/* JS */
28.05.2024

Nespokojnosť s postupom pri liečbe je najčastejším dôvodom, prečo sa ľudia obracajú na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Takéto podania predstavujú takmer polovicu všetkých podaní (43%).
Nespokojnosť s postupom pri liečbe je najčastejším dôvodom, prečo sa ľudia obracajú na Úrad pre dohľad
Odporúčame

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou riešil v roku 2023 celkovo 2 133 podaní v oblasti poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti; vrátane 442 podaní nedoriešených z predchádzajúcich rokov. Ako úrad informuje vo svojej tlačovej správe, vyriešených bolo 1 637 podaní, čo predstavuje 77 percent. Ku koncu minulého roka zostalo v procese riešenia ešte 496 podaní.

Podania podľa predmetu

Zdroj: ÚDZS

V minulom roku úrad výkonom dohľadu vyriešil celkovo 679 podaní v oblasti poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti. Z tohto počtu bolo 126 podaní opodstatnených, 544 neopodstatnených a 9 podaní odložil ad acta.

Podania riešené výkonom dohľadu 

Zdroj: ÚDZS

V opodstatnených podaniach riešených výkonom dohľadu a ukončených v roku 2023 bolo najčastejšie zistené pochybenie v špecializačnom odbore vnútorné lekárstvo (16,54 %) a oftalmológia (14,29 %).

Opodstatnené špecializačné odbory

Zdroj: ÚDZS

Úrad pripomenul, že aj v roku 2023 naďalej sledoval vývoj zvyšujúceho sa počtu podaní vo vzťahu ku skupine poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zo skupiny iClinic. V roku 2023 úrad prijal 27 nových podaní. Z celkového počtu 74 doteraz prijatých podaní úrad vyriešil 67 podaní, z toho v 34 podaniach bolo zistené porušenie. 7 podaní zostáva v riešení.

V roku 2022 úrad vyriešil výkonom dohľadu 986 podaní, pri porovnaní s rokom 2023 stúplo percento opodstatnených podaní riešených výkonom dohľadu na 18,56 % (v roku 2022 to bolo 15,52 %). Úrad argumentuje, že „tento percentuálny nárast je spôsobený znížením počtu podaní riešených výkonom dohľadu, pričom počty opodstatnených podaní sa držali na približne rovnakej úrovni“.

{{suvisiace}}

Spomínané zníženie celkového počtu podaní riešených výkonom dohľadu úrad pripisuje trom dôvodom: 

  1. podania riešil priamo poskytovateľ zdravotnej starostlivosti; 
  2. novelou zákona č. 581/2004 Z. z. sa zadefinovalo obdobie, kedy úrad môže podanie odmietnuť; v súlade s § 43a ods. 9 písm. d) úrad podnet odmietne, „ak obdobie, v ktorom malo dôjsť k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, je viac ako päť rokov od doručenia podnetu úradu“, 
  3. úrad tiež zlepšil informovanosť verejnosti o postupoch pri podávaní sťažností.

Sankcie/edukácia

V roku 2023 úrad uložil celkovo 76 pokút za nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť. A to v celkovej výške 86 850 eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o pokles.

Pokuty uložené pobočkami úradu podľa regiónov vo finančnom vyjadrení (bez ohľadu na kritérium nadobudnutia právoplatnosti vydaného rozhodnutia)

Zdroj: ÚDZS

Podľa predsedu úradu Michala Palkoviča je prioritou úradu viesť poskytovateľov k správnym liečebným postupom i k udržateľnému prístupu k pacientom. „Takže viac nám záleží na osvete ako na pokutách, pred finančným postihom uprednostňujeme ukladanie nápravných opatrení, aby sa chyby neopakovali“.

{{odporucane}}

Úrad zároveň informuje, že edukatívnu činnosť úradu je vidieť aj vo zverejnení anonymizovaných údajov o všetkých podnetoch na výkon dohľadu za predchádzajúci kalendárny rok. Kde sú uvedené všetky pochybenia zistené v rámci poskytovanej zdravotnej starostlivosti. „Týkajú sa diagnostického postupu, odberu anamnézy, nedostatočnosti vykonaných vyšetrení, resp. opomenutia ich realizácie, nedostatočnosti sledovania pacienta, zhodnotenia stavu pacienta či časového faktoru podanej liečby a v neposlednom rade aj zistených pochybení pri vedení zdravotnej dokumentácie,“ informuje úrad.

Plus v snahe predchádzať chybám v liečbe a prístupe k pacientom úrad vydal aj tento rok kazuistiky. Ide o výber najzaujímavejších prípadov, ktoré riešil pri prešetrovaní správnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti.

Viac informácií nájdete v Správe o činnosti úradu za rok 2023

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Momentálne nemáte aktívne žiadne predplatné.

Platený obsah
(viditelné iba v admine)

Ďalšie články z kategórie

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
03.12.2025

INEKO: Nemocnicou roka opäť ružomberská nemocnica a nemocnica v Košiciach-Šaci

Inštitút INEKO predstavil výsledky 11. ročníka hodnotenia nemocníc podľa vybraných ukazovateľov kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, operačných skúseností lekárov, náročnosti diagnóz, spokojnosti pacientov, hospodárenia a transparentnosti za posudzované obdobie uplynulých 4 rokov.

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
01.12.2025

Šaško: Novela prinesie zlepšenie systému a prístupu k novým liekom

Minister zdravotníctva Kamil Šaško informoval o zmenách v liekovej politike, ktoré súvisia s návrhom novely zákona o podmienkach a rozsahu úhrady liekov.

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
25.11.2025

INEKO: V transparentnosti a otvorenosti voči verejnosti sa nemocnice viditeľne zlepšujú

Inštitút INEKO zverejnil rebríček najtransparentnejších nemocníc. Tento rok v oblasti transparentnosti boli hodnotené na základe 25 indikátorov.