/* JS */
04.02.2023

Orechy môžu zvýšiť hladinu serotonínu a mať kardiovaskulárne účinky

Konzumácia stromových orechov, ako sú makadamové orechy, môže mať kardiovaskulárne výhody.

vlašské orechy
Odporúčame

Nová štúdia naznačuje, že stromové orechy môžu znížiť niektoré rizikové faktory kardiovaskulárnych ochorení tým, že upravujú metabolizmus L-tryptofánu, aminokyseliny.

V kontrolovanej paralelnej štúdii sa u ľudí s obezitou alebo nadváhou, ktorí si v rámci 24-týždňového programu na zníženie a udržanie hmotnosti dopriali stromové orechy, zaznamenala zvýšená hladina serotonínu, ktorý môže zlepšiť náladu.

Stromové orechy sú bohaté na živiny a ich konzumácia namiesto iných pochutín nebola spojená s priberaním na váhe.

Autori novej štúdie, o ktorej informuje web MedicalNewsToday.com, nedávno zistili súvislosť medzi konzumáciou stromových orechov - mandlí, kešu, lieskových orechov, makadamových orechov, pekanových orechov, pistácií a vlašských orechov - a znížením krvného tlaku, ktorý je dôležitým rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení (KVO). Práve uverejnili novú štúdiu, ktorá môže vysvetliť túto súvislosť.

Štúdia bola uverejnená v časopise Nutrients, odkaz nájdete v závere článku.

U ľudí, ktorí jedli stromové orechy, došlo v porovnaní s ich východiskovými hladinami k významnému zvýšeniu hladiny serotonínu v krvi v 12. týždni (60,9 %) a v 24. týždni (82,2 %).

"Zmiešané stromové orechy (MTN) sú vynikajúcim zdrojom bielkovín a zdravých tukov, ktoré prispievajú k nasýteniu. Ich relatívne vysoký obsah kalórií však nemusí byť prospešný pri redukčnej diéte. Cieľom tejto štúdie bolo otestovať, či zaradenie MTN do programu na zníženie a udržanie hmotnosti narúša reguláciu hmotnosti v porovnaní s občerstvením z praclíkov s rafinovanými sacharidmi (PS)," uvádzajú autori štúdie.

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK

Momentálne nemáte aktívne žiadne predplatné.

Platený obsah
(viditelné iba v admine)

"V oboch skupinách došlo v 12. týždni k zníženiu diastolického krvného tlaku. Účastníci v skupine MTN vykazovali významné zníženie srdcovej frekvencie v 4., 12. a 24. týždni," uzatvárajú vedci v abstrakte článku.

Zdroj

Mixed Tree Nut Snacks Compared to Refined Carbohydrate Snacks Resulted in Weight Loss and Increased Satiety during Both Weight Loss and Weight Maintenance: A 24-Week Randomized Controlled Trial

ozdravme.sk

Pomôžte nám odhaľovať pravdu o zdravotníctve

Bez reklám, bez kompromisov, bez servítky. Každý dar nám umožňuje klásť nepohodlné otázky všetkým.

Typ daru
10 €
za mesiac
Posuvník
5 €500 €
Zadajte sumu ručne
5 – 100 000 €
Podporiť ozdravme
Bezpečná platba cez Stripe · karta, Apple Pay, Google Pay

Ďalšie články z kategórie

darovanie krvi
Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
05.06.2026

Pred letom zásoby krvi klesajú a úrazov je viac. Ako môžete pomôcť?

V lete sa minie viac krvi. Príďte ju darovať ešte pred dovolenkou.

oči stará žena
Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
05.06.2026

Svet v hmle: Každý tretí Slovák so sivým zákalom prichádza na operáciu neskoro. Aké príznaky si všímať?

Sivý zákal môže život ovplyvniť veľmi negatívne. Prečo neodkladať operáciu?

Zmena od júla 2026: Bez zápisu do eZdravia poisťovne poskytovateľom výkony nepreplatia
Datum pripnutia - sluzi na logiku zobrazenia ikonky pinu
03.06.2026

Zmena od júla 2026: Bez zápisu do eZdravia poisťovne poskytovateľom výkony nepreplatia

Od 1. júla 2026 sa na Slovensku začne zavádzať zmena v systéme vykazovania zdravotnej starostlivosti – tzv. eZapisovanie.