Diabetológia hlási SOS

Dôsledky pociťuje aj Slovensko. Rýchlym tempom pribúdajú pacienti prakticky všetkých vekových skupín, avšak počet lekárov-diabetológov je viac či menej stabilný, pričom ich priemerný vek rastie.
Napríklad Všeobecná zdravotná poisťovňa má vroku 2025 zazmluvnených 258 ambulancií scelkovo 285 diabetológmi spriemerným vekom 55,5 roka, zatiaľ čo vroku 2020 mala 251 ambulancií s288 lekármi vpriemernom veku 56,3 roka.
Počet poistencov v časovom rozmedzí 2020 až 2025 v zazmluvnených ambulanciách VšZP mierne klesol z viac ako 266-tisíc na cca 260-tisíc, čo je však nepochybne spôsobené odlivom poistencov VšZP do súkromných poisťovní. Je nepochybné, že počet slovenských diabetikov dynamicky rastie.
Popri tom na trh prichádzajú nové terapeutické molekuly a aj zdravotnícke pomôcky, ktoré sú čoraz drahšie, čo má priamy vplyv na náklady na liečbu. Veď za ostatných päť rokov stúpli celkové náklady na liečbu jedného diabetika napr. vo VšZP o 91 % a na zdravotnícke pomôcky o temer 19 %. V ostatných poisťovniach to nebude inak. Je dôležité konštatovať, že rozhodujúci podiel na tomto trende majú závažné zdravotné komplikácie diabetikov, ktoré na Slovensku rastú rýchlejším tempom ako v ostatných krajinách EÚ, pretože – okrem iného – diabetici nie sú dostatočne kompenzovaní. Dôvodom je najnižšia dostupnosť pomôcok pre kontinuálny glukózový monitoring v EÚ pre slovenských pacientov. Napr. žiadna krajina Spoločenstva nemá takú vysokú početnosť amputácií diabetickej nohy ako Slovensko, ktorým sa dalo predísť.
{{suvisiace}}
Z uvedených dôvodov sa stáva kľúčovou úlohou zvýšiť na Slovensku dostupnosť senzorov kontinuálneho glukózového monitoringu aspoň na úroveň štátov EÚ našej ekonomickej výkonnosti, čo by v konečnom dôsledku znížilo incidenciu mimoriadne drahých závažných komplikácií diabetika, o kvalite života pacienta a jeho bezpečnosti jeho ani nehovoriac. Otvorenou otázkou dnes je, ako sa k tejto vážnej otázke postaví Kategorizačná komisia pre zdravotnícke pomôcky MZ SR, ktorej najbližšie rokovanie bude v stredu, 11. júna.
Aktuálne problémy slovenskej diabetológie
Ak by sme mali identifikovať tie najzávažnejšie problémy v súčasnej slovenskej diabetológii, ktoré zásadne ovplyvňujú kvalitu zdravotnej starostlivosti o diabetikov a ich úprava má potenciál významne zvýšiť efektivitu vynakladania zdrojov verejného zdravotného poistenia na tento segment zdravotnej starostlivosti, museli by sme menovať minimálne niekoľko okruhov:
- náležitá, súčasnému poznaniu adekvátna dostupnosť senzorov pre kontinuálny glukózový monitoring diabetika majúca kľúčový vplyv na mieru kompenzácie takéhoto pacienta, čo má pri dostatočnej dostupnosti za následok výrazné zníženie nákladov na liečbu dlhodobých závažných komplikácií diabetika;
- absencia profesionálnej edukácie diabetikov (napr. cez nutričných terapeutov), ktorá je kľúčovou pre potrebnú mieru adherencie diabetického pacienta k liečbe ako základnej podmienke jeho dobrých liečebných výsledkov a oddialeného nástupu závažných a drahých komplikácií;
- chýbajúca závislosť výšky úhrady dia pomôcok od adherencie pacienta;
- vysoký počet diabetikov pripadajúcich na jedného diabetológa;
- primerané postupné využívanie telemedicíny.
Najdôležitejším faktorom s najvyšším potenciálom pozitívneho vplyvu na kvalitu liečby a náklady na ňu má rozsah úhrady glukózových senzorov jednotlivým skupinám diabetikov. Ten je aj odrazom finančných možností zdravotných poisťovní, ktoré musia zo zákona udržiavať svoj rozpočet ako vyrovnaný. Celý problém je sťažený ešte konsolidačnými opatreniami. Naopak – dobrou správou je vplyv nového zákona o DPH, ktorý posunul tri štvrtiny položiek zdravotníckych pomôcok do zníženej DPH. Návrhy MZ SR na zaradenie všetkých zdravotníckych pomôcok do zníženej sadzby DPH neboli zo strany garanta zákona akceptované, takže dnes sú v základnej.
Rozpočtová situácia a možnosti riešenia dostupnosti senzorov
Ako už bolo spomenuté, základným problémom v zlepšení dostupnosti glukózových senzorov je rozpor medzi medicínskymi potrebami diabetikov a rozpočtovými možnosťami zdravotných poisťovní definovanými každoročne vydávanou Programovou vyhláškou.
Zdravotné poisťovne sú okrem tejto vyhlášky zo zákona povinné udržiavať aj vyrovnaný rozpočet, a to aj v realite trendu zvyšovania nákladovosti liečby a cien zdravotníckych pomôcok. Kategorizačná komisia je zase povinná viesť proces kategorizácie tak, aby bral do úvahy veľkosť disponibilných zdrojov verejného zdravotného poistenia. Na druhej strane sú oprávnené požiadavky lekárov aj pacientov na medicínsky efektívnu mieru dostupnosti senzorov, teda ich taký ročný počet, ktorý garantuje možnosť optimálnej kompenzácie diabetika.
Rozpočtové možnosti pre zdravotnícke pomôcky v aktuálnej programovej vyhláške sú do istej miery pozitívne, pretože prostriedky v tejto kapitole majú rastúci trend. Spomenutá vyhláška pre minulý rok (55/2024 Z. z.) pridelila pre túto kapitolu zdroje vo výške necelých 286 miliónov €, na tento rok je k dispozícii viac ako 300 miliónov € (64/2025 Z. z.), čo je nárast o viac ako 5 %.
Takéto navýšenie by bolo iste nedostatočné, pretože reálne minuloročné náklady zdravotných poisťovní boli približne na tejto úrovni. Našťastie, vďaka novému zákonu o DPH sa približne 3 pomôcok dostala do nižšej sadzby DPH. Paradoxom je, že senzory a inzulínové pumpy sú v základnej sadzbe DPH, a to i napriek intervenciám MZ SR na MF SR, aby všetky zdravotnícke pomôcky boli v novom zákone o DPH zaradené do zníženej DPH. Dôsledkom nového zákona o DPH je úspora na nákladoch cca 12,6 miliónov € v projekcii spotreby roku 2024.
Sumárna bilancia prírastku zdrojov pre zdravotnícke pomôcky na tento rok je podľa vyhlášky 15,1 miliónov € z nárastu zdrojov (tie sú však prakticky anulované reálnou výškou minuloročných nákladov), 12,6 miliónov € prináša úspora vďaka nižšej sadzbe DPH a cca 650.000 € zostáva k dispozícii ešte z rozhodnutia Kategorizačnej komisie pre zdravotnícke pomôcky z minulého roka, ktorým bola predĺžená frekvencia preskripcie diabetickej obuvi z 12 na 24 mesiacov.
{{odporucane}}
Celkove je teda pre rok 2025 reálne k dispozícii viac ako 13 miliónov €. Tieto zdroje by pri dobrom plánovaní mohli byť dostatočné na zvýšenie dostupnosti zdravotníckych pomôcok, a to nielen pre diabetikov. Otázka je, v akej miere. Ak pri týchto kalkuláciách vezmeme do úvahy, že práve diabetológia je typická vysokou mierou návratnosti investície vloženej do prevencie (najmä CGM), nemal by byť problém aj v blížiacej sa kategorizačnej komisii (11. júna) zvýšiť dostupnosť CGM tak, aby sme aspoň znížili naše zaostávanie za okolitými krajinami. Veď bolo preukázané, že dokonca aj neadherentný diabetik má zdravotný benefit z používania CGM.
Pomôže petícia?
Vzhľadom na to, že už niekoľko kategorizačných komisií v rade neurobilo žiadnu zmenu v dostupnosti senzorov a naše zaostávanie za okolitými krajinami už dosiahlo kritickú hodnotu na úkor pacienta, diabetici zorganizovali petičnú akciu, v rámci ktorej formou písomnej žiadosti o zmenu súčasného neuspokojivého stavu v dostupnosti senzorov požiadali MZ SR a všetky zdravotné poisťovne, aby už pristúpili na zvýšenie úhradových limitov. V súčasnosti už bolo poslaných niekoľko stoviek takýchto žiadostí.
V kategorizačnej komisii sú dnes otvorené tri podnety na zmeny v tomto smere, ktoré doteraz nebolo možné odsúhlasiť pre chýbajúcu programovú vyhlášku:
- zvýšenie ročného úhradového limitu u diabetikov na inzulínových pumpách na 2.110,- €;
- zjednotenie dvoch podskupín dospelých diabetikov (s rizikom neuvedomovania si hypoglykémie a bez nej) do skupiny s vyšším ročným úhradovým limitom 1.281,75 €;
- zvýšiť vekový limit dieťaťa z dnešných dovŕšených 19 rokov na 25 v prípade, že ide o študenta vysokej školy bez príjmu.
Podľa nedávno zverejnených údajov jednej zo zdravotných poisťovní by sa dopad akceptovania týchto podnetov podaných v kategorizačnej komisii mohol pohybovať na úrovni približne 6,5 miliónov €, čo je prakticky polovica disponibilných zdrojov z navýšenia (z toho cca 43 % by išlo na podnet 1., približne 5,5 % na podnet 2. a zvyšok – zhruba 51,5 %, na podnet 3.). Je preto otázkou, do akej miery bude možné predmetným podnetom vyhovieť. Za esenciálnu požiadavku možno považovať aspoň zvýšenie úhrad za senzory pre diabetikov na inzulínových pumpách (dopad cca 2,8 miliónov €), prípadne zvýšenie veku v kategórii „dieťa“ z dovŕšenia 19. roku života na dosiahnutie 25. roka pre diabetikov študujúcich vysokú školu (tento kumulatívny dopad je podľa zverejnených údajov najmenší – približne 360.000 €).
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
Rezultát onedlho
Rokovanie najbližšej Kategorizačnej komisie pre zdravotnícke pomôcky, ktoré sa bude konať v stredu, 11. júna (tu mám na mysli najmä jej 6 členov za zdravotné poisťovne), by pri posudzovaní vyššie spomenutých troch podnetov (a mohutnej petície diabetikov) malo brať do úvahy nielen priame, vyššie konkretizované vstupné náklady na zvýšenie dostupnosti glukózových senzorov, ale celkom prirodzene aj druhú misku váh – úsporu, ktorú z tejto investície v krátkom čase získajú na postupne sa znižujúcich nákladoch na závažné dlhodobé/celoživotné komplikácie svojich poistencov (nefropatia, retinopatia, neuropatia, ...). Veď by stačilo napr. porovnať ročné náklady na plné pokrytie diabetika senzormi a sumu, ktorú zdravotná poisťovňa zaplatí za rok dialyzovania diabetika s poškodenými obličkami. Som hlboko presvedčený, že ak by pri posudzovaní navrhovaných investícií do primárneho monitoringu kompenzácie zobrali zdravotné poisťovne do úvahy aj druhú stránku – úsporu získanú z nižších nákladov na špecializovanú ambulantnú starostlivosť, nebol by problém tieto podnety schváliť.
Dôležité je v tejto súvislosti upozorniť na sekundárny efekt, ktorý by s veľkou pravdepodobnosťou nastal – implementácia v komisii otvorených podnetov by pre výrobcov priniesla vyššiu mieru sebarealizácie na slovenskom trhu, čo by následne otvorilo konkurenčný cenový súboj výrobcov a v konečnom dôsledku nižšiu cenovú úroveň pomôcok, osobitne senzorov.
Samozrejme, aktívny prístup zdravotných poisťovní ku komplexnému hodnoteniu jednotlivých podnetov (nielen kalkulácia nákladov, ale aj následných benefitov preukázaných na úrovni EBM), by im otvorilo cestu aj k individualizovaniu svojej úhradovej politiky formou bonusov alebo iných výhod.
Bolo by tiež veľmi užitočné, ak by Kategorizačná komisia pre zdravotnícke pomôcky zvážila a čo najskôr do úhradovej politiky implementovala aj indikátory kvality formou technických štandardov pomôcok pre diabetikov, aby boli z verejného zdravotného poistenia hradená iba kvalitné produkty, napr., senzory s použiteľnosťou v dostatočnom vekovom spektre alebo iba také produkty, ktorých výsledky možno použiť pre úpravy terapie (teda nie produkty, ktorých výsledky je potrebné overiť ešte iným meradlom). Prínosné by tiež bolo diferencovať úhradu senzorov spolupracujúcich s pumpou od senzorov, ktoré so žiadnou pumpou nespolupracujú.
Z pohľadu tlaku zdravotných poisťovní na efektivitu vynakladania ich zdrojov a odporu zvýšiť mieru úhrady senzorov je doslova zarážajúce, že pre monitoring kompenzácie svojich poistencov dlhé roky uhrádzajú laboratórnu metódu, ktorej použitie je medicínsky úplne iracionálne, ale trikrát drahšie ako metóda na tento účel medicínsky vhodná a kvalitatívne úplne porovnateľná. Aj v tomto smere by mohli poisťovne získať ročne niekoľko miliónov.
Ideálnym by bol tiež návrat k praxi okrúhlych stolov, za ktorým by konštruktívne diskutovali zástupcovia Ministerstva zdravotníctva SR, zdravotných poisťovní, výrobcov, farmakoekonómov a zdravotníckych analytikov, ktoré by mohli segment diabetológie posudzovať komplexne a kvalifikovane hľadať možnosti zvyšovania vynakladanie zdrojov verejného zdravotného poistenia naprieč celým segmentom – teda nielen vo vzťahu k zdravotníckym pomôckam, ale aj liekom a špeciálnou ambulantnou starostlivosťou.
Autor je bývalý riaditeľ Odboru kategorizácie a cenotvorby ŠZM, ZP a DP na ministerstve zdravotníctva, kde pôsobil do mája 2025.