Právnou úpravou nedošlo k zmene významu národného inštitútu, tvrdí ministerstvo

Včera sme vás informovali o legislatívnej zmene, ktorá sa dotkla zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov (zákon č. 363/2011). Zmena je platná od augusta 2023. Podľa niektorých úprava paragrafu v zákone ovplyvnila postavenie Národného inštitútu pre hodnotu a technológie v zdravotníctve (NIHO).
V aktuálnom znení zákona 363 v paragrafe 79 ods. 9 sa totiž už nespomína časť o odborných posudkoch NIHO.
NIHO vypracováva hodnotenia liekov pre kategorizačnú komisiu, ktorá odporúča ministrovi zdravotníctva, či daný liek zaradiť alebo nezaradiť do Zoznamu kategorizovaných liekov, a teda či daný liek bude zaradený a hradený z verejného zdravotného poistenia alebo nebude.
{{suvisiace}}
Touto zmenou časti zákona, ktorá spomínala odborné hodnotenia NIHO, sa podľa Martina Pilnika, experta na liekovú politiku SASKY, úplne vypúšťa úloha posudkov NIHO z kategorizačného procesu (určovania regulovaných cien liekov).
Ministerstvo zdravotníctva to nepripúšťa a tvrdí, že zmenou sa „teda iba cizeluje postup jednotlivých subjektov, ktoré sa podieľajú na posudzovaní žiadosti tak, aby bol samotný priebeh konania efektívny a účelný.“
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Foto: autor
Prečo došlo k uvedenej legislatívnej zmene?
Vo vzťahu ku konaniu o kategorizácii je potrebné zadefinovať základný postup a hierarchiu jednotlivých subjektov, ktoré vstupujú do procesu pred samotným vydaním rozhodnutia. V tomto kontexte vypracováva Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve (ďalej „inštitút“) odborné hodnotenie podľa zákona 358/2021 Z.z. Táto pôsobnosť ostáva zachovaná. Hodnotenie je stále podstatným podkladom, ktorým sa musí pri svojej činnosti zaoberať kategorizačná komisia pri vypracovávaní svojho odborného odporúčania.
Kategorizačná komisia je ako jeden z poradných orgánov zriadená podľa § 91. Jej úlohou je vypracovanie odborného odporúčania pre ministra vo veciach kategorizácie. Rokovanie kategorizačnej komisie predchádza vydaniu rozhodnutia a v rámci svojho odborného odporúčania sa kategorizačná komisia musí vysporiadať so všetkými podkladmi, ktoré sú v čase rokovania kategorizačnej komisie k dispozícii. Stanoviská jednotlivých poradných orgánov majú odporúčací charakter, a preto je možné, že kategorizačná komisia pozostávajúca z odborníkov a reprezentantov jednotlivých dotknutých skupín sa môže odchýliť od odborného odporúčania ostatných poradných orgánov (medicínskych odborných pracovných skupín či od odborného hodnotenia inštitútu).
{{odporucane}}
§ 91 ods. 7 zákona č. 363/2011 Z. z. uvádza:
„Ak inštitút zverejnil na elektronickom portáli odborné hodnotenie, odborné odporúčanie obsahuje aj záver odborného hodnotenia s odôvodnením. Ak odborné odporúčanie nie je v súlade so záverom odborného hodnotenia, je poradný orgán (kategorizačná komisia) povinný náležite odôvodniť odchýlenie sa od záveru odborného hodnotenia; v takomto prípade je poradný orgán povinný vysporiadať sa s každým bodom odôvodnenia v závere odborného hodnotenia, s ktorým sa nestotožnil.“.
Odborné hodnotenie inštitútu je teda obligatórnou súčasťou odborného odporúčania kategorizačnej komisie a s jeho argumentáciou sa kategorizačná komisia buď môže stotožniť alebo sa musí vo svojom odporúčaní pre ministra náležite vysporiadať s argumentáciou odborného hodnotenia inštitútu, ak sa chce od tohto hodnotenia odchýliť.
Inštitút má v kategorizačnej komisii zastúpenie.
Vo vzťahu k identifikovanej zmene sa teda iba cizeluje postup jednotlivých subjektov, ktoré sa podieľajú na posudzovaní žiadosti tak, aby bol samotný priebeh konania efektívny a účelný a aby bol žiadateľ vyzvaný ministerstvom na zmenu žiadosti až potom, ako majú jednotlivé poradné orgány vyjasnené pozície a našli najlepší možný prístup vo vzťahu k posudzovanej žiadosti.
Čo to v praxi bude znamenať? Vytratia sa NIHO posudky z kategorizácie (a budú na báze dobrovoľnosti?)?
V praxi naďalej a bez zmeny bude NIHO vykonávať svoju základnú úlohu podľa zákona 358/2021 Z.z., ktorý hovorí, že „hlavnou úlohou inštitútu je hodnotenie zdravotníckych technológií na účely kategorizácie liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín“. Národný inštitút naďalej zostáva poradným orgánom kategorizačnej komisie, ktorá sa rozhoduje aj na základe jeho odporúčania.
Neklesá touto zmenou význam, postavenie a opodstatnenie inštitútu?
Nie, uvedené nebolo cieľom tejto právnej úpravy a ani ňou nedochádza k takémuto efektu.
Ak ministerstvo rozhodne v rozpore so stanoviskom NIHO, tak po tejto zmene to už nemusí zdôvodňovať. Čo doteraz rezort musel (od augusta už nie). Nedegradoval regulátor postavenie inštitútu?
Ako je uvedené vyššie, § 91 ods. 7 zákona 363/2011 § 91 ods.7 ostáva nezmenený a ak odborné odporúčanie nie je v súlade so záverom odborného hodnotenia NIHO, je naďalej poradný orgán povinný náležite odôvodniť odchýlenie sa od záveru odborného hodnotenia; v takomto prípade je poradný orgán povinný vysporiadať sa s každým bodom odôvodnenia v závere odborného hodnotenia, s ktorým sa nestotožnil.