/* JS */
skyscraper-ozdravme-1-re1km
Skyscraper-left (120 x 600 px)
50
skyscraper_ozdravme_1
skyscraper-ozdravme-2
Skyscraper-right (120 x 600 px)
50
OZDRAVME.SK
dr-max-balicky-right
Skyscraper-right (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
dr-max-balicky
Skyscraper-left (120 x 600 px)
100
Balíčky Dr.Max sú tou najlepšou prevenciou
co-sa-deje
Leaderboard (728 x 90 px)
100
Informujeme o tom, čo sa deje v zdravotníctve.
takeda-zriedkave-choroby
Leaderboard (728 x 90 px)
Zriedkavé choroby sú časté
14.07.2023

Komentár: Ministerstvo konalo nezákonne a malo by túto nezákonnosť odstrániť

Michaela Cesnaková: Postup ministerstva zdravotníctva v tejto veci v žiadnom prípade nepovažujem za štandardný a už vôbec nie zákonný.
Komentár: Ministerstvo konalo nezákonne a malo by túto nezákonnosť odstrániť
Odporúčame

Neštandardný postup Ministerstva zdravotníctva SR z 15.06.2023, kedy rezort pristúpil k zaradeniu vybraného generického lieku indikovaného na topickú liečbu acne vulgaris do úhrady z verejného zdravotného poistenia za 79 minút uvádzajú v komentári Neumann a Tesař.

Podľa nich by ministerstvo zdravotníctva malo postupovať rovnako u všetkých generických resp. biologicky podobných liekov a navyše by malo dodržiavať všetky procesné zákonné povinnosti.

„Máme za to, že rozhodnutie Ministerstva zdravotníctva SR č. S19923-2023-OddKCL-28905 je nezákonné nakoľko proces zaradenia generického lieku trvajúci 79 minút odňal možnosť vyjadriť sa účastníkom konania a podať ich pripomienky,“ reagovali.

{{suvisiace}}

Ministerstvo zdravotníctva pre ozdravme uviedlo, že „žiadosť bola podaná, posúdená a rozhodnutá v súlade so zákonom č. 363/2011 Z. z.“. (pozn. stanovisko ministerstva zdravotníctva, aj reakciu bývalého štátneho tajomníka Róberta Babeľu si môžete prečítať tu)

Na celý prípad sa pozerá inak bývalá generálna riaditeľka sekcie farmácie a liekovej politiky Michaela Cesnaková. Postup Ministerstva zdravotníctva SR v žiadnom prípade nepovažuje za štandardný a už vôbec nie zákonný. Pričom zdravotné poisťovne boli ako účastníci konania ukrátené na svojich procesných právach.

Prečítajte si celú jej reakciu.

V právnom štáte musí byť dodržaný zákon

Každé konanie orgánu verejnej moci je regulované zákonom. Riadny proces - trestný, civilný, administratívny - je akousi chrbticou právneho štátu. Dôsledné dodržovanie procesných pravidiel vyplýva zo základnej požiadavky zákonnosti (v právnom štáte platí, že nik nie je nad zákonom – nemo est supra leges). Orgán verejnej moci musí dôsledne dbať na zákonnosť rozhodovania, čo zahŕňa predovšetkým zákonnosť vlastného procesu smerujúceho k rozhodnutiu; rozhodnutie vydané na základe nezákonného postupu je nezákonné. Trvanie na zákonnosti procesu nie je samoúčelný formalizmus, ale nevyhnutnosť; vyplýva to zo samotnej podstaty právneho štátu.

Ak by sme pripustili, že orgány verejnej moci môžu podľa ľubovôle kde – tu trošku poľaviť z požiadavky zákonnosti (napr. v záujme akéhosi ušľachtilého dobra – v zmysle zásady účel svätí prostriedky) znamenalo by to popretie podstaty právneho štátu a cestu k anarchii (ako tvrdil už Sokrates, a dejiny mu dali neraz za pravdu, rozklad demokracie a právneho štátu je nasledovaný anarchiou, ktorú nahradí tyrania). A takú anarchiu v liekovej politike (a nie len v nej), aká je dnes, si v skutku ešte nepamätám.

