Keby alibizmus nadnášal, tak sa tu ministerstvo zdravotníctva nadnáša ako holubička

Redakcia TASR kontaktovala 20. augusta 2024 ministerstvo zdravotníctva, ktoré požiadala o stanovisko k nasledujúcim témam:
- O reakciu ministerstva zdravotníctva na tlačovú správu SK+MED
- TASR sa ministerstva rovnako dopytovala na to, aké kroky MZ v tejto oblasti podnikne
Odpoveď ministerstva zdravotníctva by sa mohla stať novou jednotkou alibizmu. Ministerstvo na tieto dve otázky reagovalo nasledovne:
„Ide o dlhodobý problém. S predstaviteľmi predmetnej asociácie sme na MZ SR na tému pohľadávok rokovali niekoľkokrát. Primárnou príčinou je hospodárenie jednotlivých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a konštrukcia zmlúv so zdravotnými poisťovňami. Ide však o faktory, na ktoré nemá MZ SR vplyv. V rámci procesu kategorizácie zdravotníckych pomôcok vrátane stanovovania ich úhrad z verejného zdravotného poistenia urobilo MZ SR viacero ústretových krokov. Zvýšili sme úradne určené ceny a úhrady zdravotných poisťovní pre celý segment lokomočných pomôcok, upravili sme aj úhrady za inkontinenčné pomôcky tak, aby bolo zachované zásobovanie nášho trhu uvedeným sortimentom. Dôsledným referencovaním cien pravidelne dosahujeme úspory na nákladoch na zdravotníckych pomôckach, čím znižujeme náklady zdravotných poisťovní na tento sortiment. To vytvára prirodzený predpoklad na zlepšenie platobnej disciplíny poskytovateľov voči dodávateľom“. |
{{odporucane}}
Čo my s tým? My sme len vlastník
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Predstavme si modelovú a fiktívnu situáciu.
SK+MED by vydalo tlačovú správu, v ktorej by bilo na poplach, že nemocnice Svet zdravia alebo Agelu majú faktúry po lehote splatnosti vo výške, povedzme, 50 miliónov €. Následne by Svet zdravia alebo Agel vydal stanovisko, že oni s tým, že nemocnice v ich vlastníckej štruktúre platia dodávateľom s omeškaním 400 dní, nič nemajú a je to chyba manažmentu jednotlivých nemocníc v sieti Svet zdravia alebo Agel.
K niečomu tak alibistickému a perfídnemu by sa ktorákoľvek z týchto sietí alebo iných neštátnych nemocníc neznížila. Ak už pre nič iné, tak preto, že by ich akcionár odvolal z funkcií do piatich minút od obdobného vyhlásenia.
{{suvisiace}}
Ministerstvo zdravotníctva teda hovorí, že nie je zodpovedné za nemocnice, ktoré vlastní, manažuje, kontroluje a na ich čele stoja v drvivej väčšine politickí nominanti (výnimkou je Roosveltova nemonica v BB, Národný onkologický ústav a NÚSCH, ktoré majú 10+ rokov tých istých riaditeľov), ktorí vo svojej funkcii zväčša nevydržia ani toľko, čo minister zdravotníctva, ktorý sa v priemere dožije vo svojom kresle 19 mesiacov.
Uviesť, že primárnou príčinou zadlženosti nemocníc je ich hospodárenie, je taká istá triviálnosť, ako povedať, že príčinou padania listov na zem je gravitácia. V čase, kedy SK+MED bije na poplach a otvorene hovorí o tom, že firmy majú plné zuby toho, aby úverovali štát, sa ministerstvo zdravotníctva zmôže len na nič nehovoriace a alibistické stanovisko.
V nedávnom rozhovore štátny tajomník ministerstva zdravotníctva Michal Štofko uviedol, „aktuálny plán pre rok 2024 je, aby sme zastavili nárast dlhov štátnych nemocníc. Nesanujeme dlh predchádzajúcich období“.
Oslovili sme teda všetky nemocnice, ktoré sú príspevkovými organizáciami ministerstva zdravotníctva, a aktuálne zisťujeme, či sa nárast dlhov podarilo zastaviť alebo tvorba dlhov pokračuje i naďalej. Treba pripomenúť, že 19. 09. 2024 rozhodne Európsky súd o možných sankciách, ktoré bude Slovenská republika nútená platiť za to, že nemocnice v gescii štátu platia svoje záväzky v priemere s meškaním 397 dní.