Andrea Letanovská: PVV nepopiera ústavu, chce odpolitizovať rezort a vylúčiť z jeho riadenia ideológiu

Napriek tomu, že zdravotníctvo je u nás už roky v kríze, býva jednou z hlavných volebných tém a v prieskumoch rezonuje značná nespokojnosť občanov s dostupnosťou a kvalitou zdravotnej starostlivosti, nebýva zvykom, že tento rezort zveria tomu najskúsenejšiemu a odborne najzdatnejšiemu z ponuky lídrov koaličných strán.
Takže predvolebná bublina obvykle spľasne pod ťarchou politickej personálnej lojality, reality nízkej odbornosti a vyprchaného odhodlania spred volieb.
Je to komplexná téma a myslím, že väčšina ľudí nemá predstavu o tom, čo je vôbec reálne, na čo máme a čo, ako krajina, dokážeme poskytnúť svojim pacientom v rámci verejného zdravotného poistenia. Preto by bolo iracionálnou snahou hľadať súvislosť medzi tým, ako voliči volia vo voľbách a tým, čo očakávajú od vlády v rezorte zdravotníctva.
{{suvisiace}}
Ako dlhoročná lekárka si dovolím povedať, že viem, ako by mali vyzerať spokojní pacienti, dobre fungujúce ambulancie, či nemocnice a navyše existujú isté objektívne medzinárodné kritériá kvalitnej zdravotnej starostlivosti, fungujúceho systému a determinanty dobrého zdravia obyvateľov nejakej krajiny. Toto nás môže v posudzovaní slovenského zdravotníctva trochu „vyrušovať“, musíme byť však rozumní a dávať si splniteľné úlohy.
Preto platí, že ak sa oslobodíme od snahy porozumieť očakávaniam voličov víťazných strán a nebudeme sa čudovať nad ich krátkou pamäťou, zľahčíme si situáciu pri hodnotení PVV. Môžeme sa na tento dokument pozrieť bez prizmy skúseností s predchádzajúcou vládou Roberta Fica, ktorá dokázala znegovať už implementované reformy (tzv. Zajacova reforma) odmietnuť vlastné nádejné reformy (stratifikácia A. Kalavskej) a nezrealizovať takmer žiadne plánované projekty (T. Druckera).
Tak si to teda zjednoduším a budem pozerať na zdravotnícku kapitolu PVV ako mimozemšťan. Dobrosrdečný, dôverčivý a naivný mimozemšťan, ktorý nemá žiadnu skúsenosť a dôvod byť skeptický a podozrievavý.
V tomto svetle hodnotím zdravotnícku kapitolu PVV celkovo ako dokument s dobrou štruktúrou, štylisticky dobre napísaný, bez formálnych aj hrubých obsahových chýb. Popisuje pravdivo skutočnosť a nedostatky minulých období a jasne naznačuje víziu a ciele. Nepopiera ústavu, chce odpolitizovať rezort a vylúčiť z jeho riadenia ideológiu.
Celý obsah článku je prístupný pre predplatiteľov
{{odporucane}}
Dokument má ambíciu pripraviť dlhodobú stratégiu rozvoja, ktorá bude výsledkom konštruktívneho dialógu relevantných subjektov, naprieč politickým spektrom s presahom na viaceré volebné obdobia. V centre snaženia má byť pacient a rezort má byť riadený transparentne a odborne.
Keď sa pozerám na jednotlivé konkrétne opatrenia, vidím snahu stabilizovať sektor (legislatívu a financie), zastaviť jeho úpadok, určiť cestu pacienta, definovať nárok a čakacie doby, či aktualizáciu minimálnej siete poskytovateľov.
Je tu zrejmý odkaz na dlhodobo deklarovanú silnú pozíciu štátu ako regulátora a jeho garanciu toho, že zdravotná starostlivosť bude služba ľuďom a nie luxusom pre vyvolených. Pri čítaní tejto záruky musím veľmi silno potláčať reálnu skúsenosť so silným štátom vo vedení rezortu zdravotníctva či už pred rokom 89, alebo aj po ňom. Ale dodržím sľúbený prístup mimozemšťana a čítam ďalej.
Osobitný zreteľ si zaslúži vízia stabilizácie samotného úradu ministerstva a projektové riadenie sektora. Niekto by mohol povedať, že také banálne veci sa nedávajú do PVV. Ale my vieme svoje a aj mimozemšťan oceňuje.
Strednedobé a dlhodobé priority obsahujú zvýšený dôraz na prevenciu – jednak primárnu – minimalizáciu rizikového správania a vznik ochorení, tak aj ich včasný záchyt – skríningové programy rozšírené o ďalšie diagnózy tak, ako to navrhuje WHO.
Svoje miesto tu má posilnenie ambulantnej starostlivosti – všeobecnej aj špecializovanej a je spomenutý aj audit doplatkov a poplatkov bez toho, aby bolo jasné, či sa doplatky budú regulovať, zvyšovať, zakazovať, alebo legitimizovať s možnosťou pripoistenia ako doplnkového zdroja financií do systému. Jednou z ciest dofinancovania sú aj PPP a do hry sa vracajú aj centralizované riadenie a nákupy do štátnych nemocníc, ako nástroj efektivity a transparentnosti. Mimozemšťan pritakáva.
A na záver, v pláne je aj dátová reforma, národné registre a zvýšenie kvality pregraduálneho vzdelávania medikov tým, že sa zvýši rozsah praktickej výučby a to všetko pri navýšenom počte študentov medicíny (najmä slovenských).
Ako dlhoročný pedagóg viem svoje o limitoch praktickej výučby medikov, na ktorej sa priamo podieľam, a pri predstave zvýšeného počtu študentov, rozsahu praktickej výuky a zároveň kvality výsledkov prestávam byť odosobnená a opúšťam postoj mimozemšťana. Vraciam sa do svojich doktorských topánok a obliekam si plášť trpezlivosti slovenského zdravotníka. Uvidíme, čo nás naozaj čaká.
Autorka je podpredsedníčkou strany Demokrati a primárkou OAIM, NOÚ, Klenová, Bratislava.