Takmer 81-tisíc poistencov čaká na plánovaná zdravotnú starostlivosť

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v súvislosti s údajmi z 11. júla 2025 k problematike tzv. čakačiek na plánovanú zdravotnú starostlivosť vykonal na zabezpečenie objektívneho monitorovania a hodnotenia vývoja čakacích lehôt následnú analýzu vývoja už uverejnených údajov k 31. augustu 2025.
Všetky tri zdravotné poisťovne mali spolu 80 784 zaradených návrhov na plánovanú ústavnú a jednodňovú zdravotnú starostlivosť, ktorá bola k 31. augustu 2025 ustanovená kategorizáciou ústavnej zdravotnej starostlivosti, čo predstavuje pokles počtu zaradených návrhov o 3,4 % oproti februáru 2025.

Poistenci boli ochotní čakať na termín
Úrad pre dohľad informuje, že z celkového počtu zaradených návrhov na plánovanú starostlivosť k 31.augustu 2025 bolo 47 377 návrhov so stanovenou lehotou časovej dostupnosti, čo predstavuje 58,9 % z celkového počtu zaradených návrhov na plánovanú starostlivosť.
Počet návrhov, pri ktorých bola táto lehota prekročená, bolo spolu 14 107, čo predstavuje pokles o 20 % oproti stavu k februáru 2025.
Pri porovnaní jednotlivých zdravotných poisťovní bol počet zaradených návrhov s prekročenou lehotou časovej dostupnosti nasledovný: VšZP 10 259 (čo predstavuje pokles o 18,4%); Dôvera ZP 2 757 (ide o pokles o 29,3 %) a Union ZP 1 091 (čo predstavuje pokles o 6,7 %).
„Až 90,9 % osôb súhlasilo s prvotným predpokladaným dátumom poskytnutia plánovanej starostlivosti, ktorý prekračuje lehotu časovej dostupnosti, čo poukazuje nato, že poistenci už mali vybratých ošetrujúcich lekárov a boli ochotní čakať na uvoľnenie termínu,“ uvádza Úrad pre dohľad.
Úrad tiež zmieňuje, že bez ohľadu na lekára, prevádzkovateľa nemocnice alebo poskytovateľa jednodňovej zdravotnej starostlivosti, ako aj bez ohľadu na zdravotnú poisťovňu, k 31. augustu 2025 najviac poistencov čaká na extrakciu a implantáciu šošovky (medián z počtu dní čakania – 101 dní), totálnu endoprotézu kolenného kĺbu (349 dní), terapeutické podanie látok do oka (61 dní) a totálnu endoprotézu bedrového kĺbu (266 dní).
„Medián v tomto prípade predstavuje strednú hodnotu počtu dní, ktoré pacienti čakajú na daný výkon. Ak je napríklad v prípade výmeny šošovky medián 101 dní, znamená to, že polovica pacientov čaká menej ako 101 dní a druhá polovica viac ako 101 dní,“ vysvetľuje.
Odmietnutých návrhov na plánovanú starostlivosť bolo takmer 28-tisíc
K 31. augustu 2025 bolo zdravotnými poisťovňami celkovo odmietnutých 27 162 doručených návrhov na plánovanú starostlivosť, pričom VšZP odmietla 19 070 návrhov; Dôvera ZP odmietla 5 983 návrhov a Union ZP 2 109 návrhov.
Najviac odmietnutých návrhov na plánovanú starostlivosť bolo podľa úradu z dôvodu, že prevádzkovateľ nemocnice alebo poskytovateľ jednodňovej zdravotnej starostlivosti nedoplnil údaje v návrhu v zákonnej lehote (73,5 %); poistenec nie je poistený v danej zdravotnej poisťovni, t. z. zdravotná poisťovňa zistila, že nie je príslušnou zdravotnou poisťovňou poistenca (10,2 %); a iné dôvody (16,3 %).
Zároveň úrad podotýka, že k 31. augustu 2025 bolo celkom vyradených 638 164 návrhov na plánovanú zdravotnú starostlivosť (o 104,9 % viac ako k 28. februáru 2025), prevažne z dôvodu, že poistencovi už bola plánovaná zdravotná starostlivosť poskytnutá u prevádzkovateľa nemocnice alebo poskytovateľa jednodňovej zdravotnej starostlivosti (84,7 %).
Odporúčania
Úrad zdôrazňuje, že analýza potvrdzuje, že všetky tri zdravotné poisťovne preukázali v rámci aplikovania zákonných povinností zvýšenú mieru transparentnosti systému, čím sa podľa neho znižuje riziko diskriminácie alebo uprednostňovania pacientov.
Taktiež sa preukázal na strane všetkých troch zdravotných poisťovní pozitívny vývoj v oblasti vedenia zoznamov čakajúcich poistencov, ktorý má priamy vplyv na zabezpečenie dostupnosti plánovanej zdravotnej starostlivosti pre poistencov.
Úrad tak naďalej odporúča podporovať digitalizáciu v oblasti zabezpečovania včasnej a účinnej liečby za účelom podstatného zlepšenia alebo zabránenia zhoršenia zdravotného stavu poistencov.
Súčasne odporúča zdravotným poisťovniam zvýšiť po prekročení lehoty časovej dostupnosti informovanosť poistencov o možnostiach a spôsobe výberu „náhradného“ poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, s ktorým má daná zdravotná poisťovňa uzatvorenú zmluvu. V prípade, ak taký nie je, tak informovať o možnostiach úhrady poskytnutia zdravotnej starostlivosti nezmluvným poskytovateľom, ktorý za určitých okolností môže byť aj poskytovateľom zdravotnej starostlivosti v inom členskom štáte EÚ.
Úrad sa zároveň prihovára aj za posilnenie procesu spätnej väzby medzi zdravotnými poisťovňami a poskytovateľmi.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Momentálne nemáte aktívne žiadne predplatné.










