP by bol veľmi silný signál potenciálnym investorom, že sa Slovensko rozhodlo prehodiť výhybku.
2) NCZI je zlyhaná inštitúcia, na tom sa zhodnem. Mám aj pomerne jasnú predstavu ideálneho stavu - miesto budovania centralizovaného nefunkčného dátového molochu by mal štát skôr stanoviť základné štandardy pre dáta tak, aby mal naplnené svoje nevyhnutné dátové potreby. Ale samotná infraštruktúra za tým by mala byť čo najviac „open“. S dátami v zdravotníctve sa dajú robiť divy, ale aj tu platí, že tie divy neurobí úrad, ale celý systém - univerzity, nemocnice, poisťovne, lekárske združenia, neziskovky... Je absurdné, že dnes majú problém dostať sa k dátam od NCZI ešte aj ministerskí analytici. K plánu „zrušiť NCZI“ by som však potreboval viac informácií. NCZI dnes drží v rukách mnoho oprát, a ich náhle preťatie by s veľkou pravdepodobnosťou spôsobilo veľa vážnych problémov. Musí byť naplánovaný prechod kompetencií, databáz, projektov „niekam“.
Martin Smatana
1) Nie, nemyslím si, že problémom, či príčinou problémov v našom zdravotníctve je VšZP, respektíve jej veľký trhový problém. Jej rozdelenie a predaj by teda nič závažné v systéme nevyriešilo, naopak možno zhoršilo, keďže máme na druhej strane pár veľkých a vplyvných asociácií, ktoré by tým získali ešte väčší vplyv a silu nad poisťovňami.
V súčasnosti si taktiež neviem moc predstaviť poistné produkty, alebo súťaž o pripoistenie. To totiž vyžaduje mať nejaký produkt, o ktorý je záujem. „Produkt“ je v zdravotníctve nejaká služba, a tá vyžaduje voľnú kapacitu poskytovateľov, alebo nejakú nadštandardnú kvalitu či inú formu starostlivosti. Bohužiaľ, voľné kapacity či priestor poskytovať výrazne nadštandardnú formu starostlivosti dnes v našom sektore nemáme v takej kvantite, aby sa na tom dalo postaviť celé pripoistenie.
Dokonca, už dnes nám chýbajú na poskytnutie bazálnych služieb stovky lekárov či sestier. Nemocnice vyzerajú tak ako vyzerajú a o extra kvalite či službách sa dá len málokedy diskutovať, a preto celý koncept „pripoistenia“ za mňa padá na tom, že nie je v súčasnosti dostatočná ponuka služieb na to, aby také produkty vznikli (a nedotklo sa to bazálnej starostlivosti). Vizionársky je to určite dobrá idea, ale prakticky by to rýchlo zlyhalo, a treba začať tým, že sa vytvorí priestor na pripoistenie, a potom rozdeľovať poisťovne a vytvárať rozličné poistné produkty.