{{odporucane}}

Okrem požiadavky dôsledného dodržiavania platných právnych predpisov platí aj požiadavka ich rozumnej aplikácie, čo zahŕňa aj predvídateľnosť rozhodovania. Z podstaty právneho štátu (ktorého znakom je právna istota, predvídateľnosť) vyplýva potreba konzistentného, predvídateľného rozhodovania orgánov verejnej moci. To znamená, že ak orgán verejnej moci v súlade s platnou právnou úpravou určitým spôsobom konštantne postupuje a rozhoduje, náhla zmena jeho postupu (za akú považujem toto expresné rozhodnutie) alebo rozhodovania musí byť nielen v súlade s platnou právnou úpravou, ale aj náležite odôvodnená; inak ide o nezákonnosť.

Je teda úplne bezpredmetné, či ide o žiadosti typu tzv. A1E (zjednodušene povedané o zaradenie generického lieku) alebo o žiadosti iné - v právnom štáte musí byť dodržaný zákon. Ak dnes aj existujú “odborníci”, ktorí mávnu rukou nad tým, že ide o lacný liek, generický liek, piaty liek, liek na akné, alebo akýmkoľvek iným prívlastkom tento liek počastujú - nabádajú tým na protizákonný postup, alebo nemajú vedomosť o zákonnom postupe - pretože tento účel nesvätí prostriedky, tento účel popiera práva účastníkov konania a povinnosť ministerstva rozhodnúť zákonným postupom.

Tento prípad nám však odhaľuje aj iné dva dôležité fakty

Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov

Prístup ku všetkým článkom v denníku OZDRAVME.SK
  1. A to fakt, že ministerstvo je schopné rozhodnúť o zaradení generických liekov výrazne skôr ako je tomu dnes. Vzhľadom na primárnu výhodu generických liekov - t.j. finančná úspora - je viac ako žiadúce, aby sme sa usilovali mať generické lieky v systéme úhrad čo najskôr - samozrejme vždy s apelom na to, aby boli dodržané všetky legislatívne požiadavky a práva účastníkov konania. A tak by bolo vhodné začať hľadať zákonné riešenia, ako čo najskôr zakategorizovať generické lieky plošne a nie vyberať si podľa svojvôle a nezákonným postupom.
  2. Nezákonnosť tohto konkrétneho rozhodnutia spočíva aj v tom, že týmto postupom by do kategorizácie bol zaradený liek, ktorý ako takmer každý iný, má konkurenciu. Zaradením tohto nového generického lieku však jeho konkurenti nedostali možnosť znížiť cenu - bez ohľadu na to, či v tomto prípade mali alebo nemali o to záujem. Tento druhý problém nezákonného rozhodnutia tak súčasne predstavuje až zvýhodňovanie jedného lieku (držiteľa registrácie), o ktorom bolo rozhodnuté, voči iným konkurenčným liekom (a držiteľom registrácie).

Tu sa už dostávame do problematiky obmedzovania hospodárskej súťaže a toto je už oblasť, ktorá pravdepodobne spadá do pôsobnosti Protimonopolného úradu Slovenskej republiky. V tejto súvislosti snáď stačí na účely tohto článku citácia § 6 zákona č. 187/2021 Z.z. o ochrane hospodárskej súťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov: „Orgán štátnej správy pri výkone štátnej správy, obec a vyšší územný celok pri výkone samosprávy a pri prenesenom výkone štátnej správy a záujmová samospráva pri prenesenom výkone štátnej správy nesmie zjavnou podporou, ktorá zvýhodňuje určitého podnikateľa, alebo iným spôsobom obmedzovať súťaž“; aj právny laik pochopí.

Okrem tohto jedného prípadu (zaradenia lieku Belakne gél) rovnako protizákonne rozhodlo ministerstvo aj v nasledovných prípadoch:

Obzvlášť závažné sú prvé tri rozhodnutia. Ide o liek Advagraf (účinná látka takrolimus) v rôznej sile (1 mg, 3 mg a 5 mg).

