Reakcia politických strán na správu ÚDZS o masívnych stratách zdravotných poisťovní

V ankete sme oslovili vybraných predstaviteľov politických strán, konkrétne KDH, Demokratov (Andreu Letanovskú), Progresívne Slovensko (Oskara Dvořáka), SaS (Tomáša Szalay), OĽaNO (Marek Krajčí) a stranu SMER (Vladimír Baláž). Odpovede zverejňujeme celé bez úprav.
Do uzávierky na naše otázky nereagovali Progresívne Slovensko, Demokrati ani OĽaNO.
{{suvisiace}}
Politickým stranám a hnutiam sme položili nasledujúce otázky:
- V tlačovej správe ÚDZS upozornil na to, že všetky tri zdravotné poisťovne vykázali za prvý polrok stratu, tá sa má do konca roka ešte prehĺbiť. Je podľa vás potrebné dofinancovať sektor, ak áno, ako (zvýšená platba za poistencov štátu alebo hľadaním iného zdroja financovania)?
- Aký je váš postoj ku programovej vyhláške? Preferujete jej posilňovanie alebo naopak jej zrušenie.
- VšZP reálne hrozí, že bez dofinancovania klesne jej záporné imanie hlboko pod legislatívne minimum. Podporili by ste zvýšenie základného imania VšZP?
- Koná ÚDZS dostatočne alebo z vášho pohľadu nevyužíva všetky svoje možnosti na to, aby finančnú situáciu v poisťovniach precíznejšie moderoval a v prípade potreby učinil intervenčné kroky pre zlepšenie finančnej kondície ktorejkoľvek poisťovne, vrátane nariadenie ozdravného plánu?
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Monika Kolejáková (KDH)
Foto: FB M.K.
- Starostlivosť všetkým 5,5 milióna hradia takmer výhradne zamestnanci a ich zamestnávatelia. Na poistencov štátu sa skladajú daňami opäť zamestnávatelia. Táto produktívna časť obyvateľstva sa vplyvom nepriaznivej demografickej krivky zmenšuje. Ďalšie plošné zvyšovanie odvodového zaťaženia len prehlbuje nespravodlivosť. A bude vždy nedostatočné. Je čas zamyslieť sa nad výchovným používaním platieb zacielením na znižovanie nadužívania a zodpovednosť za svoje zdravie nie choroby.
- V tomto štádiu navrhujeme úhradovú vyhlášku ponechať. Jej vylepšenie je reálne, ak bude MZ SR rokovať včas s celým sektorom, publikovať ju v zákonnom termíne a ak ju MF SR bude brať plne na vedomie v rámci štátneho rozpočtu. Aktuálne navrhujeme zvýšiť jej flexibilitu napr. možnosťou presunu nedočerpaných finančných zdrojov z lôžkovej časti nemocnice do iných vyšetrovacích zložiek nemocnice, pretože bezlimitné prostredie ambulantu indukuje ich zvýšenie, čo laboratórni poskytovatelia nevedia ovplyvniť, alebo napr. umožniť poisťovniam stimulovať úsporné opatrenia na strane ambulantného poskytovateľa jeho odmeňovaním.
- Ďalšie zvyšovanie základného imania zdravotných poisťovní má zmysel iba, ak by zákon stanovil robustnejšie požiadavky na primeranosť vlastného kapitálu. MZ SR aj MF SR dlhodobo podceňovali účtovnú realitu zdravotných poisťovní a zaoberali sa len cash pohľadom, čo nie je dostatočne systémové nastavenie. Zmena si vyžaduje včasnú spoluprácu všetkých dotknutých strán vrátane ZP ešte pred tvorbou rozpočtu.
- ÚDZS ma stále možnosť nariadiť ozdravný plán, ak poisťovne nedodržali rozpočet a rovnako má možnosť nariadiť nútenú správu, ak akcionári nekonajú. Na druhej strane ZP má včas pripraviť a odkomunikovať svoj obchodno-finančný plán ešte pred schválením štátneho rozpočtu, aby sa všetky rozpočty v zdravotníctve zreálnili a zároveň boli predvídateľné. ÚDZS by mal byť ten orgán, ktorý svojimi intervenciami dohliada na stabilitu a predvídateľnosť prostredia. Je to legitímne a žiadúce pre dobro veci.
{{odporucane}}
Vladimír Baláž (SMER)
Foto: FB V.B.
- Slovenská republika je po rokoch vlády terajšej opozície v silnej konsolidácii verejných financií. Z toho dôvodu si myslím a predpokladám, že sa budú musieť hľadať vnútorné zdroje na zastavenie prepadu hospodárenia zdravotných poisťovní.
- Programová vyhláška predstavuje silný nástroj, s ktorým môže štát určovať priority v systéme zdravotníctva.
- Ak vznikne reálna hrozba vzniku defaultu VŠZP, bude navýšenie základného imania nevyhnutné.
- ÚDZS koná v súčasnosti dostatočne, som však dlhodobý zástanca kontroly ZP NBS.
Tomáš Szalay (SaS)
Foto: FB T.S.
- Na dofinancovanie nemáme v rozpočte zdroje. Je načase robiť poriadok a efektívnejšie využívať tie zdroje, ktoré máme. Navyše je potrebné zaviesť spoluúčasť, zúžiť rozsah bezplatnosti. Zrušiť platový automat a platiť poskytovateľom podľa ich výkonnosti.
- Môj vzťah k programovej vyhláške je od začiatku negatívny. Je to regulácia, ktorá zhoršuje stav v zdravotníctve. Ministerskí úradníci nevedia ako funguje zdravotníctvo. A ak aj trochu tušia, nevedia to lepšie než samotní hráči na trhu. Vyhláška nepodporuje zvyšovanie efektivity. Reálne znižuje hodnotu za peniaze. Ak by som mohol, okamžite ju zruším.
- VšZP, ktorá sa opakovane prepadáva do strát a ocitá sa v zápornom imaní, treba rozdeliť a predať v medzinárodnom tendri. Získame zdroje do zdravotníctva (z niečoho bude treba postaviť nUNB i Martin). A do významnej miery odpolitizujeme zdravotníctvo, VšZP prestane byť bankomat pre politikov.
- Nezávislý regulátor by mal už určite zasiahnuť. Ale ÚDZS je v pasci. Nie je nezávislý. Predsedu úradu môže vláda kedykoľvek odvolať. Ako môže potom takýto regulátor slobodne konať? Bezzubosť úradu len prehlbuje problémy slovenského zdravotníctva.