Zahryznutie do jablka tendru a tanec na hrane zákona

Minister zdravotníctva Kamil Šaško na videu hovorí o tom, že tender na záchranky „bude zrušený a bude zrušený zákonným spôsobom“.
Vo videu, kde oznamoval, že vo funkcii končí doterajší riaditeľ Matej Povolný, ďalej hovorí, „preto od zajtrajšieho dňa (video minister uverejnil v pondelok 11. 08. 2025) poverím vedením tohto strediska nového štatutára (pozn.red. 12. 8. sa ním stal Jozef Hricka), ktorý uskutoční v najbližšom možnom čase všetky potrebné kroky na zrušenie tendra. Plne v súlade so zákonom. Jasne som v uplynulých dňoch avizoval, že pokiaľ bude potrebné pristúpiť k zrušeniu tendra, tender bude zákonným spôsobom zrušený a tento tender zrušený bude“.
{{suvisiace}}
Čo teda minister hovorí?
- Tender na záchranky bude zrušený.
- Minister poveril nového štatutára Jozefa Hricku, ktorý má uskutočniť všetky potrebné kroky na zrušenie tendra a to plne v súlade so zákonom.
Minister Šaško však nehovorí, ako bude tento tender zrušený, na základe akého zákona a z akých zákonných dôvodov sa má tento tender zrušiť.
Naopak minister Šaško hovoril, že Jozef Hricko uskutoční všetky potrebné kroky na zrušenie tendra. No a Jozef Hricko podľa informácií ozdravme tender reálne zrušil. Zatiaľ však nevieme odpovede na mnohé otázky.
Počas svojich vyjadrení, v priebehu ostatných dní, hovoril minister Šaško opakovane, že s tendrom dokopy nič nemá a tender je výhradne zodpovednosťou Operačného strediska ZZS.
Hricko tender zrušil. Ihneď po svojom nástupe do funkcie, stále však nevieme, či urobilo Operačné stredisko a komisia, ktorá bola zodpovedná za tender pri výbere prevádzkovateľov bodov, nejaké chyby alebo rovno porušenia zákona.
Ak nie, prečo sa teda tender ruší a rovnako platí, že ak zákon nebol porušený, prečo mal nový riaditeľ Operačného strediska Hricko za úlohu tender zrušiť.
Znamená to, že sa vracajú časy, kedy dostávali štátni nominanti v podriadených organizáciách ministerstva zdravotníctva jasné politické noty? Pretože, presne takto postupoval Marek Krajčí, ktorý na margo menovania Renáty Bláhovej do funkcie šéfky Úradu pred dohľad nad zdravotnou starostlivosťou uviedol, „pani Bláhová mala jasné politické noty“. A podľa doterajšieho konania Hricka, ktorý tender zrušil, pričom nebola ani len teoretická šanca, žeby sa mal čas zoznámiť s priebehom či výsledkami výberového konania, to veru vyznieva tak, že tieto noty dostal.
{{odporucane}}
Reči sa hovoria, chlieb sa je
Tender je v čase písania tohto článku už zrušený, čo nám potvrdili dva od seba nezávislé zdroje z prostredia ministerstva zdravotníctva. Avšak tento tender nemôže byť zrušený len tak, lebo sa minister rozhodne, pretože na to nemá žiadne právne kompetencie.
Platí samozrejme, že už minimálne od doby, kedy Fico povedal, že tender musí byť zrušený, pracujú právnické mozgy ministerstva zdravotníctva a Hlasu-SD na tom, aby tender zrušený bol. A podarilo sa.
Zápletka však len začína, keďže zákon 578/2004 nepripúšťa a nespomína možnosť zrušenia výberového konania. Takúto možnosť, ergo zrušenie tendra, nepozná ani výberové konanie, ktoré vyhlásilo Operačné stredisko ZZS SR. Nový šéf Operačného strediska ako i minister zdravotníctva tak budú musieť vysvetľovať, akou právnou kľučkou bol tender zrušený.
Výsledky sa stali
Podľa našich informácií bol priebeh posledných dní nasledovný. Dnes už ex-šéf Operačného strediska Povolný absolvoval výberové konanie na svoju pozíciu minulý týždeň. Uspel v ňom. Druhý v poradí skončil Júliu Pavčo, ergo rovnako exriaditeľ Operačného strediska.
Ako vo svojom článku podrobenejšie rozoberá redaktor SME Ján Krempaský, po odstúpení z funkcie to bol práve Pavčo, ktorý by mal Povolného nahradiť. Ako v článku uvádza, „ak chce Šaško v utorok len niekoho poveriť vedením operačného strediska, znamenalo by to, že Povolný musel po tom, ako odstúpil ako dočasný riaditeľ, prijať dekrét o menovaní za riadneho riaditeľa strediska. Tým by sa celý proces výberového konania uzavrel a Šaško by tak už nemusel vymenovať Pavča. Tento scenár denníku SME potvrdil zdroj blízky výberovému konaniu. V reakcii pre SME ho nevylúčil ani Povolný. Momentálne je na dovolenke“.
