Nespokojnosť s postupom pri liečbe je najčastejším dôvodom, prečo sa ľudia obracajú na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou riešil v roku 2023 celkovo 2 133 podaní v oblasti poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti; vrátane 442 podaní nedoriešených z predchádzajúcich rokov. Ako úrad informuje vo svojej tlačovej správe, vyriešených bolo 1 637 podaní, čo predstavuje 77 percent. Ku koncu minulého roka zostalo v procese riešenia ešte 496 podaní.
Podania podľa predmetu
Zdroj: ÚDZS
V minulom roku úrad výkonom dohľadu vyriešil celkovo 679 podaní v oblasti poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti. Z tohto počtu bolo 126 podaní opodstatnených, 544 neopodstatnených a 9 podaní odložil ad acta.
Podania riešené výkonom dohľadu
Zdroj: ÚDZS
V opodstatnených podaniach riešených výkonom dohľadu a ukončených v roku 2023 bolo najčastejšie zistené pochybenie v špecializačnom odbore vnútorné lekárstvo (16,54 %) a oftalmológia (14,29 %).
Opodstatnené špecializačné odbory
Zdroj: ÚDZS
Úrad pripomenul, že aj v roku 2023 naďalej sledoval vývoj zvyšujúceho sa počtu podaní vo vzťahu ku skupine poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zo skupiny iClinic. V roku 2023 úrad prijal 27 nových podaní. Z celkového počtu 74 doteraz prijatých podaní úrad vyriešil 67 podaní, z toho v 34 podaniach bolo zistené porušenie. 7 podaní zostáva v riešení.
V roku 2022 úrad vyriešil výkonom dohľadu 986 podaní, pri porovnaní s rokom 2023 stúplo percento opodstatnených podaní riešených výkonom dohľadu na 18,56 % (v roku 2022 to bolo 15,52 %). Úrad argumentuje, že „tento percentuálny nárast je spôsobený znížením počtu podaní riešených výkonom dohľadu, pričom počty opodstatnených podaní sa držali na približne rovnakej úrovni“.
{{suvisiace}}
Spomínané zníženie celkového počtu podaní riešených výkonom dohľadu úrad pripisuje trom dôvodom:
- podania riešil priamo poskytovateľ zdravotnej starostlivosti;
- novelou zákona č. 581/2004 Z. z. sa zadefinovalo obdobie, kedy úrad môže podanie odmietnuť; v súlade s § 43a ods. 9 písm. d) úrad podnet odmietne, „ak obdobie, v ktorom malo dôjsť k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, je viac ako päť rokov od doručenia podnetu úradu“,
- úrad tiež zlepšil informovanosť verejnosti o postupoch pri podávaní sťažností.
Sankcie/edukácia
V roku 2023 úrad uložil celkovo 76 pokút za nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť. A to v celkovej výške 86 850 eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o pokles.
Pokuty uložené pobočkami úradu podľa regiónov vo finančnom vyjadrení (bez ohľadu na kritérium nadobudnutia právoplatnosti vydaného rozhodnutia)
Zdroj: ÚDZS
Podľa predsedu úradu Michala Palkoviča je prioritou úradu viesť poskytovateľov k správnym liečebným postupom i k udržateľnému prístupu k pacientom. „Takže viac nám záleží na osvete ako na pokutách, pred finančným postihom uprednostňujeme ukladanie nápravných opatrení, aby sa chyby neopakovali“.
{{odporucane}}
Úrad zároveň informuje, že edukatívnu činnosť úradu je vidieť aj vo zverejnení anonymizovaných údajov o všetkých podnetoch na výkon dohľadu za predchádzajúci kalendárny rok. Kde sú uvedené všetky pochybenia zistené v rámci poskytovanej zdravotnej starostlivosti. „Týkajú sa diagnostického postupu, odberu anamnézy, nedostatočnosti vykonaných vyšetrení, resp. opomenutia ich realizácie, nedostatočnosti sledovania pacienta, zhodnotenia stavu pacienta či časového faktoru podanej liečby a v neposlednom rade aj zistených pochybení pri vedení zdravotnej dokumentácie,“ informuje úrad.
Plus v snahe predchádzať chybám v liečbe a prístupe k pacientom úrad vydal aj tento rok kazuistiky. Ide o výber najzaujímavejších prípadov, ktoré riešil pri prešetrovaní správnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti.
Viac informácií nájdete v Správe o činnosti úradu za rok 2023.