/* JS */
28.05.2024

Nespokojnosť s postupom pri liečbe je najčastejším dôvodom, prečo sa ľudia obracajú na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou

Takéto podania predstavujú takmer polovicu všetkých podaní (43%).
Nespokojnosť s postupom pri liečbe je najčastejším dôvodom, prečo sa ľudia obracajú na Úrad pre dohľad
Odporúčame

Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou riešil v roku 2023 celkovo 2 133 podaní v oblasti poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti; vrátane 442 podaní nedoriešených z predchádzajúcich rokov. Ako úrad informuje vo svojej tlačovej správe, vyriešených bolo 1 637 podaní, čo predstavuje 77 percent. Ku koncu minulého roka zostalo v procese riešenia ešte 496 podaní.

Podania podľa predmetu

Zdroj: ÚDZS

V minulom roku úrad výkonom dohľadu vyriešil celkovo 679 podaní v oblasti poskytovania zdravotnej a ošetrovateľskej starostlivosti. Z tohto počtu bolo 126 podaní opodstatnených, 544 neopodstatnených a 9 podaní odložil ad acta.

Podania riešené výkonom dohľadu 

Zdroj: ÚDZS

V opodstatnených podaniach riešených výkonom dohľadu a ukončených v roku 2023 bolo najčastejšie zistené pochybenie v špecializačnom odbore vnútorné lekárstvo (16,54 %) a oftalmológia (14,29 %).

Opodstatnené špecializačné odbory

Zdroj: ÚDZS

Úrad pripomenul, že aj v roku 2023 naďalej sledoval vývoj zvyšujúceho sa počtu podaní vo vzťahu ku skupine poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zo skupiny iClinic. V roku 2023 úrad prijal 27 nových podaní. Z celkového počtu 74 doteraz prijatých podaní úrad vyriešil 67 podaní, z toho v 34 podaniach bolo zistené porušenie. 7 podaní zostáva v riešení.

V roku 2022 úrad vyriešil výkonom dohľadu 986 podaní, pri porovnaní s rokom 2023 stúplo percento opodstatnených podaní riešených výkonom dohľadu na 18,56 % (v roku 2022 to bolo 15,52 %). Úrad argumentuje, že „tento percentuálny nárast je spôsobený znížením počtu podaní riešených výkonom dohľadu, pričom počty opodstatnených podaní sa držali na približne rovnakej úrovni“.

{{suvisiace}}

Spomínané zníženie celkového počtu podaní riešených výkonom dohľadu úrad pripisuje trom dôvodom: 

  1. podania riešil priamo poskytovateľ zdravotnej starostlivosti; 
  2. novelou zákona č. 581/2004 Z. z. sa zadefinovalo obdobie, kedy úrad môže podanie odmietnuť; v súlade s § 43a ods. 9 písm. d) úrad podnet odmietne, „ak obdobie, v ktorom malo dôjsť k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, je viac ako päť rokov od doručenia podnetu úradu“, 
  3. úrad tiež zlepšil informovanosť verejnosti o postupoch pri podávaní sťažností.

Sankcie/edukácia

V roku 2023 úrad uložil celkovo 76 pokút za nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť. A to v celkovej výške 86 850 eur. V porovnaní s predchádzajúcim rokom ide o pokles.

Pokuty uložené pobočkami úradu podľa regiónov vo finančnom vyjadrení (bez ohľadu na kritérium nadobudnutia právoplatnosti vydaného rozhodnutia)

Zdroj: ÚDZS

Podľa predsedu úradu Michala Palkoviča je prioritou úradu viesť poskytovateľov k správnym liečebným postupom i k udržateľnému prístupu k pacientom. „Takže viac nám záleží na osvete ako na pokutách, pred finančným postihom uprednostňujeme ukladanie nápravných opatrení, aby sa chyby neopakovali“.

{{odporucane}}

Úrad zároveň informuje, že edukatívnu činnosť úradu je vidieť aj vo zverejnení anonymizovaných údajov o všetkých podnetoch na výkon dohľadu za predchádzajúci kalendárny rok. Kde sú uvedené všetky pochybenia zistené v rámci poskytovanej zdravotnej starostlivosti. „Týkajú sa diagnostického postupu, odberu anamnézy, nedostatočnosti vykonaných vyšetrení, resp. opomenutia ich realizácie, nedostatočnosti sledovania pacienta, zhodnotenia stavu pacienta či časového faktoru podanej liečby a v neposlednom rade aj zistených pochybení pri vedení zdravotnej dokumentácie,“ informuje úrad.

Plus v snahe predchádzať chybám v liečbe a prístupe k pacientom úrad vydal aj tento rok kazuistiky. Ide o výber najzaujímavejších prípadov, ktoré riešil pri prešetrovaní správnosti poskytovanej zdravotnej starostlivosti.

Viac informácií nájdete v Správe o činnosti úradu za rok 2023

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Ďalšie články z kategórie

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
24.10.2025

Do konca roka štátna poisťovňa ruší finančné limity pre zazmluvnené jednodňovky

Od 1. novembra 2025 Všeobecná zdravotná poisťovňa ponúkne svojim zmluvným poskytovateľom jednodňovej zdravotnej starostlivosti bezlimitné úhrady do konca roka.

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
23.10.2025

Splnomocnenec za všetkým vidí mafiu, opätovne spochybnil analýzu SAV a za svojimi tvrdeniami si stojí

Splnomocnenec vlády pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 Peter Kotlár vo štvrtok (23. 10.) informoval, okrem iného, o predložení svojej správy.

Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
17.10.2025

VšZP informuje o systéme financovania nemocníc: Ako fungujú úhrady a referenčné sadzby

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) zverejňuje komplexný prehľad o systéme financovania nemocníc na Slovensku.