Vo všetkých troch prípadoch zaradilo ministerstvo do zoznamu liek Advagraf vo veľkosti balenia 100 tabliet.

Okrem protizákonného zaradenia sa natíska aj otázka, za akým účelom ministerstvo konalo.

V čase rozhodovania sme mali a stále máme k dispozícii výrazne lacnejšie lieky s účinnou látkou takrolimus (aj originálne aj generické).


Okrem nezákonného rozhodnutia sa v týchto prípadoch odkrývajú aj iné podozrivé praktiky:

  1. Nové lieky majú vysokú cenu oproti ostatným liekom – dokonca Advagraf vo veľkosti 30 tabliet od toho istého výrobcu predáva jednu tabletu v 30 tabletovom balení za 2,82 eur, ale keď ten istý liek zabalí tá istá firma do 100 tabletového balenia, už je cena za tabletu 6,47 eur; vzhľadom k tomu, že ministerstvo je povinné konať účelne a hospodárne, pýtam sa, v prospech koho sa takto neštandardne zaraďujú do kategorizácie lieky drahšie, ako už tie, ktoré máme zaradené – v prospech pacienta určite nie, keďže doplatok za tieto lieky sa vyšplhal až na 483,65 eur, v prospech firmy? Pravdepodobne áno, pretože ak sa zaradí takto drahý liek na Slovensku a firma sa preukáže s touto cenou v iných krajinách Európskej únie, bude žiadať cenu rovnako vysokú – a takto sa začne špirála umelého zvyšovania cien liekov. Len pre informáciu – v Belgicku a Luxembursku stojí liek Advagraf 3 mg v balení 100 tabliet 240,10 eur – u nás si firma požiadala o cenu 647,09 eur – nuž, asi sa máme lepšie ako sa majú v Belgicku a Luxembursku a môžeme si takýto špás dovoliť.
  2. Vzhľadom k tomu, že ide o novú veľkosť balenia, aj v tomto prípade môže ísť o porušenie hospodárskej súťaže a zvýhodnenie jedného držiteľa lieku (v tomto prípade farmaceutickej firmy originálneho lieku),
  3. V žiadosti sú nesprávne vypočítané európske referenčné ceny – napríklad v prípade 1 mg a 3 mg lieku nepriznal držiteľ registrácie ceny vo Švédsku.

Ministerstvo konalo vo všetkých týchto prípadoch jednoznačne nezákonne a malo by túto nezákonnosť odstrániť.

Otázne zostáva, či si vôbec samotný minister bol vedomý toho, že podpisuje takéto nezákonné rozhodnutie. Bez ohľadu na to, nápravou je zrušenie nezákonného rozhodnutia.

Ďalšie články z kategórie

Komentár Petra Kováča: Ach, aké očarujúce divadlo tu máme!
Odporúčame
01.09.2025

Komentár Petra Kováča: Ach, aké očarujúce divadlo tu máme!

Splnomätenec pre preverenie procesu riadenia a manažovania zdrojov počas pandémie COVID-19 – nech je požehnaná jeho úporná snaha – sa rozhodol vynechať nudné manažérske detaily a vrhol sa po hlave do močiara antivaxerských a konšpiračných teórií.

Otvorený list diabetologičky Kubincovej ombudsmanovi Dobrovodskému
01.09.2025

Otvorený list diabetologičky Kubincovej ombudsmanovi Dobrovodskému

Visolajský sa „obúva“ do organizácie a ženy, ktorej nesiaha ani po členky
Odporúčame
29.08.2025

Komentár Šimona Jeseňáka: Visolajský sa „obúva“ do organizácie a ženy, ktorej nesiaha ani po členky

Integrálnou súčasťou agitačnej existencie Petra Visolajského je manipulácia a konšpirácie. Od pravidelného respondenta Infovojny sa pochopiteľne nič iné ako podlosť očakávať nedá. Tentokrát si vyšliapol na AOPP: