/* JS */
skyscraper-ozdravme-1-re1km
Skyscraper-left (120 x 600 px)
50
skyscraper_ozdravme_1
skyscraper-ozdravme-2
Skyscraper-right (120 x 600 px)
50
OZDRAVME.SK
dr-max-balicky-right
Skyscraper-right (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
dr-max-balicky
Skyscraper-left (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
co-sa-deje
Leaderboard (728 x 90 px)
100
Informujeme o tom, čo sa deje v zdravotníctve.
takeda-zriedkave-choroby
Leaderboard (728 x 90 px)
Zriedkavé choroby sú časté
03.03.2025

Komentár Martina Vlachynského: Áno, toto je konkurencia

V posledných dňoch na mňa začali vyskakovať polemiky o odzmluvnení niektorých očných kliník štátnou Všeobecnou zdravotnou poisťovňou.
Komentár Martina Vlachynského: Áno, toto je konkurencia
Odporúčame

Autori týchto textov, vycvičení realitou slovenského zdravotníctva, hľadajú v rozhodnutí VšZP nejaké zákulisné ťahy. Pre mňa je to však pekná ukážka systémovej funkcie nášho zdravotníctva – konkurencie.   

{{suvisiace}}

Opakujem sa v každom druhom komentári, ale musím: slovenský systém verejného zdravotníctva je legislatívne postavený na modeli manažovanej konkurencie. V ňom sa slobodne dohadujú poisťovne s poskytovateľmi tak, aby nákupmi naplnili aspoň zákonom definované potreby svojich klientov a zároveň dosiahli čo najlepšie finančné výsledky.

Čokoľvek nakúpené nad úroveň zákonom požadovaného minima je na jednej strane bonusom pre klientov, na strane druhej dodatočnou finančnou záťažou poisťovne. Odzmluvniť niektorých poskytovateľov je legitímny krok, ak sa tým neohrozí zákonný nárok klientov na zdravotnú starostlivosť. VšZP ušetrí finančné zdroje, zaplatí ale spokojnosťou svojich klientov. Dobrý manažér musí neustále hľadať rovnováhu medzi týmito dvoma protichodnými silami.

Nanešťastie, stále sa bavíme o konkurencii, ktorá ťahá jednu nohu za sebou. Skutočnou konkurenciou by bolo, ak by poisťovne mohli klientom ponúkať viaceré produkty. Základný balík za povinný odvod, rozšírený balík za príplatok. Tak, ako je to bežné v Holandsku.

{{odporucane}}

V tomto bode by som mohol skončiť, ale neskončím.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Bystrejší čitatelia určite vidia slona v miestnosti. Je ním formulka „zákonom definované potreby“.

Áno, nárok pacienta je stále napriek čiastkovým pokrokom našou legislatívou stále uchopený prinajlepšom vágne – hoci zhodou okolností práve pri šedom zákale existuje centrálna čakacia listina už od roku 2009 a od 1.1.2025 je stanovený aj maximálny limit 120 dní. V tomto prípade je teda nárok stanovený pomerne dobre, to však samozrejme neplatí na všetky situácie. Chýbajúca definícia nároku pacienta však nie je zlyhaním konkurencie, ale regulátora.


Martin Vlachynský, analytik INESS

Ďalšie články z kategórie

Komentár Petra Kováča: Ach, aké očarujúce divadlo tu máme!
Odporúčame
01.09.2025

Komentár Petra Kováča: Ach, aké očarujúce divadlo tu máme!

Splnomätenec pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 – nech je požehnaná jeho úporná snaha – sa rozhodol vynechať nudné manažérske detaily a vrhol sa po hlave do močiara antivaxerských a konšpiračných teórií.

Otvorený list diabetologičky Kubincovej ombudsmanovi Dobrovodskému
01.09.2025

Otvorený list diabetologičky Kubincovej ombudsmanovi Dobrovodskému

Visolajský sa „obúva“ do organizácie a ženy, ktorej nesiaha ani po členky
Odporúčame
29.08.2025

Komentár Šimona Jeseňáka: Visolajský sa „obúva“ do organizácie a ženy, ktorej nesiaha ani po členky

Integrálnou súčasťou agitačnej existencie Petra Visolajského je manipulácia a konšpirácie. Od pravidelného respondenta Infovojny sa pochopiteľne nič iné ako podlosť očakávať nedá. Tentokrát si vyšliapol na AOPP: