Gabriel Tóth: Tender na záchranky a dve miliardy bez jasnej komunikácie

„Ak ty nemáš čo skrývať, tak otvorene komunikuj. Čím väčší tlak na teba, tým sa žiada väčšia otvorenosť,“ upozorňuje Gabriel Tóth na nedostatočnú proaktivitu ministerstva pri tendri na záchranky. Kritizuje slabú transparentnosť a absenciu včasného zapojenia verejnosti a odborníkov.
V podcaste sme sa detailne pozreli na komunikáciu politikov, ktorí sú členmi parlamentného výboru pre zdravotníctvo a rovnako na komunikáciu ministra zdravotníctva, predovšetkým v súvislosti s témou posledných týždňov: záchrankovým tendrom.
Ústup tradičných médií
„Viac ľudí prijíma správy zo sociálnych sietí ako z tradičných médií... ten trend je tu a nikam neodchádza,“ konštatuje Tóth. Politici sa čoraz viac spoliehajú na vlastné kanály – podcasty, videá, influenceri – a tradičné médiá strácajú monopol na formovanie verejnej mienky.
Profily zdravotníckych expertov strán
Peter Stachura (KDH)
Aktívny na Facebooku, kde pravidelne zverejňuje obsah. Patrí medzi najviditeľnejších zdravotníckych politikov, jeho príspevky majú vysoký engagement. Komunikuje vecne, bez kontroverzie, čo mu zaručuje stabilný dosah.
Marek Krajčí (OĽaNO)
Silný na Facebooku, kde patrí medzi top 5 zdravotníckych politikov. Jeho štýl kopíruje Matovičovu líniu – emotívne videá, kontroverzia, vysoká aktivita. Aj bez vlastného rozpočtu na reklamu dosahuje výrazné čísla.
Tomáš Szalay (SaS)
Odborník s dlhoročným backgroundom, no jeho komunikácia je menej viditeľná než Cigánikovej. Pôsobí konzistentne, ale menej emotívne, čo na sociálnych sieťach znižuje zásah. Jeho štýl je skôr analytický než virálny.
Oskar Dvořák (PS)
Má nízky počet sledovateľov na Facebooku aj Instagrame. Aj keď je aktívny, jeho komunikácia nemá výrazný výtlak. PS zdravotníctvo neprofiluje ako hlavnú tému, čo sa odráža aj na jeho viditeľnosti.
Strany a komunikácia
OĽaNO: Stavia na šok, emóciu a kontroverziu. Komunikácia je centralizovaná cez stranícky profil, čo zvyšuje efektivitu. Matovičov štýl polarizuje, ale zabezpečuje stabilný zásah a silnú prítomnosť na Facebooku.
KDH: Historicky slabé na sociálnych sieťach, no zdravotnícki poslanci ako Stachura a Majerský sú výnimkou. Ich komunikácia je vecná, bez zbytočnej emócie, čo korešponduje s konzervatívnym voličstvom.
SaS: Jana Cigániková je komunikačne dominantná – kontroverzná, emotívna, viditeľná. Szalay je odborný, no menej virálny. Strana má silné zdravotnícke duo, no ich štýly sa výrazne líšia.
PS: Zdravotníctvo nie je ich prioritná téma. Komunikácia je zameraná skôr na hodnotové a environmentálne otázky. Dvořák je aktívny, ale bez výrazného zásahu. Strana neinvestuje do zdravotníckej viditeľnosti.
Smer-SD: Dominantný na YouTube a Facebooku. Robert Fico má najväčší zásah spomedzi politikov. Komunikácia je profesionálna, s dôrazom na formu aj obsah. Smer ovláda videoformáty a vie pracovať s algoritmami.
Republika: Profesionálne spracované videá, silná rétorika, vysoký zásah. Komunikácia je remeselne zvládnutá, pôsobí menej extrémisticky než v minulosti. Mieria do stredu, čím rozširujú voličskú základňu.