Štát sa vzdal svojej distribučnej spoločnosti. Dôvodom sú financie

V Programovom vyhlásení vlády sa uvádza, že vláda zváži zriadenie štátnej distribučnej spoločnosti na dodávku liekov a zdravotníckych pomôcok.
Napriek pripomienkam zo sektora ministerstvo zdravotníctva od zváženia prešlo postupne k reálnym krokom a po schválení koncepcie návrhu vládou minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský predložil do medzirezortného pripomienkového konania Návrh koncepcie zriadenia štátnej distribučnej spoločnosti na dodávanie liekov a zdravotníckych pomôcok.
Po mesiacoch prípravy, plánovania, vyčlenených finančných zdrojov však ministerstvo zdravotníctva pripustilo, že štátna distribučná spoločnosť nebude. Dôvodom sú financie.
Štúdia realizovateľnosti
Ešte v novembri 2021 predložilo ministerstvo zdravotníctva do medzirezortného pripomienkového konania návrh koncepcie na zriadenie štátnej distribučnej spoločnosti. V rámci MPK bolo vznesených 52 pripomienok, z toho 28 zásadných.
V predloženom materiáli okrem iného ministerstvo navrhovalo, že je potrebné pre zabezpečenie fungovania štátnej distribučnej spoločnosti a profesionálnu prípravu vypracovať štúdiu realizovateľnosti.
{{suvisiace}}
Ministerstvo zdravotníctva napriek pripomienkam dalo vypracovať štúdiu realizovateľnosti a vo februári 2022 predložilo do medzirezortného pripomienkového konania opäť Návrh koncepcie zriadenia štátnej distribučnej spoločnosti na dodávanie liekov a zdravotníckych pomôcok v pôsobnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Tentokrát však s iným záverom. Ministerstvo priznalo, že štátna distribučná spoločnosť nebude.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
„V rámci medzirezortného pripomienkového konania k materiálu sa však nepodarilo odstrániť viaceré zásadné pripomienky,“ vyhodnotilo ministerstvo zdravotníctva. Tie sa týkali predovšetkým financovania tejto distribučnej spoločnosti, aby jej zriadenie nemalo dodatočné požiadavky na rozpočet verejnej správy.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní bolo vznesených 62 pripomienok, z toho 13 zásadných.
V nasledujúcej časti uvádzame niektoré z pripomienok.
Poskytovatelia mohli mať problém s dostupnosťou špecifických liekov
Keďže v návrhu materiálu sa uvádzalo, že „štátna distribučná spoločnosť bude zabezpečovať nákup, predaj a distribúciu liekov, zdravotných pomôcok a zdravotníckeho materiálu prioritne pre štátne nemocnice, štátne lekárne a ostatné štátne zdravotnícke zariadenia“, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR žiadala v rámci pripomienok o doplnenie návrhu či štát, prípadne ministerstvo zdravotníctva bude garantovať zachovanú dostupnosť liekov pre všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti po vytvorení štátnej distribučnej spoločnosti.
Asociácia pripomenula, že výrobcovia liekov majú stanovené alokácie svojich produktov pre jednotlivé krajiny, ktoré vychádzajú z priemernej ročnej spotreby a zároveň schopnosti výrobcu pokrývať dopyt. Alokácie liekov pre SK trh by sa nenavýšili, ale prerozdelili. Toto asociácia považovala za riziko na zachovanie dostupnosti liekov pre všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
{{odporucane}}
V rámci MPK asociácia tiež konštatovala, že „ak si štátna distribučná spoločnosť vydobyje významné zastúpenie na trhu distribúcie liekov a ZM (vzhľadom na očakávaný ročný obrat 350 mil. eur), je dôvodné predpokladať, že štátny distribútor bude disponovať výraznou alokáciou liekov, ktoré bude prioritne dodávať pre štátne nemocnice, štátne lekárne a ostatné ZZ (ako to vyplýva z navrhovaného riešenia). Pri liekoch s obmedzenou dostupnosťou a pri špecifických liekoch tak ostatní poskytovatelia ZS môžu mať reálny problém s ich dostupnosťou.“
Absencia odborných požiadaviek
Bratislavský samosprávny kraj v rámci pripomienok zhodnotil, že „súčasná distribúcia liekov a zdravotníckych pomôcok je adekvátne zabezpečovaná existujúcimi distribučnými spoločnosťami. Distribučný reťazec v slovenskej republike (výrobca/dodávateľ, distribútor, lekáreň) nevykazuje zásadné nedostatky alebo nefunkčnosť z dôvodu nesprávneho nastavenia vzťahov alebo chýbania subjektov v jednotlivých jeho častiach.“
Kraj pripomenul, že krízové situácie, kedy štát potrebuje riešiť dostupnosť vybraných komodít v rámci krízových situácií v ostatnom období (Covid-19) boli riešené jednak v rámci centrálnych nákupov vakcín inštitúciami EU a jednak v rámci SŠHR a zmluvných vzťahov s existujúcimi distribučnými reťazcami s vybudovanými logisticko-distribučnými prepojeniami zo zdravotníckymi zariadeniami (diagnostické a iné zdravotnícke pomôcky).