Minister Šaško sa týmto krokom vyhol ďalšej nášľapnej míne. Podľa informácií ozdravme totiž Pavčo pracoval pre LSE a ZaMED, ergo pre dvoch uchádzačov, ktorí vo výberovom konaní neuspeli. V prípade, ak by Šaško menoval Pavča, vzbudilo by to dodatočné otázky o celom výberovom procese.
Povolný z funkcie odstúpil. Po tom, čo bol do nej dekrétom menovaný. Medzitým však urobil jeden „gaťafalš“. Ministerstvu zdravotníctva elektronicky doručil Záverečnú správu VK ZZS, v preklade výsledky výberového konania na zriaďovateľov záchraniek. Týmto krokom v princípe ukončil výberové konanie na zriaďovateľov bodov záchraniek.
V prípade, ak by tento krok nenastal, mal by minister Šaško ako i dočasne poverený šéf OS ZZS Hricko o niečo jednoduchšiu situáciu pri právnom zdôvodnení a vytvorení argumentačného zásobníka dôvodov, prečo bol tender zrušený.

Čo ďalej?
Hricko bude nový frontman. Prečo? Keďže zákon 578/2204 nepripúšťa možnosť zrušenia výberového konania, tak minister zdravotníctva Kamil Šaško nemá oprávnenie s týmto „výberkom“ čokoľvek robiť a jediný, kto to môže teoreticky urobiť, je OS ZZS SR a to podľa § 14 ods. 1 zákona 578/2004, § 3 ods. 3 písm. t) zákona 579/2004.
Ak je Slovensko stále právnym štátom, stále platí princíp legality vo verejnej správe, teda štát v tomto prípade môže rozhodovať iba a len v súlade s platným zákonom. Keďže OS ZZS SR zrušilo tender, tak ďalším a zrejme jedným z mála možných krokov, je zmena zákona (578, 579 a ďalších), ktorý by umožnil legálne zrušenie tohto výberového konania.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Na to sa však bude musieť Kamil Šaško ešte zapotiť, minimálne ako počas ostatnej tlačovej konferencie. Celá legislatívna zmena sa totiž musí udiať ešte predtým, ako vypršia licencie na štyri body záchraniek do 28. 08. 2025. Pričom bude platiť, že celý proces bude musieť potenciálne prebehnúť v „turbo“ skrátenom legislatívnom procese. Na zmenu legislatívy však Šaško potrebuje minimálne 39 poslancov a to len v prípade, že by v parlamente bolo prítomných len 76 poslancov.
O súčasnej opozícii ilúzie nemáme, no takto babrácky sa určite nezachová a parlamentné lavice budú opozíciou do maximálne možnej miery zaplnené.
To znamená, že Šaško bude musieť nájsť podporu týchto legislatívnych zmien nielen medzi poslancami vlastnej strany ale aj medzi poslancami SMERu a SNS.
Ani zmena zákona nemusí stačiť
Tender, výberové konanie, či súťaž krásy sa stali. OS ZZS SR výsledky tendra Šaškovi doručilo a teda výsledky existujú.
A ak by aj došlo ku zmene zákona a zrušeniu výberového konania, ostáva potom otázna právna istota účastníkov konania, ktorí sa do konania prihlásili na základe vtedy platnej legislatívy, vynaložili finančné prostriedky (a ďalšie) na to, aby splnili podmienky účasti vo výberovom konaní, pričom vopred neboli oboznámení (vo zverejnených podmienkach výberového konania, ani v zákone) o možnosti zrušenia výberového konania, bez možnosti náhrady škody, či inej možnosti na nápravu.
Ministerské kreslo v zdravotníctve je horúce, no Šaško bude potrebovať kreslo, ktoré je vyrobené z azbestu, keďže dôsledkom zrušeného tendra môže byť žaloby zo strany uchádzačov.
Šaškove možnosti
Súčasný zákon neumožňuje ministrovi zdravotníctva „svojvoľne“ poveriť akýkoľvek subjekt prevádzkovaním ambulancie záchraniek po skončení licencie. A nie, nie je možné poveriť ani jednu zo štátnych záchraniek, keďže tí sú podľa zákona identickí poskytovatelia záchraniek, ako ktorýkoľvek iná spoločnosť nehľadiac na vlastnícku štruktúru.
Podľa § 14 ods. 14 zákona 578/2004 „ministerstvo zdravotníctva určí iného poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby a vydá mu poverenie na dočasné prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby pre sídlo, pre ktoré nebolo vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby alebo pre ktoré bolo povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby zrušené“.
Toto ale platí podľa toho istého odseku zákona, „ak po výberovom konaní o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby nebolo vydané povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby alebo ak bolo poskytovateľovi záchrannej zdravotnej služby zrušené povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby“.
V praxi to teda znamená, že zákon pripúšťa možnosť dočasného poverenia, ak po výberovom konaní nebolo vydané povolenie. Avšak nepripúšťa možnosť dočasného poverenie pred výberovým konaním, alebo počas výberového konania. Podľa zákonov, ktoré sú platné, teda platí, že v súčasnom stave minister zdravotníctva nedokáže dočasne poveriť kohokoľvek prevádzkovaním ZZS bez toho, aby tancoval na hrane súčasne platných zákonov.