Ministerstvo zdravotníctva chce ďalšiu hračku

Na pozmeňujúci návrh v druhom čítaní reagoval poslanec opozície Tomáš Szalay (SaS). „Pozmeňujúci návrh v druhom čítaní, bez akejkoľvek diskusie, bez súvisu so zvyškom zákona. Vládny valec chce vymeniť šéfa zdravotníckej HTA agentúry NIHO, zrejme za niekoho z farmafirmy. Prekážkou bol doteraz súčasný zákon,“ napísal na sociálnej sieti.
Podľa platnej legislatívy riaditeľa vymenúva a odvoláva minister zdravotníctva na návrh komisie. Minister zdravotníctva môže odvolať riaditeľa z jeho funkcie, ak
{{suvisiace}}
Minister zdravotníctva môže taktiež odvolať riaditeľa, ak jeho konanie vyvoláva alebo je spôsobilé vyvolať dôvodné pochybnosti o osobnostných, morálnych alebo odborných predpokladoch na výkon jeho funkcie.
Ak poslanci návrh schválila, tak minister zdravotníctva už nebude potrebovať žiaden dôvod na odvolanie riaditeľa inštitútu.
„Navrhovanou legislatívnou zmenou sa dosiahne možnosť Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky podniknúť kroky k efektívnejšiemu riadeniu Inštitútu a implementácii administratívnych rozhodnutí, zvýšeniu výkonnosti, kvality a možnosti adaptácie a reakcie na neočakávané problémy či účinné riadenie Inštitútu,“ píše sa v odôvodnení pozmeňujúceho návrhu.
Na čelo inštitútu HTA sa môže postaviť človek bez praxe v hodnotení zdravotníckych technológií
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Aktuálne platný zákon hovorí, že riaditeľ má mať najmenej päťročnú prax v oblasti hodnotenia zdravotníckych technológií. Zároveň má vysokoškolské vzdelanie najmenej druhého stupňa v oblasti medicíny, farmácie, verejného zdravotníctva, prírodných vied, matematiky, ekonómie, práva, etiky alebo spoločenských vied.
Po novom to už nebude musieť platiť a bude stačiť päťročná prax v oblasti medicíny alebo farmácie. A má vysokoškolské vzdelanie najmenej druhého stupňa v študijnom odbore všeobecné lekárstvo alebo farmácia.
Bližšie vysvetlenie toho, čo má medicína alebo farmácia spoločné s hodnotením zdravotníckych technológií, sa v odôvodnení pozmeňujúceho návrhu nepíše.
{{odporucane}}
„Navrhovaná úprava precizuje požiadavky na odborné vzdelanie riaditeľa Inštitútu, ktorého hlavným cieľom a náplňou je hodnotenie liekov s výdajom viazaným na lekársky predpis vchádzajúcich do kategorizácie, pričom sa jedná o vysoko odbornú a profesionálnu činnosť. Požiadavka na riadne a profesionálne plnenie úloh riaditeľa Inštitútu si vyžaduje vysoko odborný prístup v tejto oblasti, ktorý je nevyhnutne podmienený dosiahnutím odborného vzdelania v oblasti humánnej medicíny alebo farmácie,“ píše sa v odôvodnení.
Ďalšie kvalifikačné predpoklady a skúsenosti uchádzačov budú následne predmetom skúmania výberovej komisie. Ďalej sa v odôvodnení návrhu píše, „avšak predpoklad vysokoškolského vzdelania druhého stupňa v uvedených študijných odboroch, ktoré ako jediné dokážu poskytnúť odborný základ v predmetnej oblasti, musí byť kľúčovým základom pre takto odborne špecializovanú funkciu.“
Návrh chce odstrániť i diskriminačný prvok výberu šéfa inštitútu
V predloženom pozmeňujúcom návrhu sa navrhuje odstrániť podmienka, ktorá sa týka riaditeľa inštitútu. Ide o podmienku vylučujúcu osoby, ktoré „boli za posledné tri roky v pracovnom pomere, obdobnom pracovnom vzťahu alebo v inom pracovnoprávnom vzťahu so zdravotnou poisťovňou s menej ako 100% majetkovou účasťou štátu a osoby, ktoré od takýchto zdravotných poisťovní za posledné 3 roky prijímali majetkové plnenie alebo nemajetkové plnenie“.