„V SR neboli evidované negatívne skúsenosti v súčasnom systéme logistiky a distribúcie liekov a zdravotníckych pomôcok v čase krízových situácií,“ uviedol Bratislavský samosprávny kraj.
Samosprávny kraj zároveň upozornil na absenciu garancie rovnoprávnosti pri poskytovaní služieb štátnej distribučnej spoločnosti a súčasne existujúcich distribučných spoločností ako jeden z pilierov eu spoločenstva. Taktiež na absenciu odborných požiadaviek na správnu distribučnú prax a absencia analýzy týchto požiadaviek, a to hlavne v kontexte outsorcingu distribučných služieb štatnej spoločnosti.
Štátna distribučná spoločnosť nedáva ekonomický zmysel
V návrhu koncepcie zriadenia štátnej distribučnej spoločnosti sa uvádza, že na veľkodistribúciu liekov sú dnes kladené vysoké nároky, a to najmä na kvalitu a bezpečnosť skladovania a vysoký stupeň automatizácie skladovania vzhľadom na veľký počet položiek. Dnešná prax pri preprave a zásobovaní je postavená na dennom intervale zásobovania, v prípade lekární aj na zásobovaní niekoľko krát za deň. Takteiž sa spomína, že v dôsledku vysokej finančnej náročnosti veľkodistribúcie sa na trhu sa už noví distribútori neobjavujú.
Z tohto dôvodu zdravotná poisťovňa Dôvera reagovala pripomienkou, že „zriadenie štátnej distribučnej spoločnosti nedáva ekonomický zmysel, na slovenskom trhu už nie je priestor na ekonomicky efektívne fungovanie ďalšej distribučnej spoločnosti.“
V návrhu sa tiež uvádza, že Všeobecnej zdravotnej poisťovni sa nepodarilo zvýšiť objem centrálne nakupovaných liekov v súlade s opatrením Revízie výdavkov na zdravotníctvo II. hlavne z dôvodu, že výrobcovia opakovane odmietli poskytnúť zľavu do centrálneho nákupu a nesúhlasili so zverejnením ceny z CN. Podľa zdravotnej poisťovne Dôvera preto nie je dôvod predpokladať, že „zriadením štátnej distribučnej spoločnosti sa situácia zmení a že výrobcovia najmä originálnych liekov budú poskytovať zľavy pre štátnu distribučnú spoločnosť, ktorá sa bude takisto musieť v súlade so zákonom o Verejnom obstarávaní prihlásiť do verejnej súťaže.“
Zdravotná poisťovňa Dôvera v rámci pripomienkovania spomenula aj ďalšie nedostatky.
V návrhu sa spomína zavedenie a prevádzkovanie „Centralizovanej automatickej prípravy liekov„ pre veľkých nemocničných klientov. Tento spôsob prípravy personalizovaných balení liekov pre koncových pacientov môže byť najväčším stimulom pre nemocnice, aby prešli k nákupu liekov od štátnej distribučnej spoločnosti, nakoľko tento spôsob balenia liekov, podľa dodávateľov technológií personalizovaného balenia, prináša úsporu liekov, ktorá sa pohybuje na úrovni 20 až 30 %.“
„Distribučná spoločnosť nie je oprávnená vykonávať takúto činnosť, toto patrí výlučne do pôsobnosti lekárne,“ upozornila Dôvera.
Ďalej sa v návrhu uvádza, že Štátna distribučná spoločnosť bude vyhľadávať a iniciovať registráciu generických liekov, čo je podľa Dôvery takisto nezmysel. „Iniciovať akúkoľvek registráciu môže len výrobca daného lieku, resp. držiteľ patentu,“ podotkla poisťovňa.
V návrhu sa uvádza ako predpokladaná ročná úspora nákladov na lieky v štátnom sektore od úvodných 10% ročne až po 20 % ročne po zavedení všetkých plánovaných procesov, čo pri súčasnej spotrebe liekov a zdravotníckeho materiálu a cenovej hladine predstavuje 35 až 50 miliónov eur ročne. Tieto údaje zdravotná poisťovňa Dôvera považuje za nereálne.
„Zabezpečenie dostupnosti liekov a plynulosti zásobovania zdrav. zariadení liekmi cez štátnu distribučnú spoločnosť bude v prvom rade závisieť od jej platobnej schopnosti. Vzhľadom na platobnú disciplínu štátnych nemocníc je dôvodné predpokladať, že štátna distribučná spoločnosť môže mať problémy s dostatočným cashflow na úhradu pohľadávok svojich dodávateľov liekov a zdrav. pomôcok v reálnom čase. Môže teda nastať situácia, že akcionár bude musieť neustále dofinancovávať štátnu distribučnú spoločnosť, aby zabezpečil jej fungovanie,“ skonštatovala poisťovňa.
Zriadenie štátnej distribučnej spoločnosti na dodávanie liekov a zdravotníckych pomôcok v pôsobnosti MZ považuje zdravotná poisťovňa Dôvera za neúčelné, pričom potreba jej zriadenia nenapĺňa žiadny verejný záujem.
Podľa poisťovne štátna distribučná spoločnosť by nefungovala efektívne. „Môžeme to vidieť na neefektívnom fungovaní štátnych nemocníc a štátnej zdravotnej poisťovne, ako aj rôznych iných projektoch realizovaných štátom. Ministerstvo zdravotníctva SR, v ktorého pôsobnosti má byť štátna distribučná spoločnosť, nie je v súčasnosti schopné riadne a včas realizovať niekoľko projektov z plánu obnovy (napríklad: výstavbu nemocnice Rázsochy). Nedáva nám preto zmysel, prečo má záujem zastrešovať aj takúto spoločnosť. Záverom uvádzame, že kvalita a efektívnosť distribúcie liekov bude jej zriadením zjavne zhoršená,“ dodala Dôvera.
Nie je jasné, akým spôsobom má byť zabezpečená návratnosť investície
Ministerstvo financií nesúhlasilo v rámci MPK s formou založenia akciovej spoločnosti s účasťou štátu. „Predkladateľ deklaruje, že jeho primárnym cieľom nebude vytváranie zisku, ale forma a. s. je o podnikateľskej činnosti a zisku. Jedná sa o protipólne vyjadrenia,“ pripomienkovalo MF.
Podľa ministerstva financií s materiálom „bude možné súhlasiť len za podmienky, že z neho nebude vyplývať rozpočtovo nekrytý vplyv, t. j. všetky vplyvy (aj za oblasť zamestnanosti) z neho vyplývajúce budú zabezpečené v rámci schválených limitov dotknutých subjektov verejnej správy, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy“.
Rezort financií žiadal dopracovať detailné vyčíslenie úspor, ktoré zriadenie spoločnosti prinesie pre verejné zdravotné poistenie a naplnenie cieľov, ktoré sú uvedené v materiáli. Podľa MF z predloženého materiálu nie je jasné, akým spôsobom má byť zabezpečená návratnosť investície do zriadenia štátnej distribučnej spoločnosti na dodávanie liekov a zdravotníckych pomôcok.
„Jedným z cieľov zriadenia štátnej distribučnej spoločnosti je úspora nákladov na lieky a zdravotnícke pomôcky. Z predloženého materiálu však nie je jasný mechanizmus úspor a návratnosti investície pre rozpočet. Na cenu liekov má vplyv centrálne obstarávanie, ktoré je ale oddelené od zámeru zriadiť štátom vlastnené liekovú distribučnú spoločnosť,“ pripomienkovalo MF.
Nie je možné vyhodnotiť vplyv na súťaž
Aj Protimonopolný úrad SR pripomienkoval, že v materiáli nie je dostatočne odôvodnený zmysel a cieľ zriadenia štátnej distribučnej spoločnosti. „Odôvodnenie nachádzajúce sa v materiáli nemožno považovať za dostatočne konkrétne. Vzhľadom na nekonkrétnosť materiálu nie je možné vyhodnotiť vplyv štátnej distribučnej spoločnosti na súťaž, a to z hľadiska antitrustu,“ zhodnotil úrad.
Protimonopolný úrad tiež podotkol, že v doložke vybraných vplyvov je uvedené, že materiál nemá vplyv na podnikateľské prostredie.
„Ak štátna distribučná spoločnosť bude prioritne riešiť centrálne obstarávanie a distribúciu liekov pre štátne zdravotnícke zariadenia, pričom bude nezisková, tak jej pôsobenie na trhu bude mať vplyv jednak na ostatných distribútorov liekov, voči ktorým bude pôsobiť ako konkurent, ako aj na súkromné a štátne zdravotnícke zariadenia, ktoré sú odberateľmi distribučných spoločností. Uvedený vplyv na podnikateľské prostredie by mal byť v materiáli vyhodnotený,“ podotkol v rámci MPK Protimonopolný úrad SR.