V odôvodnení pozmeňujúceho návrhu sa uvádza: „Navrhovanou úpravou sa docieli odstránenie neprípustnej diskriminácie a nerovného prístupu k uchádzačom, založených na predchádzajúcom zamestnaní, a to najmä s poukazom na jednotnú právnu úpravu vzťahujúcu sa na všetky zdravotné poisťovne, vysokú reguláciu v oblasti peňažných a nepeňažných plnení, v oblasti zdravotníctva a poskytovania zdravotnej starostlivosti“.
Ako sa tiež v dokumente píše, „úpravou sa taktiež docieli rozšírenie okruhu kvalifikovaných odborníkov, ktorí sa môžu uchádzať o funkciu riaditeľa inštitútu a ktorí boli bezdôvodne vylúčení z výberového procesu na základe diskriminačných kritérií“.
V minulom roku sme informovali o výberom konaní na funkciu riaditeľa organizácie Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve, ktoré oznámilo ministerstvo zdravotníctva.
Jednou z podmienok prijatia riaditeľa NIHO bolo, aby posledné tri roky nepracoval pre súkromné zdravotné poisťovne Dôveru alebo Union. Pre štátnu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu však uchádzač pracovať mohol alebo pracoval aj v danom momente. Táto podmienka bola diskriminačná a znevýhodňovala zamestnancov alebo ex-zamestnancov zdravotných poisťovní Union a Dôvera.
Ministerstvo zdravotníctva bolo pri výbere možných kandidátov viazané zákonom 358/2021 Z. z. o Národnom inštitúte pre hodnotu a technológie v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V tomto zákone je podmienka, aby uchádzač nebol za posledné tri roky v pracovnom pomere, obdobnom pracovnom vzťahu alebo inom pracovnoprávnom vzťahu s držiteľom registrácie zdravotníckej technológie, alebo so zdravotnou poisťovňou s menej ako 100 % majetkovou účasťou štátu, ani od nich neprijímala majetkové plnenie alebo nemajetkové plnenie.
Dôvodová správa, ktorá bola pri tomto zákone predložená, absolútne túto podmienku nevysvetľuje.
„Pre jeho nezávislosť je nutné, aby neboli pochybnosti o jeho vzťahu k medicínsko-technologickému priemyslu, ktorý je producentom hodnotených technológií. V tejto oblasti je nutné byť obzvlášť citlivý. Nesmie preto existovať skrytý vplyv, ktorý by mohol priemysel aplikovať na riaditeľa. Mnohoročná práca v predmetnom priemysle dáva veľký potenciál pre širokú paletu vzťahov a potenciálnych konfliktov záujmov. Podobne aj práca pre súkromné zdravotné poisťovne. Zároveň však platí, že počet odborníkov s relevantnými skúsenosťami je na Slovensku malý a preto sa nastavilo ako výlučné kritérium to, ak za obdobie posledných päť rokov kandidát na riaditeľa bol v pracovnom pomere, alebo v obdobnom pracovnoprávnom vzťahu pre, alebo spolupracoval s držiteľmi registrácie zdravotníckych technológií a pre súkromné zdravotné poisťovne,“ píše sa v dôvodovej správe.
Na základe predloženej dôvodovej správy nebolo vôbec jasné, prečo má byť práca pre súkromné zdravotné poisťovne pre budúceho NIHO neprípustná, no pôsobenie v štátnej zdravotnej poisťovni problém nepredstavuje.
Tento prvok pozmeňujúci návrh navrhuje zmeniť. Z aktuálne platného zákona navrhuje vypustiť slova – „alebo so zdravotnou poisťovňou s menej ako 100% majetkovou účasťou štátu, ani od nich neprijímala majetkové plnenie alebo nemajetkové plnenie“.
V prípade, ak poslanci návrh schvália, zmeny budú platné od augusta 2024.